Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

10/100/1000mbit som standard?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

å tro og håpe er en ting (noe man kan holde seg til i kjerka sammen med bondevik), men seriøst det kan heller ikke utnyttes enda med dagens pcer.

 

Har en dlink med mulighet for 2gigbit porter, skal bruke en av dem til en multimedia/spillserver, gidder ikke en gang å bruke nummer to, ikke noe poeng.

 

 

Men si meg hvis det ikke er gigbit uplink mellom switchene som er på 42 porter så må det bli en vanvittig trafikk for den stakkars kabelen på 100 mbit....altformye spør du meg...

 

Tror vi må en del år frem i tid før det blir aktuell med dette, da må man vel og ha 10gigbit backbone ellers vil det jo bli noen voldsomme flaskehalser..

 

 

en ren gb switch koster vel rundt 5000 for 8 eller 6 porter, det blir "litt" dyrt med det til 4000 pcer..

Lenke til kommentar

Dette blir litt på siden av spørsmålet, men allikevel.

 

Ved å benytte gigabit øker man hastighen betraktelig i nettverket, spesielt filoverføringer.

Benytter i dag en 4 ports gigabitswitch hvor jeg har 2 maskiner. Begge kjører selvsagt gigabit. Det står videre i nettverket en trådløs bredbandsruter med 4-ports switch.

På den siste porten har jeg tilkoblet en printserver.

 

Tidligere benyttet jeg en "standard" 10/100 mbps switch, og vil ikke under noen omstendigheter gå tilbake til dette.

Men det er også iflg mitt behov, trenger hastigheten til filoverføringer.

 

Hvorvidt man skal investere i Gigabit blir selvsagt en smakssak, prismessig er dette etter min mening ikke dyrt. Betalte 1984.- inkl mva for min switch.

Nettverkskortene kostet nøyaktig 759.- inkl mva.

 

Selvsagt klarer man å utnytte hastigheten i copepr gigabit, ikke fullt ut, men allikevel enormt mye bedre enn dagens 100 mbps.

Flere av hovedkortprodusentene har nå integrert gigabit nettverkskort i hovedkortene. Dette gjør det jo enda mere aktuelt å kjøpe gigabit.

 

Uansett hvor mye man får utnyttet gigabit, jeg angrer ikke på oppgraderingen, den var vel anvendte penger.

Lenke til kommentar

for å svare på siden av saken og,

 

selvfølgelig så kobler man opp gb nett hvis man har det på hk og en swtich, men jeg gidder ikke bruke penger på det annet enn til servern jeg skal sette opp, syns det holder.

 

men men smaksak det her da, 100mb holder til stort sett alt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...