Gå til innhold

Wlan-ruter i 500kr klassen


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det er på tide å bytte ut D-link ruteren min. (DI-624)Ettersom den har vært ustabil og treg vedig lenge. Den har også lite muligheter for instillinger.

 

Tenkte jeg skulle bruke 5-600 kr på dette. Jeg er ikke interessert i draft-N teknologien, ettersom jeg ikke har lyst til å bytte ut 5 nettverkskort til noe som kansje ikke vil fungere om ikke lenge.

 

Så det jeg trenger er en rask og stabil ruter med grei rekkevidde og gode muligheter for å endre på avanserte instilinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar :thumbup:

 

Er nok ikke linja, ettersom vi har "ADSL Mega Fri Fart" fra NGT på 20mbit(?).

 

Av disse tror jeg det er Linksys WRT54GL som virker som det beste valget. Hvis jeg flasher den med ny firmware får jeg en ruter proppfull med instillingsmuligheter. Right?

 

God natt!

Endret av lasjh2k
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Du kan bruke sammenligningsfunksjonen som er å finne i prisguiden:

WRT54GL VS WRT54GS

 

Det som jeg greier å se er at den dyreste modellen bruker "XPress" istedet for "Afterburner".

 

Edit: Det er noen steder der det ikke står noe til sammenligning, men jeg vil gå ut i fra at det er noe som forsvarer prisforskjellen.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Tomato og DD-WRT er vell linux-distrubisjoner av firmware til ruteren tror jeg.

 

Tror jeg bestiller en WRT54GL i løpet av uka ;)

Da har jeg handlet meg en WRT54GL. Ser ut til å være grei så langt, men jeg klarte ikke få MAC filtrering til å fungere. Det fungerte på en maskin, men ikke to andre. I tillegg er ikke signalstyrken noe å skryte av. Maskinen her står 3 meter klar luflinje til routern, og styrken er bare 60-70%

 

Men men

 

Er det noen vits å legge inn Tomato mtp signalstyrke?

Lenke til kommentar

MAC filtrering er ikke noe å satse på uansett, da det er svært enkelt sniffe opp hvilke MAC adresser som er i bruk, og deretter fake sin egne MAC adresse til en av disse. Har du ingen annen beskyttelse enn dette, tar det få minutter før man har full tilgang.

Bruk heller WPA2 med AES kryptering.

 

Kjenner ikke til Tomato, men med DD-WRT kan du selv justere opp signalstyrken. Regner med at det er noe lignende der.

 

Dersom du har 60% signalstyrke på 3 meters avstand, er det noe galt. Har du sjekket om naboene dine feks. kjører på samme kanal som det du gjør? Det vil isåfall føre til endel støy, som reduserer signalkvaliteten. Har du mange nett i nærheten, bør du laste ned feks. Network Stumbler og sjekke hvilke kanaler som er i bruk. Velg deretter en kanal som enten ikke er i bruk, eller som brukes av et nett med lav signalstyrke (ps. det er bare kanal 1, 6 og 11 som ikke overlapper hverandres frekvenser, så du bør holde deg til disse).

Lenke til kommentar
MAC filtrering er ikke noe å satse på uansett, da det er svært enkelt sniffe opp hvilke MAC adresser som er i bruk, og deretter fake sin egne MAC adresse til en av disse. Har du ingen annen beskyttelse enn dette, tar det få minutter før man har full tilgang.

Bruk heller WPA2 med AES kryptering.

 

Kjenner ikke til Tomato, men med DD-WRT kan du selv justere opp signalstyrken. Regner med at det er noe lignende der.

 

Dersom du har 60% signalstyrke på 3 meters avstand, er det noe galt. Har du sjekket om naboene dine feks. kjører på samme kanal som det du gjør? Det vil isåfall føre til endel støy, som reduserer signalkvaliteten. Har du mange nett i nærheten, bør du laste ned feks. Network Stumbler og sjekke hvilke kanaler som er i bruk. Velg deretter en kanal som enten ikke er i bruk, eller som brukes av et nett med lav signalstyrke (ps. det er bare kanal 1, 6 og 11 som ikke overlapper hverandres frekvenser, så du bør holde deg til disse).

Takker for svar.

 

Jeg endret kanal med en gang, men her i blokka mi er det kun ett(!) nettverk foruten mitt eget så det er nok ikke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...