Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge objektiv til EOS 30D


Anbefalte innlegg

Feriepengene nærmer seg og jeg har tenkt å bruke deler av dette til oppgradering av objektivparken min.

Har funnet 3 objektiver som jeg sikler litt på, men har litt problem med å bestemme meg.

 

Kunne derfor tenke meg litt tilbakemeldinger på mine forslag. Gjerne personlige erfaringer fra de som har prøvd disse objektivene.

 

Merker at lysstyrke har en del å si for meg da 50mm'en kommer frem når det er begynt å bli litt mørkt.

 

Har sett for meg en av disse pakkene:

 

Pakke 1

Tokina AT-X 116 Pro DX

Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM

 

Pakke 2

Tokina AF 12-24mm f/4

Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM

 

Pakke 3

Tokina AF 12-24mm f/4

Canon EF 24-105 f/4L IS USM

 

Pakke 4(Lagt til etter anbefaling fra tomsi42)

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM

Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM

 

Pakke 5(Lagt til etter forslag fra von-schnellfahrer)

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM

Canon EF 24-105 f/4L IS USM

 

Heller vel mest mot pakke 1 eller 2 da jeg ser for meg at dette betyr mindre objektivbytte.

 

Meninger og forslag mottaes med stor takk. Blir vel sannsynligvis enda mer usikker av dette, men pyttsann :)

Endret av Mr_Sunde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er klar over at det kun er på full åpning det vil forandre seg.

 

Liker også det at tokina 11-16 har blender på 2.8, men har lest litt forskjellig om dette objektivet som gjør at jeg er litt usikker. Er uansett omtrent ingen som har den på lager for øyeblikket.

 

Tokina 12-24 er det eneste jeg har prøvd selv. Eller det stod vel Pentax 12-24 på det jeg prøvde, men det er vel samme objektivet.

Syns det virket som et veldig greit objektiv.

 

Canon 10-22 er også en del dyrere enn tokina, men den er jo et bra alternativ fordi.

 

Bare å komme med erfaringer og anbefalinger.

Lenke til kommentar

For øyeblikket er det kanskje Pakke 4 som er mest aktuell.

 

Er ambivalent så det holder kan man si:)

 

Foreløpig så føler jeg at jeg har objektiver som jeg klarer meg med i området over 55mm med 35-105mm EF f/3.5-4.5 og 100-300mm EF f/4.5-5.6 USM da jeg ikke bruker tele så mye foreløpig.

Lenke til kommentar

Har vurdert 24-105 også, men har foreløpig kommet til at det nok er mest praktisk med 17-55 til mitt bruk. Har jo 35-105mm EF f/3.5-4.5 til å dekke opp 55-105mm.

 

Tror at det hadde blitt en del mer objektivbytte viss jeg skulle gått for 24-105mm.

 

Er fortsatt noen dager til bestilling, så jeg rekker nok å ombestemme meg flere ganger på den tiden :)

Lenke til kommentar

Jeg er nok mer fornøyd med bildekvaliteten på 35-105'en enn jeg er med 18-55'en. 18-55 blir ofte brukt innendørs og da er det litt lite lysstyrke på denne syns jeg. Lengre brennvidder enn 55mm blir stort sett brukt ute i bra lys.

 

Det er stor sett kortere brennvidder jeg bruker, så derfor velger jeg å investere deretter.

 

Har selvfølgelig siklet på 24-105 også, men tror foreløpig at det får vente da jeg ikke har råd til både 17-55 og 24-105. Er uheldigvis ikke mangemillionær :(

 

Bare du ikke får meg til å endre mening igjen Gissan :)

Lenke til kommentar
Har selvfølgelig siklet på 24-105 også, men tror foreløpig at det får vente da jeg ikke har råd til både 17-55 og 24-105. Er uheldigvis ikke mangemillionær :(

Det er ikke både og, det er enten eller. 24-105mm f/4 skal kombineres med en vidvinkel-zoom; f.eks. EF-S 10-22mm

 

Tom

Lenke til kommentar
Har vurdert 24-105 også, men har foreløpig kommet til at det nok er mest praktisk med 17-55 til mitt bruk. Har jo 35-105mm EF f/3.5-4.5 til å dekke opp 55-105mm.

 

Tror at det hadde blitt en del mer objektivbytte viss jeg skulle gått for 24-105mm.

Hvorfor skulle det bli det? Du får jo økt rangen med 100%. Og den 35-105 kommer sikkert aldri mer til å bli brukt, hvis den ikke er en totalt ukjent perle. Den bør i mine øyne ikke brukes til å rettferdiggjøre noe som helst valg.

 

10-22 og 17-55 er klart overlappende zoomer. Det er bedre å få et lite glip mellom 22 og 24mm. Det utgjør samme forskjell som å nyse litt, og dermed bevege hodet litt fremover. Pakke 5 vil altså gi deg et "sømløst" brennviddeomfang fra 10 til 105mm, til samme pris som pakke 4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...