Gå til innhold

Kritikk på portfolioside :)


Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

 

Jeg er en mediestudent som har hatt et emneoverbyggende prosjekt den siste måneden, hvor oppgaven var å lage en portfolioside for seg selv. Jeg er nå ferdig, og ønsker konstruktiv kritikk.

 

Mine egne synspunkter:

Jeg mener jeg har laget en stilren og enkel side som laster raskt og ikke inneholder for mye dilldall. Lyse, rene farger ble også prioritert. (Jeg er fortsatt litt usikker på fargevalg)

 

Grunnet langt linjefall satte jeg opp en to-spalter. Uhyre upraktisk siden jeg ikke får tekstflyt på nett, men dette er ikke en side som blir oppdatert for ofte, så det overlever jeg. Dog, linjefallet blir dårlig på enkelte sider. Jeg prøvde med blokkjustert tekst, men det funka særs dårlig.

 

Meny og undermeny er satt i Verdana, mens brødtekst er satt i en annen sans serif, Tahoma.

 

Siden validierer hos w3, bortsett fra videoene som jeg har implementert med embedded. Hvorfor liker ikke w3 dette? Og hva skal jeg ellers bruke? Object?

 

 

www.hprytz.com

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å ha bilder av deg med pils i hånda, sittende i en handlevogn,mens du kysser kjæresten eller bilder fra skiferien på andre steder en porteføljen din da dette er ytterst urelevant til en eventuell arbeidsigver.

 

Syntes at header/logo er ytterst anonym og skiller seg ikke ut i det hele tatt. "hp design" er glemt i det jeg ser bort fra logoen. Dropp refleksjonen. Logoen din bør være så god at en bedrift blir imponert og tenker "ei slik ei vil jeg ha".

Endret av sparks
Lenke til kommentar

Object ja. Men da kan det være litt vanskelig å få det til å funke i alle nettlesere. Og det viktigste er det siste.

 

Ren og pen side. Og knallpene bilder. Men fargene på bildene er veldig friske i motsetning til designet. Så du få noen friskere farger i designet

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Anbefaler deg å ha bilder av deg med pils i hånda, sittende i en handlevogn,mens du kysser kjæresten eller bilder fra skiferien på andre steder en porteføljen din da dette er ytterst urelevant til en eventuell arbeidsigver.

 

Syntes at header/logo er ytterst anonym og skiller seg ikke ut i det hele tatt. "hp design" er glemt i det jeg ser bort fra logoen. Dropp refleksjonen. Logoen din bør være så god at en bedrift blir imponert og tenker "ei slik ei vil jeg ha".

Jess, ble glemt å nevne at galleriet kun er der fordi det var gitt i oppgaven å nytte flash. Blir selvfølgelig ikke tatt med når siden blir tatt i bruk. Som det står blir det nok omgjort til et fotogalleri etter hvert.

 

Ellers tusen takk for input. Logoen ble fabrikkert på omlag 15 minutter, så se bort fra den og. Var mer på utkikk etter kritikk på den totale siden. Men er notert at header er anonym. =D

Lenke til kommentar
Object ja. Men da kan det være litt vanskelig å få det til å funke i alle nettlesere. Og det viktigste er det siste.

 

Ren og pen side. Og knallpene bilder. Men fargene på bildene er veldig friske i motsetning til designet. Så du få noen friskere farger i designet

Takker for svar. Ja, jeg veit! Jeg er veldig misfornøyd med header samt fargevalg fortsatt. Vet ikke helt hvordan jeg skal løse det...

Endret av Prytz.
Lenke til kommentar

Header er preget av en altfor tydelig gradient.. En slik gradient kan omtrent alle som har grunnleggende kunnskaper i Photoshop lage. Prøv med noe litt mer fancy?

 

Ihvertfall, unngå korte avsluttende gradients som går mot hvitt.

 

 

"Det er først når du ikke ser gradienten, den er god." - Sono

Lenke til kommentar
Header er preget av en altfor tydelig gradient.. En slik gradient kan omtrent alle som har grunnleggende kunnskaper i Photoshop lage. Prøv med noe litt mer fancy?

 

Ihvertfall, unngå korte avsluttende gradients som går mot hvitt.

 

 

"Det er først når du ikke ser gradienten, den er god." - Sono

Takk for svar. Har fått sommerferie nå, så skal ombrekke hele siden. Er som du sier særs misfornøyd med header og bruk av gradient. Er fan av rene linjer og rent uttrykk, så skal legge om hele siden til noe litt mer kreativt. Gradient er egentlig veldig billig. Typografien og selve siden er jeg i grunn fornøyd med, menyene synes jeg funker bra, bortsett fra at undermenyen som går fra infoboks til meny på sider jeg ikke har undermeny, noe jeg ikke liker helt. Vil ha et navigasjonssystem som forstås med en gang, så skal se litt på det også.

 

Er det forresten noen som har problem med bruk av to forskjellige sans serif typer i meny og brødtekst? Er ikke helt sikker, men synes Verdana fungerer bra i menyer og Tahoma i tekst generelt. Hva tenker dere? Synes egentlig de skiller seg nok fra hverandre og skaper et hierarki pga at det er to ganske forskjellige groteskskrifter.

Lenke til kommentar

Et mye bedre utkast enn tidligere.. :)

 

Syntes portfolio i header burde reduseres litt i størrelse, og kanskje fjerne kursiven i den. Bare en tanke, prøv å se hvordan det kan bli.. :)

 

Ser ut som den lyse bakgrunnen på sidene er delt opp i 3 "bolker". Er dette kun bildet, eller har du gjort det med vilje? Prøv isåfall å ha en fast farge der.

 

 

 

Så ja, dette er noe du kan arbeide videre på! :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Et mye bedre utkast enn tidligere.. :)

 

Syntes portfolio i header burde reduseres litt i størrelse, og kanskje fjerne kursiven i den. Bare en tanke, prøv å se hvordan det kan bli.. :)

 

Ser ut som den lyse bakgrunnen på sidene er delt opp i 3 "bolker". Er dette kun bildet, eller har du gjort det med vilje? Prøv isåfall å ha en fast farge der.

 

 

 

Så ja, dette er noe du kan arbeide videre på! :) Lykke til!

Tusen takk for raskt svar! =D Helt enig i det du sier. Man skal jo egentlig aldri kursivere groteskskrift, men siden Myriad Pro er en OpenType-font får man ekte italic, så tenkte jeg skulle se hvordan det ble. Har ikke bestemt meg helt enda.

 

De 3 bolkene var med vilje, for å skape litt dynamikk. Men fungerer vel kanskje heller dårlig. Skal prøve med en ren farge som du sier - legger meg jo tross alt på et relativt stilrent uttrykk. =)

Lenke til kommentar

Takktakk! :) Da har jeg mekka det nye forslaget over i html-kode. Footeren nektet å legge seg bak kontaineren med negativ margin og z-verdi spesifisert samt position. Dvs det funka i IE, men ikke FF. Noen som aner hvorfor? Derfor ble det en noe annen footer-løsning.

 

(overse fortsatt "galleri" som ikke er gjort noe med og ikke skal inneholde bildene som ligger der nå)

 

 

Innspill på nytt design? =)

Lenke til kommentar

Angående det nye designet:

 

+ Ryddig, elementer ligger på linje med hverandre (det er det ikke så mange som husker på).

 

- Speil-effekten i header så ikke så veldig bra ut (og speileffekter = 1997).

- Mappa i header er litt merkelig plassert, og bryter med resten av designet (edit: ser mye bedre ut på hprytz.com enn på skissen din ovenfor, og en morsom detalj at mappen slutter i footeren).

- Veldig flatt og "tungt". Du kan gi designet mer dybde ved å bruke svake gradients og svak skyggelegging på elementene. Føles også kjedelig, husk at små detaljer som linjer, skygger, bakgrunnsbilder, etc. gir et design mye mer liv hvis det gjøres riktig.

- Liker ikke at boksen ved siden av det store bildet flyter utenfor designet, og liker heller ikke bakgrunnen i boksen.

- Veldig glorete fargevalg. Blåfargen grenser til å være skrikende, og uten andre farger for å balansere designet ser det ikke bra ut.

- Liker ikke fargen i innholdsfeltet. Tror et hvitt innholdsfelt ville tatt seg mye bedre ut, da blir det også enklere å velge en annen farge til f.eks. linker og overskrifter (edit: ser at du også har endret på dette på hprytz.com - bra :) ).

- Inkonsekvent typografi. Ser ut som om du har valgt Verdana på alle design-elementer, og Tahoma i teksten i innholdsfeltet. Bruk kun én av dem.

- Greit at du er en kjekk kar og alt det der, men jeg ville valgt å presentere porteføljen min med noe annet enn to store portrettbilder av meg selv. Det øverste bildet kan f.eks. være en teaser til filmer du har laget. Bilder av deg selv ville jeg lagt under "om meg".

- Dropp "Hjem > Om meg > Jobberfaring", porteføljen din er ikke så stor at folk mister oversikten og må vite hvor de befinner seg til enhver tid. Du bør heller illustrere hvor brukeren befinner seg ved å bruke overskrifter og highlighte menyelementer.

- Menyen blir veldig flat. Prøv å skille elementene med svake linjer.

 

Det ble kanskje litt mye kritikk, men det er absolutt ikke et dårlig utgangspunkt du har. Hvis du endrer på noen av tingene jeg har nevnt tror jeg det vil sprite opp porteføljen din ganske bra, og gjøre en fremtidig arbeidsgiver mer interessert i hva du har å by på. ;)

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Syntes den folderen i footer er litt dårlig laget. Ser ut som den er ute av "proposjoner", dvs. at du muligens har dratt den litt ut, slik at den blir litt streched. Prøv å unngå dette, og lag en litt mindre synlig speileffekt på den også.

 

Prøv også å unngå å ha skriften i bildet slik som du har gjort i footer. (Kode det opp med <p> tagger osv! :) ) Mulig du har tenkt å gjøre det skikkelig etterhvert, men nevner det alikevel.. :)

 

 

Og litt kritikk ang. kode slik at du får luket vekk dette med det første;

 

<div id="header" align="center"> : Fjern align, og bruk heller align på headeren via CSS

 

<div id="meny">
<ul>
	<li><a href="index.html">Hjem</a></li>
</ul>
</div>

Her kan du korte ned litt på koden, ved å style <ul> taggen på samme måte som <div> taggen "meny". Div skal med andre ord ikke brukes som meny på den måten.. :)

 

<span class="spalte3">Personalia</span> : Ser du har brukt mye <span> for å style mye av skriftene dine. Husk at hx (h1, h2, h3 osv) er beregnet til akkurat dette. Verdt å tenke på! :)

 

Og skrift i <p> tagger kan ryddes slik at det ser pent ut kodemessig.

 

 

Eks:

<p>Lorem Ipsum is simply dummy text 
of the printing and typesetting industry. 
Lorem Ipsum has been the industry's standard 
dummy text ever since the 1500s, when an 
unknown printer took a galley of type and 
scrambled it to make a type specimen book.</p>

 

 

Ser ut som du er på vei oppover ihvertfall! :) Lykke til! Ta til deg kritikk fra Lokaltog! Anbefales! ;)

 

 

EDIT: Leste ikke siste posten din skikkelig Prytz, ang footer. Mulig du har et float problem. Sjekket opp det?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...