Gå til innhold

Ombygging av sub


Anbefalte innlegg

Jeg har en sub jeg kjøpte for et par år siden, når jeg ikke var så kresen på lyden, og bass var det eneste som var viktig.

Det er en tåpelig byggd ca 120l kasse med et 12" element i.

Kassen er spikret, limt, har store plastikk bein, har lufthullene oppe, og jeg mener den også er for stor. Jeg har en Pioneer forsterker som jeg kjører DD5.1 på, med Eltax Millenium 500 fronter (Call me El Cheapo), og center + 2 satelitter. Eltaxene (2x 10") gir bra bass til musikk, men til film har jeg lyst på dypere "rumle" bass. Jeg ønsker ikke å bruke for mye penger på dette, og har da lyst til å bruke det gamle elementet (900,- nytt i sin tid. Med en stor "L" på dome'n.) Jeg har også en spole jeg brukte, men jeg husker ikke noe specc på den (kan finne dersom det trengs). Det jeg vil er å bygge en ny kasse (80l trykk ?), og kjøpe en forsterker å ha i den. Er det noen som har et design som passer til dette, og kansje vet hva elementet heter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte det når jeg komfirmerte meg for fem år siden.

Det var i den kassen som en jeg kjenner hadde byggd.

Jeg visste ganske lite om den, men til den prisen han skulle

ha for den, så kjøpte jeg den med en gang. Den er helt greit

til musikk, men til film er den ikke helt slik jeg vil ha den.

Jeg ønsker meg raskere slag, og dypere.

 

 

BTW: Jeg husket feil, det er en Z på dome'en.

Z.gif

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte det når jeg komfirmerte meg for fem år siden.

Det var i den kassen som en jeg kjenner hadde byggd.

Jeg visste ganske lite om den, men til den prisen han skulle  

ha for den, så kjøpte jeg den med en gang. Den er helt greit  

til musikk, men til film er den ikke helt slik jeg vil ha den.

Jeg ønsker meg raskere slag, og dypere.

 

 

BTW: Jeg husket feil, det er en Z på dome'en.

Z.gif

 

Hm, et Zachry element 12". 5 år gammelt. Det kan være feks Boxer 12, Mach 12, bx-112 eller 30k40. kanskje bx-412.

 

Det står ikke noe nummer eller noe bak på elementet da?

Lenke til kommentar

Hei El Cheapo :p

 

Hvis det er ett bx-112 element du har fungerer dette ganske greit i ett kabinett på ca 65 liter den to porter på 3'x29cm(selv om du sa lukket kabinett). Men siden du sier det har sittet i ei kasse på 120 liter tyder det mer på att det er ett av de andre elementene. Hvis ikke jeg husker helt feil kan du se det på opphenget på bassene. Lilla oppheng=mach, rødt oppheng=boxer, og er det vanlig litt mørke grått oppheng og har forholdsvis tydelige ringer preforert rundt støvkoppen og ut til opphenget, er det et av bx elementene. Er det derimot grått oppheng og membranet er helt glatt sort er det 30k40 elementet.

 

Og ja. Jeg har tydligvis en doktorgrad i zacary.... :D

(har lest ljudiakatalogen mer enn en gang oppigjennom årene)

Lenke til kommentar
Zachry 30K40

 

12"woofer

4 ohm

27-1011

 

4 ohm, da er det ganskje strømsterkt, men du må passe på at forsterkeren kan brukes med 4 ohm elementer da :lol:

 

Er forsterkeren/receiveren 8 ohm, bør du ikke bruke elementet, fordi da går allt sønder og pang! Høytaleren skal ALLTID ha lik eller høyere OHM verdi enn forsterkeren! *

 

*Når jeg bruker ordet "forsterker" mener jeg receiver også, synes forsterker høres mye tøffere ut! :D

Lenke til kommentar
Hva med denne? Burde jeg kjøpe noe i denne duren?

Da kan jeg jo heller bare kjøpe en  

Slik

eller slik

eller slik

eller slik

eller slik

 

Dersom er mye bedre enn det jeg har. Det er jo ingen vits å bruke 1500,- på et element som kan erstattes av et bedre for 7-900,-

 

Den forsterkeren er nok litt for svak til å kunne levere nok bass i forhold til hovedhøytalerne dine. Hovedhøytalerne dine går ganske dypt, 35-40Hz, og spiller ganske høyt. Skal du ha noe som matcher blir det nok dyrt. (4-6000kr for forsterker + element)

Lenke til kommentar

Det kan nok stemme det ja, men jeg skal jo bruke den til suround DD 5.1, og da får jo subben andre ting å spille enn fronthøytalerene. Det er ikke viktig at jeg hører subben så mye, men heller kjenner den.

 

Bør jeg heller kansje bare kjøpe den forsterkeren, og spare opp til jeg føler det er på tide å bytte den ut med noe bedre? Og bruke den forsterkeren på det gamle elementet mitt? (200w 4ohm long term?)

 

Da vil jeg jo bare trenge å bruke 1100 sek + penger til materialer til ny kasse - det jeg selger den gamle kassen for til en fattig ungdomskoleunge.

 

Jeg snakket med en som (tror han) har skills når det gjelder bygging av høytalere, og han nevnte et materiale jeg burde lage kassen av. Det var tre bokstaver, men jeg husker ikke hva det var.

 

Er det noen som har/vet om et design av en kasse som passer til det elementet jeg har + den forsterkeren? Jeg ønsker rask og dyp bass.

 

Og så til spolen:

Det er en Attitude 350w max 1.4 mm coil wire. (det står på den).

 

Den bør jeg vel ikke bruke dersom jeg kjøper den forsterkeren?

Er det delefilter på den forsterkeren? Hva koster en slik spole?

 

 

Jeg håper at dere fortsetter å hjelpe meg her, fordi slik subben er nå kan jeg ikke bruke den, og den står bare og støver ned.

Lenke til kommentar

Dyp bass får du ikke med det elementet. :(

 

Skal du bestille den forsterkeren over internett må du kjøpe den av ljudia Norge. Der skal de ha 1495 NOK for den. :(

 

Forsterkeren har elektronisk delefilter så spolen kan du prøve lure bort til han fattige fyren.

 

Skal du bygge kasse er det mdf han sikkert anbefaler. Jeg sier bruk spon, det er mye billigere og til den subben er det ikke vits å bruke så dyre materialer.

 

Kommer snart med et passende kasseforslag.

Lenke til kommentar

Beklager men det elementet er nok bare noe dritt.

Paramenterne ljudia oppgir stemmer ikke med hverandre, så det er vanskelig å anbefale noen kassevolum til deg. Fant ljudias gamle kasseforslag, men det er grove regnefeil i dem. Subben har også svært kort slaglengde og har vel dårlig trøkk?

Hvis jeg var deg ville jeg nok ha droppa den subben.

Lenke til kommentar

Jeg snakket med en som (tror han) har skills når det gjelder bygging av høytalere, og han nevnte et materiale jeg burde lage kassen av. Det var tre bokstaver, men jeg husker ikke hva det var.

M D F -ringer det en bjelle :smile:

Sjekk www.dynabel.no. Bestill katalog gratis.

DynaBel er et merke under ELTEK.. dyktige folk!

Kan sikkert hjelpe deg, og har alt du trenger.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Når du først er igang hvorfor ikke innvestere i Dynabel Phobos.

Du får da ett konge element og en 250 watts forsterker til 2500 kroner. Du må imetlertidig bygge kassen selv. Samlet så kommer det nok på en 3000 kroner. Phobos spiller vistnok meget bra og kom på andre plass i lyd & bilde testen over subwoofere for en tid tilbake... Det skal nevnest att den ble testet mot subber til tredobbel pris.

 

Tenkte selv på å kjøpe den subben men gikk heller for Cerwin Vega LW 15.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Hva me å bruke denne subben? http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/...2fdcc6b23ef957d

 

Men du må huske på at disse har to spoler på 4 ohm, slik at d blir litt vanskelig å finne forsterker... Men jeg har hørt at til denne prisen spiller de meeeget bra! :yes:

 

Vanskelig å finne en forsterker som drar 8 ohm? :roll:

Bilsub inne er og blir et dårlig kompromiss.

Når produsenter produserer elementer til bil prioriterer de andre ting en det som er best hjemme. og omvendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...