Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ADD - Attention Deficit Disorder


Anbefalte innlegg

Var hos skolelegen sist uke, og hun sa at det var mulig at jeg hadde ADD, som er det samme som ADHD, men uten hyperaktivitet.

Da jeg sjekka det opp på nettet blei jeg ikke overraska. Kjente meg igjen i mange av symptomene, som bla.

 

 

- glemsom

- vansker med å komme i gang meg ting

- vansker med å følge instruskjoner

- er ofte trøtt, lite enegri

- dårlig selv-bilde

- kjeder meg lett

- kommuniserer dårlig

- utsetter ting konstant (Prokrastinering)

- problemrer med å holde orden på arbeid

- er ofte sen

+++

 

Har hatt det sånn i flere år (egeltlig så lenge jeg kan huske...) og det har naturligvis gått ut over både skolegang og sosial situasjon... (må nevnes at jeg tror jeg har depresjon også, muligens dystymi...)

 

Er det noen her som kan har denne diagnosen som kan fortelle litt om hvordan de opplever det??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er sånn midt i mellom ADHD og ADD Jeg klarer meg ganske fint. Det eneste som skjer med meg er at jeg kan fort bli nervøs, og ønsker å ha "oversikt over alt". Men diagnosen er forskjellig fra en person til en annen. Feks. Det kommer alltid som et sjokk for folk når jeg sier at jeg har ADHD.

 

Det med å komme i gang med ting er nok det jeg sliter mest med også. Det som er lurt da er å sette opp en plan, kanskje få litt hjelp fra andre. På ungdomskolen i gruppe arbeid havnet jeg som regel med Ressurs sterke elever som visste problemet mitt og derfor hjalp litt til med å organisere.

 

Etter at jeg startet med tabeletter (da jeg startet på ungdomskolen, Videregående) så har jeg hatt det veldig bra. Har gode karakterer. jobber godt og starter å få flere venner. Det er ganske vanskelig å ha en diagnose av og til. men det går ofte ganske bra :)

Endret av Polemos_Theos
Lenke til kommentar

Skrev et lang innlegg til tråden, så klikket nettet :cry:

 

Til oppsummering mener jeg to ting:

 

1. Det er ikke nødvendigvis med medisinering for ADD/ADHD

2. Ritalin har alvorlige psykiatriske/psykotiske bivirkninger, som er permanent, ved lengre bruk.

 

Vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Skrev et langt innlegg til tråden, så klikket nettet :cry:

 

Til oppsummering mener jeg to ting:

 

1. Det er ikke nødvendigvis med medisinering for ADD/ADHD

2. Ritalin har alvorlige psykiatriske/psykotiske bieffekter, som er permanent, ved lengre bruk.

 

Vaio ;)

 

Som sagt, Ta det opp med lege først. Og som du sa, Ekke sikkert det hjelper. Og det med bivirkninger, vel, fult mulig egentlig. Men det er jo bivirkninger på det det meste da. Men som sagt igjen: Prat med legen før du tenker på å prøve det.

Endret av Polemos_Theos
Lenke til kommentar
Man skal ikke "jump to conclusion" heller. Det er antageligvis alt for mange som får diagnosen ADHD i dag, som egentlig ikke har det.

 

Det kan godt være riktig :p Som muttern sa, ekke noe diagnose for dårlig oppførsel (oppdragelse). Sånn som jeg ser på det er det 3 typer ADHD/ADD.

1. Du sliter med å kontrolere deg og klikker og bryter regler (sånn veldig mange ser for seg folk med ADHD)

2. Du sliter med konsentrasjon o.l.

3. Du blir for nervøs og liker å ha kontrol over ting

 

Dette er ikke noe fakta på noen måte, tror jeg i alle fall. Men det er sånn jeg ser på det, og sånn jeg har hørt andre ser på det.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke har fått noen bivirkninger annet enn å miste mat lysten 1 gang i året, så vil jeg heller bruke medisiner enn å tilbringe resten av livet mitt hos en Psykiater som skal kurere meg for ADHD.

 

Men det er min mening.

Endret av Polemos_Theos
Lenke til kommentar
Skrev et lang innlegg til tråden, så klikket nettet :cry:

 

Til oppsummering mener jeg to ting:

 

1. Det er ikke nødvendigvis med medisinering for ADD/ADHD

2. Ritalin har alvorlige psykiatriske/psykotiske bivirkninger, som er permanent, ved lengre bruk.

 

Vaio ;)

 

Doh! Høres skummelt ut. Er der ikke noen annen mdisin jeg kan ta som ikke har sånne skummle bivirkninger?

 

Symtomene hørtest ut som en helt vanlig tenåring. :hmm:

 

Mulig, men jeg tror ikke det er vanlig å ha disse symptomene til en slig grad at det går ut over skole og generell livskvalitet... :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...