morten_50 Skrevet 9. juni 2008 Skrevet 9. juni 2008 Hei, jeg har en kompis som har litt problemer med motoren sin. Dette er en Mercury 225 HK utenbordsmotor. Motoren sviver helt fint og går som en klokke helt til han begynner og gir på. når han kommer til 2200 omdreininger så begynner motoren og fjuske noe helt sykt.. Noen som har noen tips?
csViRuS Skrevet 10. juni 2008 Skrevet 10. juni 2008 Begynn først med en tank med helt frisk bensin og gode slanger, ta deretter for deg vanlige ting som plugger, sjekke alle slanger og elektriske koblinger. Sjekk at evnt. oljetank/ peilepinne er full/har godt med olje, da det ligger sensorer her som kan begrense turtallet på motoren.
csViRuS Skrevet 10. juni 2008 Skrevet 10. juni 2008 Kan jo være det meste da, at hjernen er gåen synes jeg var vel dristig og påstå før man har testet seg litt fram. Sjekk i allefall at du faktisk får fullt gasspådrag helt inn på forgasser/luftspjel Hvordan motor er det forresten? EFI, optimax, vanlig forgasser?
morten_50 Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Skrevet 11. juni 2008 Motoren er en 96mod. det er det eneste jeg vet, men skal høre med ham senere. Det jeg tenker på når Hjernen er gåen er at motoren går i en slagsnødposisjon. motoren virker, men med en gang du gir på så virker den ikke.
csViRuS Skrevet 21. juni 2008 Skrevet 21. juni 2008 At den går i nødmodus kan stemme, men da er det sannsynligvis en annen feil med motoren eller sensoren for: -vanntemp/trykk -oljenivå/trykk/temp -annen motorfeil
Mangellapp Skrevet 26. juni 2008 Skrevet 26. juni 2008 Vanligste feilen som gir nevnte symptomer (antar at det er totaktern) under vinterlagring har det dannet seg luftbobler i oljen mellom tank og oljepumpe, dette reduserer oljestrømmen og blir registerert av oil flow sensor som i sin tur setter ECU i nødmodus, dette fører til at tenningen til den ene sylinderrekken kuttes når man forsøker å gi gass noe særlig over tomgang. Oljepumpe skal luftes etter vinterlagring uansett nettopp for å unngå redusert oljetilførsel. Kan selvfølgelig også være feil med vannstrøm/temperatur sensor, eller oljenivå sensor, men har mest tro på luft i systemet.
Jarmo Skrevet 26. juni 2008 Skrevet 26. juni 2008 (endret) men har mest tro på luft i systemet. Hadde tilsvarende problem med en Mercury 135HK, dro inn falsk luft, dvs. bensinslangen var ikke helt tett. Endret 26. juni 2008 av Jarmo
vbjornevik Skrevet 29. juni 2008 Skrevet 29. juni 2008 Vanligste feilen som gir nevnte symptomer (antar at det er totaktern) under vinterlagring har det dannet seg luftbobler i oljen mellom tank og oljepumpe, dette reduserer oljestrømmen og blir registerert av oil flow sensor som i sin tur setter ECU i nødmodus, dette fører til at tenningen til den ene sylinderrekken kuttes når man forsøker å gi gass noe særlig over tomgang.Oljepumpe skal luftes etter vinterlagring uansett nettopp for å unngå redusert oljetilførsel. Kan selvfølgelig også være feil med vannstrøm/temperatur sensor, eller oljenivå sensor, men har mest tro på luft i systemet. Skjedde det samme med vår 75hk Evinrude. Lurer på om det var oljepumpen som var ødelagt. Måtte ihvertfall ut med 4.000 spenn for å få det fikset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå