Gå til innhold

Etikk om kjæledyr og deres mat


Anbefalte innlegg

Neida. Dodger ikke :) Er fullt klar over at det finnes enkelte store problemer med utilitarisme (Menst i handlings-utilitarisme men også noen i regel-utilitarismen). Et stikkord er f. eks. gjengvoldtekt.

 

Må bare også påpeke at selv om jeg er tilhenger av utilitarisme, mener jeg ikke at moral=lov. Det er ikke lovens oppgave å gi oss en moralkodeks å leve etter. Lovens oppgave er å a) sørge for enkeltindividets trygghet og b) sørge for et vellfungerende samfunn. Jeg ser ingen problemer med konflikter mellom lov og moralkodeks.

 

Så selv om jeg mener at drap kan kunne forsvares moralsk enkelte ganger, bør fortsatt ikke lovverket åpne for drap.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke lovens oppgave å gi oss en moralkodeks å leve etter. Lovens oppgave er å a) sørge for enkeltindividets trygghet og b) sørge for et vellfungerende samfunn. Jeg ser ingen problemer med konflikter mellom lov og moralkodeks.

 

Hvorfor i all verden skal loven sørge for enkeltindividets frihet i tilfeller der dette er uetisk? Og et velfungerende samfunn er vel et samfunn fullt av lykkelige mennesker...?

 

De steder hvor loven går mot min oppfatning av "det riktige", mener jeg at loven er gal, og egentlig burde endres uansett hva andre mener om det. For meg er også lovens oppgave å sikre enkeltindividets "trygghet" (eller frihet eller noe), men det er fordi jeg mener det er det eneste moralske riktige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...