Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chrysler Voyager '90 har stått stille et år, hva bør man være obs på?


Atald

Anbefalte innlegg

Vi har fått tilbud om å kjøpe en Chrysler Voyager, '90-modell, dessverre valgte forrige eier å avskilte den rett etter at russetiden i fjor var over, og etter det har den stått mer eller mindre urørt. Fikk testet den så vidt i forgårs, og den startet etter et par forsøk. Etter dette startet den uten problemer hver gang. Turtallsmåleren og drivstoffmåleren virket som de satt fast, men de løsnet etter litt gasspådrag i en oppoverbakke.

 

Av annen info kan jeg opplyse om at motoren er en V6'er på 3.0 liter. Bensinmotor, og automatgir. Er det noe vi bør være spesielt obs på, og sjekke nøyere?

Endret av Atald
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biler som har stått, hvertfall ute pleier og få mye problemer etterhvert. Dette er en problembil fra før også.

 

Automat kassene pleier og ryke når alt annet vært bytta 2 ganger..

 

Det er jo bare en russebil så den skal jo ikke holde så lenge. Uansett den har stått 1 år og må sikkert godkjennes for og få på skilter. Må sikkert bytte noen deler da..................

 

Jeg hadde holdt meg langt unna...

Lenke til kommentar

Henger meg på mekker'n. En kamerat av meg har en slik som arbeids-bil. Der har alt vært byttet to ganger, og den er ved å ruste i filler.

 

Bremser; kraftforsterker/abs-systemet har også ord på seg for å være feil.

 

Han har også hatt problemer med alt hva som heter kraftoverføring.

Lenke til kommentar

For seint å holde seg unna nå. Vi fikk den til 8 lapper, så vi gikk for den. Etter avgjørelsen har to av oss brukt alt av fritid på bilen. Fortsatt med pågangsmotet intakt, og med en Haynes' manual i hånda satser vi på at det går bra. Tipper vi har nok å gjøre de dagene i sommerferien vi ikke skal jobbe.

 

Har begynt å pusse ned rødmalingen og originallakken, og skal spraylakke bilen så fort det er gjort. Høres ut som en flott bil å lære seg å mekke på utfra deres kommentarer. :)

Endret av Atald
Lenke til kommentar
Er det noe vi bør være spesielt obs på, og sjekke nøyere?

Vær obs på denne bilen og sjekk ut en annen bil heller :D

Henger meg på de andre komentarene du har fått her

dette er noe forbanna hærk av noen biler, automatkasse, bremser og det elekrtiske er noe skikkelig lort på disse bilene

Dersom der har gitt 8 laken for den har dere i hvertfall betalt mer enn nok for den

 

Må nesten si at jeg syns dere begynner litt i feil ende på denne bilen da

Dersom dere allerede har bestemt dere for denne bilen så hadde jeg nok heller begynt med å gå over bilen og sett på det tekninske eventuelt tatt en eu kontroll på den og prøvekjørt den litt før jeg hadde satt i gang med å sminke den

 

Litt kipt å kaste bort tid å penger på dette dersom dere skulle være uheldig og finne ut at bilen er så dårlig at den ikke er verdt pengene eller bryet

 

Mvh support81

Endret av support81
Lenke til kommentar

Vi har selvsagt fått prøvekjøre den, og møtte ikke på noen problemer på turen. Vi har også fått en tidligere mekaniker til å se over bilen for oss, og han godkjente den. Eu-kontroll har vi bestilt for lengst, og den blir tatt tidlig i neste uke. :)

Endret av Atald
Lenke til kommentar
For seint å holde seg unna nå. Vi fikk den til 8 lapper, så vi gikk for den. Etter avgjørelsen har to av oss brukt alt av fritid på bilen. Fortsatt med pågangsmotet intakt, og med en Haynes' manual i hånda satser vi på at det går bra. Tipper vi har nok å gjøre de dagene i sommerferien vi ikke skal jobbe.

 

Har begynt å pusse ned rødmalingen og originallakken, og skal spraylakke bilen så fort det er gjort. Høres ut som en flott bil å lære seg å mekke på utfra deres kommentarer. :)

He he, ja det kan man kanskje si. Som du forstår av innleggene her er dette en bil med dårlig rykte, og den er neppe mekanikerns drøm å jobbe med heller.

Biler som har stått lenge kan som Mekkern sier være noe mer utsatt for problemer, og ting å være spesielt obs på er i grunn alt som beveger seg. Alt fra ventilasjonsanleggets reguleringer, vindusheiser, setejustering, låser, AC pumpe, for å nevne noen av de "mindre viktige" ting som ikke liker å stå lenge. Og mer allvorlig ting som fastrustet håndbrekk, og generelt bremser som enten sitter fast, eller har rustet innvedig slik at lekkasjer oppstår. Pass på at bilen går rett frem ved bremsing både lett og hardt, med normal vandring og motstand i pedal. Sjekk etter litt kjøring at væsker ikke forsvinner, bremsevæske, olje, frostvæske, girolje osv.

 

Har vært relativt mye borti disse bilene selv, dog de fleste litt nyere enn den du har, og jeg er vel ikke fullt så negativ som de andre her. Men noe spesielt bra bil er det jo ikke nei, og selv om de i Norge fremstår som luksusbiler pga prisen er det vel egentlig billige biler av middels kvalitet i USA. På pluss- siden er jo komfort, har i mine øyne ikke vært mye å velge i som kommer i nærheten i denne klassen før i de helt senere år.

 

Vil i alle fall generelt anbefale pen behandling når dere kjører med denne bilen, litt mye gass med hjulspinn i en rundkjøring koster fort en girkasse med mer, og det er i det hele tatt ikke vanskelig å kjøre i filler en slik bil. Listen over vanlige feil er vel nokså lang og du har allerede fått gode tips om girkasser, elsystem, bremser, og uten at jeg vet om det gjelder akkurat din modell (mulig de gamle er bedre?) har de også vært plaget med registerkjeder og høyt forbruk av stabstagsforinger, clockspring for airbag, for å nevne noen til.

 

Du får uansett ha lykke til med det nye "vidunderet", og kanskje kommer du ut av russetiden med både teoretisk og praktisk utdannelse... :D

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kan nå i etterkant opplyse om at vi støtte på mer eller mindre null ikke-selvforskyldte problemer. Den passerte første eu-kontroll med bare noen få småfeil som vi fikk fikset tilnærmet gratis på noen timer. Vi hadde den også på eu-kontroll en gang til i vårt eie, og da gikk den gjennom uten anmerkninger.

 

Problemene vi opplevde:

  • Litt mye røyk fra eksos, spesielt ved kald motor
  • Dør som sto oppe under rygging, og dermed ble bøyd fremover ved møte med henger
  • Vindusheis på venstre side sa takk for seg etter litt hardhendt behandling. Tok av dørtrekket og plastsaken der inne hadde røket.
  • Retningsbestemte dekk satt på feil vei.

 

Bilen har nå blitt solgt videre for 9000,- så nå er den noen andre sitt problem. :D Må innrømme at jeg savner den litt på langturer, da den var svært behagelig å kjøre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...