Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fikse lekkende Air Condition, vansklig?


Anbefalte innlegg

Hmm, AC'en på bilen min lekker (Citroen Xantia). Hvordan er det man får såkalt sporstoff over på bilen? Må man ha et diger AC-apparat for det eller klarer man å helle på det via en trykkflaske eller noe sånn svineri?

 

Vil helst finne ut hvor det lekker så jeg kan skifte ut komponenten(e) selv for så å dra å fylle på AC-gass på et verksted..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På jobben bruker vi iallefall et AC aparat. For å fylle sporstoff så er det kun en slange som festes på den ene nipplen- deretter klemmer man bare inn den boksen med sporstoff slik at alt kommer nedi. Deretter fyller man litt ac gass og komprimerer- så man skal finne lekkasjen.

 

Jeg vet iallefall ikke om noen smare metoder for å få det nedi. Er sikkert ikke lett- er jo en slags ventil- og stoffet er jo ikke direkte flytende- det beveger seg jo- men rimelige seigt.

Lenke til kommentar

Trenger ikke maskin for og få på sporstoff, men du må ha den lampa for og se hvor sporstoffet lekker ut. Du må også ha gass på anlegget så sporstoffet får flytta seg rundt i systemet. Hjelper ikke og fylle det på et tomt annlegg.

 

Sporstoffet klemmer du inn på lavtrykksiden(den minste nippelen)

 

Hvis anlegget bare står der uten og gå vil du ha litt over 5 bar på lav og høytrykksiden. Starter du montoren og ac anlegget vil trykket falle til rundt 2 bar på lavtrykksiden så det blir lettere og klemme det inn. Så fyll på mens motoren og anlegget går.

 

Som sagt skal du finne lekasjen må annlegget funke. Du må ha gass og kompressoren må starte. Ellers er det ikke vits.

 

Jeg veit ikke hvor man får kjøpt 1 liten flaske med sporstoff. Jeg handler hos wurth og får 20 stk i pakka pluss at du må ha den fyllepistolen og den lampa.

Lenke til kommentar

hmm, jeg har verken verktøy eller lamper for det greiene. Har en kamerat som jobber i Wurth, han har maskin og alt mulig, får vel nesten dra opp til han da det blir litt umulig å fikse dette hjemme.. Eller å fikse det hjemme går greit, men fylling og feilsøking krever litt mye "proffmekk"..

 

Har et komplett AC-anlegg til bilen som var tett da det ble demontert, så jeg kan jo selvsagt bytte alle pakninger og komponenter, men er litt mye jobb:P

 

Har hørt at det er radiatorn som som oftest ryker når ACen går fort tom for gass..

 

Jeg fyllte nemlig på AC-gass, men det var bare kaldt i en uke :(

Endret av pc^2007
Lenke til kommentar

Surt det der. Er ikke akkurat gratis og fylle anlegget.

 

Du må nok fylle opp anlegget igjen og fylle sporstoff samtidig. Du ser fort hvor det lekker hvis det blir tomt på en uke. Vanligvis fordamperen/radiatoren som ryker som du sier..

 

Han kompisen din på wurth har mye bra utstyr så bruk han hvis han ikke er for dyr.. De som fylte det forrige gang burde også fylt på sporstoff så du kan prøve deg på en reklamasjon/garanti ellerno hvis det ikke er så lenge siden. Det koster dem ikke mye tid eller gass og finne ut av det hvis lekasjen er så stor.

 

Det er noen generelle enkle ting man bør vite før man begynner og koble ac anlegg så spør først hvis du skal fikse noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...