Gå til innhold

Oppgradering av PC, GPU, CPU, RAM og HK

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Skal nå oppgradere min forlengst utdaterte maskin pga AoC spilling og diverse andre spill.

Det jeg da trenger er som overskriften sier; CPU, HK, RAM og GPU.

Vil helst ikke bruke så veldig mye cash på dette, men AoC burde værtfall gå glatt.

Tenker jeg går for Intel sin Quad 45nm og 4gb ram.

Er altfor lenge siden jeg var inne på dette med komponenter og trenger noen forslag til hvilke merker og modeller jeg burde gå for nå.

Takk på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Okei, men når jeg først skal oppgradere litt, er det ikke like greit at jeg tar et HK som støtter DDR3 og en Quad prosessor?

Og et spørsmål til, en Quad prosessor på 2.4ghz, yter den bedre en, en Duo på 3.0ghz?

Er det sånn at for å utnytte 4gb ram så må man ha et 64bits OS?

Isåfall, er det bare å gå for 2gb RAM, en DuoCore CPU og HK + et 8800? (btw, hvilken 8800 modell?

Mvh Pedersen

Endret av king_pedersen
Skrevet

Okei, takk for svar. Et par spm:

Er Geil noe bra? I forhold til Corsair osv?

Ser at AMD'n er 65nm, er det ikke bedre å gå for 45nm til Intel isåfall?

Er det noen merkverdig forskjell på de to GPU'ene?

Og er det mye forskjell på HK'ene?

Tenker på dette pga prisforskjellen.

Mvh Pedersen

Skrevet
Er det sånn at for å utnytte 4gb ram så må man ha et 64bits OS?

Ja, vil si E8400 gir mest ytelse for penga idag.

quad cpu støtter vel de fleste hovedkort men ddr3 som man finner på intels x48 osv er vel neppe noen vits i om man ikke vil legge 1-2000 kr mer i pcen.

Man bytter vel hovedkort igjen (ny cpu socket) før ddr3 priser kommer ned til ddr2 priser.

Skrevet (endret)

Okei.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335239

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344772

Disse regner jeg med funker, eller trenger jeg bare 2gb ram?

Isåfall, hvilken ram? 6400,8500 eller 9600?

Det jeg trenger da er GPU og HK

Helst noe som er billig og bra, har ingen planer om overklokking.

Noen forslag? Nvidia eller ATI? Hvilket HK?

Mvh Pedersen

Endret av king_pedersen
Skrevet (endret)

Generellt kan man si at pr. idag er det en kjappere spill PC med

dual core på høyere frekvens , eks E8500 3.2ghz ++ , enn quad på lavere ~ 2.4ghz

Så generelt for spilling vil f.eks en E8400/E8500 være lurt.

Men så utnytter AoC alle cores i motsetning til fleste andre spill og

situasjonen blir litt annerledes.

En quad på 2.4ghz vil kanskje gi deg kun 5-10 mindre i FPS i AoC (enn en 3ghz dual)

men til gjengjeld vil det gå mere "smooth" på en quad core siden spillet utnytter alle cores ( dette ifølge observasjoner jeg har lest i diverse fora)

Endret av syar2003
Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet
Her har du to alternativer til:

AMD alternativ til kr 2910,- per i dag.

Omtrent likeverdig Intel alternativ til kr 3789,-.

Du kan for eksempel bytte ut prosessorene med quad core alternativer.

De er IKKE likeverdige, AMDen er billigere for den er dårligere, hadde du valgt Phenom hadde jeg vært enig... Men en Athlon64 X2 og et hovedkort til halve prisen av Intel sitt er jo bare teit

Skrevet (endret)

Har du røyka? :whistle:

Det intel oppsettet vil ihvertfall jeg si er mye bedre enn Amd opsettet.

Endret av Loffen1
Skrevet

De er IKKE likeverdige, AMDen er billigere for den er dårligere, hadde du valgt Phenom hadde jeg vært enig... Men en Athlon64 X2 og et hovedkort til halve prisen av Intel sitt er jo bare teit

Vet du og Loffen1 egentlig noe som helst om dette?!!!

De hovedkortene er rimelig likeverdige i alt unntatt en ting. Intelkortet har mye dårligere integrert grafikk, men det har to PCI-express-spor og støtter Crossfire.

AMD-kortet har ett 16xPCI-express 2.0 spor, men støtter hybrid crossfire.

For spill betyr det at dersom du har tenkt å ha 2 stk skjermkort, f.eks. ATI 3870 er intelkortet bedre, men har du tenkt å ha bare ett skjermkort vil du få bedre ytelse i spill fra AMD-alternativet ved hjelp av hybrid crossfire.

Med AMD-kortet kan du også bytte ut skjermkortet med f.eks. en stk 3870 X2 og få såvidt litt bedre ytelse som intelsystemet med 2 stk 3870 i crossfire, igjen på grunn av hybrid crossfire.

Prosessorene yter så likt at det er skjermkort som vil ha mest å si for ytelsen i disse systemene.

Hvis dere ikke vet hva dere snakker om så helst ikke gi folk råd.

Skrevet (endret)

Vet du og Loffen1 egentlig noe som helst om dette?!!!

De hovedkortene er rimelig likeverdige i alt unntatt en ting. Intelkortet har mye dårligere integrert grafikk, men det har to PCI-express-spor og støtter Crossfire.

AMD-kortet har ett 16xPCI-express 2.0 spor, men støtter hybrid crossfire.

For spill betyr det at dersom du har tenkt å ha 2 stk skjermkort, f.eks. ATI 3870 er intelkortet bedre, men har du tenkt å ha bare ett skjermkort vil du få bedre ytelse i spill fra AMD-alternativet ved hjelp av hybrid crossfire.

Med AMD-kortet kan du også bytte ut skjermkortet med f.eks. en stk 3870 X2 og få såvidt litt bedre ytelse som intelsystemet med 2 stk 3870 i crossfire, igjen på grunn av hybrid crossfire.

Prosessorene yter så likt at det er skjermkort som vil ha mest å si for ytelsen i disse systemene.

Hvis dere ikke vet hva dere snakker om så helst ikke gi folk råd.

Hehe, det er vell igrunn du som må vurdere, både kunnskap og de "!!!"-dine ;)

Uansett, hvorfor jeg sa det er vell ikke så altfor vanskelig å antyde, AMD ligger milvis langt unna Intel. Du klarer faktisk å sammenligne AMD sin 90 Nm mot intel sin 45 nm.

Ytelse, varmeutvikling, klokke-egenskapene er mye bedre på intel.

Når det gjelder hovedkort, er jeg enig (er aldri hentydet til at dette var et galt valg).

Når det er sagt, betyr integrert grafikk lite, ihvertfall når du skal ha et "eksternt" og såpass bra som Hd 3870.

Endret av Loffen1
Skrevet (endret)

Okei, blir å gå for Intel E8400 istedefor.

Så er det jo spørsmålet, om jeg ikke kjøper Vista, vil jeg da ha bruk for 4gb ram? blir å kjøpe det om jeg kjøper vista, men ikke helt sikker enda.

Og skal man velge ATI eller NVidia, hva får man mest for pengene om man går for den prisklassen 3870 er i? 11-1200kr. ?

Og er det vits med noe mere en PC6400 ram?

Hvilken Vista versjon skal man isåfall bestille? Hva er forskjellen på de, regner med det blir Home 64bit, men hvilken versjon?

Kom fram til dette nå:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=15834.

Ser det bra ut eller?

Vil helst ha svar på alle disse spørsmålene så jeg kan bestille snarest mulig:)

Mvh Pedersen

Endret av king_pedersen
Skrevet

Jupp, et 8800 GT skjermkort er bedre enn 3870. Men med tanke på at Hovedkortet ikke støtter SLi og to 8800 Gt, synes jeg det blir bedre å gå for 1 3870. Hvis dette kortet ikke yter etter forventning, kan du kjøpe et til og kjøre CF (eller til og med 3870X2 og kjøre CF).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...