Gå til innhold

Hjelp til glutenfritt kosthold


Anbefalte innlegg

Hei. Fant ut får cirka en måned, kanskje mer, siden at jeg ikke tåler gluten (tror jeg, har legetime om et par dager, så får jeg se). Jeg kan i hvert fall ikke spise brød (både lyst og grovt) uten å bli dårlig i magen.

 

Uansett, i den siste måneden har jeg hatt et elendig kosthold. Jeg vet ikke helt hva jeg skal spise utenom brødmat, så jeg har levd på bananer og druer. Har vel sett sånn ut de siste dagene:

10:00 - Én banan og et glass vann

12:00-13:00 - Én banan og et glass vann

16:00-17:00 - Middag (som regel kjøtt)

 

Og det er jo rett og slett for lite. Jeg har alltid vært ganske tynn, men jeg har i hvert fall ikke lagt på meg i det siste, heller omvendt.

 

Så da kommer jeg til poenget: Er det noen her som kan hjelpe meg å "sette opp" et glutenfritt kosthold der jeg får i meg nok mat til å legge litt på meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du snakket med lege om dette, jeg ville tatt meg en prat med kyndig personell før jeg bestemte meg for og kutte ut gluten helt. Og hvis det viser seg at du er allergisk mot gluten kan de henvise deg til kilder hvor du finner ut mer om hva slags mat du kan spise.

 

Du kan kan jo spise, glutenfritt havregryn, brød, pasta etc etc. Bananer og vann tror jeg ikke du holder ut så lenge på :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det går ann å få tak i glutenfri mat. Glutenfritt brød, knekkebrød, havregryn og all slags. I helsekost butikker og spesielle bakeri kan du få tak i det :) Tåler selv ikke gluten, men spiser helt normalt fordet. Du kan spise all mat som ikke innholder hvetemel.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann! Jeg har cøliaki (tåler ikke gluten), og fikk vite det for litt over et år siden.

 

Jeg spiser ikke brød eller lignende, synes det brødet man kjøper smaker drit. Hjemmelaget loff går vel såvidt an. Det går mye i glutenfri müsli (produsert av finax), og varm mat. Du får jo stipend til glutenfri mat.

Når det gjelder alkohol, så er det gluten i vanlig øl. Tåler derimot corona extra, men den er litt i dyreste laget.

Lenke til kommentar

Det aner jeg desverre ikke : ( Men vet at det er stor forskjell på de vanlige ølsortene, mener å huske at Carlsberg pils og export er noe av det med minst gluten. Men jeg drikker Corona for å være på den sikre siden. Hvis jeg bare skal på fylla kjøper jeg et par corona og en flaske med Kalinka : ).

Lenke til kommentar

Min kunnskap innen glutenfrie kosthold er temmelig begrenset, men jeg tror at anabolic diet kan være noe for dere HVIS OG BARE HVIS dere kombinerer den med trening. Dog tar jeg ikke ansvar dersom dere dør av hjertesvikt før 50 i og med at mettet fett er såpass omdiskutert ;) Jeg har ikke testet den selv, men jeg vil tro det minimale karbohydratinntaket også begrenser inntak av gluten.

 

http://stronglifts.com/anabolic-diet/

Endret av awkward
Lenke til kommentar
Min kunnskap innen glutenfrie kosthold er temmelig begrenset, men jeg tror at anabolic diet kan være noe for dere HVIS OG BARE HVIS dere kombinerer den med trening. Dog tar jeg ikke ansvar dersom dere dør av hjertesvikt før 50 i og med at mettet fett er såpass omdiskutert ;) Jeg har ikke testet den selv, men jeg vil tro det minimale karbohydratinntaket også begrenser inntak av gluten.

 

http://stronglifts.com/anabolic-diet/

 

Passer meg perfekt! Nettopp begynt å trene og leter etter et kosthold som vil passe i lag med treningen. Mange takk! :)

Lenke til kommentar
Min kunnskap innen glutenfrie kosthold er temmelig begrenset, men jeg tror at anabolic diet kan være noe for dere HVIS OG BARE HVIS dere kombinerer den med trening. Dog tar jeg ikke ansvar dersom dere dør av hjertesvikt før 50 i og med at mettet fett er såpass omdiskutert ;) Jeg har ikke testet den selv, men jeg vil tro det minimale karbohydratinntaket også begrenser inntak av gluten.

 

http://stronglifts.com/anabolic-diet/

 

Hvorfor skal man begrense inntaket av karbohydrater hvis man ikke tåler gluten?

Det finnes da mange karbohydrat-kilder som ikke inneholder gluten...

Lenke til kommentar

Hei og velkommen i klubben. :(

 

De glutenfrie småmåltidene er vanskelige da de fleste enkle ting inneholder gluten, men det er selvsagt alternativer.

 

Det første du bør gjøre er å ringe rundt til bakerier i nærheten og høre på hvilke dager de baker glutenfritt brød. Du må de fleste plasser bestille på forhånd et par dager før og de baker gjerne bare én dag i uken, og mitt tips er å bestille ett brød fra flere bakere slik at du finner ut hva som er spiselig. Det fordi min erfaring er at de fleste baker murstein som rett og slett ikke er godt.

 

Dersom du ikke har bakere i nærheten som baker er alternativene frossent brød fra ICA/Obs!/Meny. Det brødet er ikke like godt som normalt brød eller glutenfritt fra baker, men det er bedre enn å sulte.

 

Dersom du liker knekkebrød er dette det eneste jeg syntes er godt:

http://www.semper.se/templates/Products.aspx?id=534

Det er tilgjengelig i større forettninger.

 

Til frokost finnes det minst én glutenfri müsli lett tilgjengelig, og glutenfrie havregryn kan spises med melk eller kokes til grøt. Riskjeks med mye pålegg er også glutenfritt selv om det er lite karbohydrater i det.

 

Av pasta syntes jeg Schar smaker mye bedre enn Semper, og finnes i fire-seks forskjellige utforminger i min lokale ICA.

http://www.schaer.com/en/gluten-free-products/pasta/

 

Ellers er ris og poteter alternative karbokilder for å erstatte brødmaten. Det er selvsagt mer arbeid å f.eks wokke opp litt kylling, paprika, purre, og ris, men et slikt kosthold og matholdning er i lengden både bedre og sunnere.. er jeg fortalt. :)

Lenke til kommentar
Min kunnskap innen glutenfrie kosthold er temmelig begrenset...

 

Allerede her bør du kansje vurdere å ikke poste innlegget...

 

Hvis man ikke tåler gluten, så kutter man ut gluten, og ikke karbohydrater generellt.

 

Ikke ment som no personangrep, men noen av grunnen til at cøliaki-diagnosen ofte virker sosialt stigmatiserende er nettop at folk flest vet lite om det.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ikke et personangrep :) Det var bare mine 2 cents, og jeg har brent meg før på å uttale meg om ting med manglende kunnskap. Uansett, poenget mitt er at å utelukke de fleste vanlige karbohydrater vil implisere en utelukkelse av gluten, men ikke omvendt. Derfor kan anabolic diet være et alternativ dersom ikke den høye andelen av fett gjør noe.

 

Hvorfor er cøliaki-diagnosen sosialt stigmatiserende?

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg er en vegetarianer og kan ikke spise gluten. Jeg vet at det høres vanskelig ut. Men jeg har mange oppskrifter og spiser masse forskjellige retter. Hvis noen har noe spørsmål om retter og oppskrifter, bare spør meg! Også sjekk ut www.glutenfriematvarer.com for glutenfrie produkter. Mange av produktene er også økologiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...