Gå til innhold

Trenger tips og råd til å lage halv-avansert webside


Anbefalte innlegg

Jeg sitter i dag som webmaster på en side som ikke strekker til.

Du kan se den her: http://hesjastauren.com

 

Til opplysning: Jeg drifter ikke serveren selv. Jeg leiger et webhotel fra Clichè webhosting. Mitt abonnement er Delta http://www.clichehosting.com/no/?wid=110&sid=4

Her kan du se hvilke muligheter/begrensninger jeg har.

 

Det er flere ting jeg skulle gjerne hatt annerledes her.

**Det hele er bygd opp med basic html, med unntak av gjesteboken som jeg har fått fra hotscripts.com

Dette innebærer naturligvis masse begrensinger, men jeg er ikke kyndig med php, eller annen "scripting".

Det innebærer at jeg trenger nøye veiledning (kan gjerne linke til andre nettsteder) med denslags om det trengs (og det gjør det jo garanter).

 

 

**Inne på 'oppdateringer', så må jeg manuelt redigere .html siden for å legge til nyheter. Min tanke her,

er at alle som har har rettigheter (med brukernavn/passord), skal kunne legge til oppdateringer.

Prinsippet vil da være noe likt slik som gjesteboken fungerer, men med muligheter for å legge til bilder.

Slik som det er nå, så finnes det kun et dokument (updates.html) som inneholder nyheter.

Men i lengden så blir jo det veldig rotete. Viss alle (med rettigheter) skal kunne legge til nyheter, så

vil det være ønskelig at etter et visst antall nyheter, så vil det automagisk danne seg flere sider å bla i.

For å editere nyheter, så vil det eneste realistiske valget, være et web-grensesnitt. Viss folk må installere, og konfigurere programvare for å kunne legge til en nyhet, så blir det for tungvint.

 

 

**Måten jeg har laget 'bilder' siden på er nok også av den vanskeligste måten. Her har jeg en egen .html side for hvert eneste bilde.

Dette er også en seksjon jeg kunne tenke meg at alle (med rettigheter) skal kunne legge til bilder. Dette trenger en forandring.

Jeg er i grunn fornøyd med layouten på bilde-seksjonen, så jeg kunne tenke meg at det skal se noenlunde

likt ut som det gjør i dag.

Også her må det hele kunne redigeres fra et web-grensesnitt.

 

 

**Jeg er ikke akkurat fornøyd med hvordan siden ser ut. Men jeg har heller ingen gode ideer for hvordan det burde sett ut. Her kunne jeg gjerne tenkt meg noen tips.

Noe helt spesifikt utgangspunkt for et tema har jeg ikke. Men her kanskje et hint til noen:

Det er en sport. Golf med frisbee. Vi spiller på en mark hvor det er sauer og dritt. Altså det har en viss "bonde-faktor" over seg. Navnet 'Hesjastauren' kommer av at vi prøver å treffe såkalte hesjastaurer. Har du sett marker hvor bonden har hengt opp gress til tørk på en slags klessnor? Vel de pålene/stengene som holder "stativet" oppe blir kalt for en staur. En staur er i grunn bare en tre-pinne. Og 'Hesj' betyr gress som henger til tørk.

Logoen på siden er ufravikelig. Den må se ut akkurat som den gjør.

Om noen er så kjekke at de til og med kunne tenke seg å lage et utkast til en ide, så kan jeg sende logoen om ønskelig.

 

 

 

Alle tips, råd, guider etc. mottas med stor takknemlighet!

mvh.

Atle

Endret av Fjatle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tl;dr, men jeg tror du er på jakt etter et CMS (Content Management System). Det finnes mange gode, med varierende kunnskapskurve. Et av de mest brukte er Wordpress, som installeres på serveren. WP må ha PHP og mySQL.

 

Frog, som baserer seg mer på en slags "fjernstyring", via FTP. Mulig det er lettere å sette opp, jeg har ikke prøvd. Det gjør det ikke, nei. Sorry, kanskje jeg drømte det? Eller var det et annet CMS som var sånn?

Endret av Mikael Berg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...