Gå til innhold

Hjelp til å finne oppløsning, HASTER


Retr0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okey. Da var hjelpen fra nvidia testet ut, og det er hvertfall ikke til å skryte av. De sender meg bare en mail med link til deres FAQ, men masse unødvendig, som ikke løser mitt problem.

 

Men, da søker jeg hjelp her :)

 

Jeg kan prøve og forklare hvordan skjermen er koblet til. Det går en ledning mellom tv'en og baksiden av dataen. Dette er en slik ledning som jeg kan skru fast i begge ender... Kan ikke dette med VGA, DVI eller HDMI.

 

27" Lumatron'en var en av OBS's sine bestselgere, de tok inn bare et begrenset anntall. Som jeg da kjøpte for ca 2 år siden.

 

Og jeg har vanskelig for å finne manualen, har rett og slett rotet den vekk, dessverre. Men, har jo fått dette med rette drivere og oppløsning til før jeg formaterte dataen. Det er 3 år siden jeg satte opp dette med tv'en, så husker veldig lite av hvilke drivere jeg lastet ned eller hvordan jeg gjorde det hele. Husker bare jeg kunne velge mellom mange ulike oppløsninger, og hadde en fin oppløsning. Dette har vel antagligvis med at dataen før formateringen, hadde en driver som kunne identifisere TV'en og dermed sette opp mange forskjellige oppløsnings alternativer. Jeg har nå også testet med vanlige dataskjermer, og disse funker det hele perfekt med, men dette er vel da fordi dataen på en måte "finner" skjermen, og setter opp ulike oppløsnings alternativer..

 

Håper noen kan hjelpe meg, siden jeg har veldig lite greie på dette ;P

 

Mvh. Yngve

Endret av Retr0
Lenke til kommentar

Husker jeg skulle koble tven min til pcen jeg også og fikk ikke til oppløsningen. Da brukte jeg en DVI kabel (disse har ofte hvite kontakter og pinnene er satt opp kvadratisk), men når jeg bytta til VGA (den gamle typen, ofte med blå kontakter, pinnene står på skrå for hverandre, dvs ikke i et kvadratisk rutenett) kunne jeg velge akkurat den oppløsningen som passet for min tv.

 

Vil gjette på at du skal frem til 1366x768.

 

Edit: Bilder (fra Wikipedia)

DVI:

300px-DVI_Connector.jpg

VGA:

300px-VGA_Stecker.jpg

Endret av Jonern
Lenke til kommentar

Før mener jeg at jeg hadde kabelen den andre vegen, lodrett. Jeg har oppgradert dataen for en liten stund siden. Kan det ha med at kortet er satt feil? At det kan ha med dette at jeg ikke får de samme oppløsningsvalgene som før oppgraderingen?

 

Det står hvertfall en svart VGA kabel vannrett, med en slags "tilpasser" som gjør at jeg kan ha den VGA kabelen fra TV'en tilkoblet til dataen. Jeg har 4 ulike "plug ins" Men bare 1 av dem passer min VGA kabel(uten "tilpasser" Og den andre som passer VGA kabelen min er den jeg bruker nå, og det er da med "tilpasser"

Lenke til kommentar

Om den står vannrett eller loddrett betyr ingenting :p Det var bare noe jeg skrev for å beskrive hvordan kontakten ser ut før jeg la til bilder.

 

Men har du valgt riktig "source" på tven? dvs, får du opp bilde i det hele tatt?

Skal du KUN ha tven som skjerm? dvs, du skal ikke bruke 2 skjermer samtidig?

Når du bruker VGA kabelen, kan du velge mellom (veldig) mange forskjellige oppløsninger eller er det færre enn 10 valg?

 

Må du bruke overgangen ("tilpasser") for å koble til med VGA kabelen? Og er overgangen koblet til på pcen eller på tven?

Lenke til kommentar

Jeg har valgt riktig source, tror jeg. Jeg har valgt "PC" når jeg skal ha skjermen til data, og velger "Tuner 1", når jeg skal se TV. Dette funker hvertfall, får opp bilde, men det er oppløsningen til dataen når jeg velger "PC" jeg vil ha bra.

 

Skal egentlig ha TV'en / skjermen til data og til og se tv på. Men har i det siste brukt en tast på fjernkontrollen til å dele skjermen inn i 2, og da velge TV på venstre halvdel og PC på høyre halvdel, men bare av og til, for å se en film eller noe slikt mens jeg er på dataen. Dette funker.

 

Når jeg har VGA kabelen i, med overgangen koblet til dataen[/b, som jeg har akkurat nå. Kan jeg bare velge mellom 3 oppløsninger. Disse oppløsningene er : 800 * 600 , 960 * 600 og 1280 * 720.

 

Ja, jeg må bruke overgangen for å koble til med VGA kabelen. Overgangen er også koblet til dataen, det er liksom overgangen som står tilkoblet direkte til dataen, så er VGA kabelen igjen festet til denne, og går derfra opp til tv'en og er festet der.

 

Venter på svar :)

Mvh. Yngve

Endret av Retr0
Lenke til kommentar

Den overgangen er nok en DVI til VGA som du må bruke fordi skjermkortet ditt ikke har VGA-utgang. Dette er veldig vanlig, og skal ikke by på problemer.

 

Jeg vil anbefale deg å forsøke å få gitt en 1366x768 oppløsning til denne, for å se om dette gir skarpt bilde. Veldig mange tv'er har dette som native-oppløsning, og dette vil da gi skarpest "PC-bilde". Prøv feks med powerstrip, eller huk av "skjul oppløsninger som skjermen ikke kan vise" (ellerno i den duren).

 

Et annet tips er å finne ut hvilken modell tv'en din er, for å google etter manualen. Dette vil gjøre det enklere å få fastslått skjermens native-oppløsning.

Lenke til kommentar

Høyreklikk på skrivebordet, velg nvidia controlpanel og klikk på manage custom resolutions...

Så klikker på du create, og skriver inn dette:

 

post-89333-1213919456_thumb.png

 

Etter det trykker du IKKE på Test, men på advanced, så velger du først GTF som timing standard, så manuell, så skriver du inn 1366 på active horizontal pixels, slik som dette:

 

post-89333-1213919521_thumb.png

 

Så trykker du på test, så skal det fungere :)

Merk: Dette fungerer ikke med DVI kabelen, siden den må enten ha 1360 eller 1368, noe som får TVen til å reskalere bildet slik at det ser ut som møkk...

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar

Fikk det merkelig nok til nå. Det eneste jeg gjorde var å innstallere Powerstrip, så gikk jeg på Display Profiles - configure og tok og valgte 1280 * 1024. Og vips så ble det bra oppløsning. Det var akkurat som noe rart hendte. Fordi først når jeg skulle teste med over 1280 i oppløsning, så virket det ikke, så prøvde jeg igjen, å så virket det :S

Det skjedde også noe annet merkelig, jeg har nå også flere valg i Egenskaper - Innstillinger, har ca 15 oppløsninger og velge mellom nå, etter jeg satte innstillingene i Powerstrip...

 

Tusen takk for hjelpen alle! :D

 

Sender et bilde med hvordan jeg har det nå (Ha i bakhodet at jeg har en 27"):

 

hardwareen3.th.png

Endret av Retr0
Lenke til kommentar
Er det widescreen du har? I så fall kan det vel ikke stemme med den oppløsningen?

 

 

Har ikke widescreen ;P Så det passer ganske bra :)

 

Okei :)

 

Jeg har nemlig vært borti en widescreen skjerm som ikke støttet widescreen oppløsninger av en eller annen merkelig grunn :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...