Gå til innhold

psykologistudiet på universitet?


Efreet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jo har fått med meg det, men eg tenker ta samfunnsvitenskap med fordypning i psykologi til andre året og ikkje psykologi bachelor om eg ikkje kjem inn på det, skal prøve, men det blir vanskeleg.

 

men nokon som har meir info om det enn ntnu sidene? håplaust lite informasjon der.

Lenke til kommentar

kva er forskjellen der? Eg tenker Bachelor i Samfunnsvitenskap med fordypning i Psykologi om eg ikkje kjem inn på Bachelor Psykologi.

 

introduksjonsstudiet i Psykologi kvalifiserer som 1. året i begge bachelorgradene.

 

men kan du utdypa deg litt meir mtp profesjon/bachelor forskjellen? her eg noko eg ikkje har fått med meg.

Lenke til kommentar
kva er forskjellen der? Eg tenker Bachelor i Samfunnsvitenskap med fordypning i Psykologi om eg ikkje kjem inn på Bachelor Psykologi.

 

introduksjonsstudiet i Psykologi kvalifiserer som 1. året i begge bachelorgradene.

 

men kan du utdypa deg litt meir mtp profesjon/bachelor forskjellen? her eg noko eg ikkje har fått med meg.

 

Hei!

 

Først og fremst vil jeg si at det er ingen forskjell på bachelor i samfunnsvitenskap m/ fordypning i psykologi og det du omtaler som bachelor i psykologi. På NTNU heter det altså bachelorgrad i samfunnsvitenskap m/ psykologi.

 

Det er veldig store forskjeller mellom en bachelorgrad og profesjonsstudiet. Bachelorgraden er på tilsammen 3 år, mens profesjonsstudiet er tilsammen 6 år. Bachelorgraden inkluderer gjerne mange emner uten for psykologien, og er dermed enn bredere utdannelse som man kan kalle enn almennutdannelse. Profesjonsstudiet er langt mer spesialisert og er fokusert mot klinisk psykologi og yrkesutøvelse som psykolog, men gir deg også mulighet til å drive med forskning på samme linje som en med master.

 

For mer info om forskjellen mellom bachelor, master og profesjonsstudiet i psykologi anbefaler jeg deg å titte på denne nettsiden:

 

http://www.psykologforeningen.no/Student/d...spx?aid=9131812

Lenke til kommentar
Først og fremst vil jeg si at det er ingen forskjell på bachelor i samfunnsvitenskap m/ fordypning i psykologi og det du omtaler som bachelor i psykologi. På NTNU heter det altså bachelorgrad i samfunnsvitenskap m/ psykologi.

 

Ikke helt korrekt:

Bachelor i samfunnsvitenskap med fordypning i psykologi, innebærer i de fleste tilfeller andre fag enn psykologi, som inngår i bachelorgraden (f.eks en andrefordypning i statsvitenskap eller sosiologi).

 

Bachelor i psykologi (ren psykologibachelor, finnes på Lillehammer) har mye mer psykologi enn bachelorgrad på f.eks NTNU. Jeg tror masterprogrammet i psykologi ved UiO forsøker å endre opptakskravet sitt slik at man må ha minst 120 sp psykologifag for å komme inn.

 

Oppsumert:

bachelor i samf.vit m/psykologifordypning = psykologifag og andre samfunnsfag

bachelor i psykologi = kun psykologifag

Lenke til kommentar

DuTTZi: Det er nok mulig å ta ganske mange studiepoeng psykologi (120 er nok ikke et stort problem) med bachelor i samfunnsvitenskap med fordypning i psykologi heller. De fleste universitetsstudium er ganske frie til å sette sammen fag, så lenge du får timeplans- og eksamenskabalen til å gå opp.

Lenke til kommentar

Kommer uansett til å gjera mitt besta for å ha moglegheita til å velga profesjonsstudie om eg skulle ønska det.

 

Men om eg tar 1 år i trondheim, er det noko problem å fortsetja med 2. året i f.eks. Bergen? Eller er ikkje studia sammanfallande og følgjer andre premisser osv?

Lenke til kommentar

oki. Det var da bra. Då veit eg at eg har den moglegheita når det skulle komma så langt.

 

Eg finner vel ut av kva det blir når eg får komt meg litt utover i året med psykologi, takk for hjelpen, forstod litt betre kva det er eg kaster meg ut i nå :)

 

 

Ønsk meg lykke til, det blir nok eit par strevsomme år! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...