Gå til innhold

pc'en skal oppgraderes.... Hjelp!


It's me

Anbefalte innlegg

Familien har en gammel IBM Aptiva som jeg skal oppgradere litt. Den har 450mhz prosessor og 128mb ram. Som dere sikkert skjønner er ikke dette noen fornøyelse da jeg kjører Windows XP.

 

Jeg skal bare oppgradere den slik at den blir ok å bruke, og budsjettet er ikke så mye å skryte av. Prøver å holde det lavest mulig.

 

Jeg tenkte først og fremst på å kjøp 128 eller 256mb ram til, men jeg aner ikke hvilke minnekort denne pc'en støtter. Den trenger også en ny prosessor, men jeg aner ikke hvilke prosessorer denne støtter. Håper på at den støtter oppmot en 1ghz prosessor, er det realistisk?

 

Jeg aner ikke hvilket hovedkort jeg har, men jeg håper dere kan hjelpe meg litt fordet.

 

Takker for all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at du kan bruke vanlig PC 100 SDRAM på denne. Brukte det på en eldre aptiva. Funka fint det.

Antar det er en Celeron eller PIII prosessor på(PII hadde kanskje en 450MHz utgave og). PII/PIII hadde vel Slot 1 sokkel på den tiden. Da kan du kanskje kjøpe en slot konverter og sette inn en nyere Celeron. Opptil 1 eller 1.1 GHz hvis du er heldig(Kom ny type da som eldre HK ikke støtta)

Beste er vel å sjekke dette hos IBM.

 

Sett inn 384 eller 512 MB ram så funker den greit til WinXP vil jeg tro.

Har selv en PIII450 som jeg kjørte XP på med 512 MB RAM.

Lenke til kommentar

I gode gamle 486 dager var det håpløst med IBM.

Hadde en IBM 433 SX(486 sx 33) og en 433 DX(486 dx 33) der kunne jeg ikke bruke rammen fra den ene på den andre.

Putta i mer ram på en IBM Aptiva 166 MMX der funka det helt fint med vanlig standard PC66(SD RAM). Har ikke prøvd på nyere Aptiva pc'er, kan jo være de er mer kresne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...