Gå til innhold

Kjøpe bøker på nettet -trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg har hittil holdt meg til Outland når jeg kjøper bøker.

Gikk fra Avalon når vestkantfruene begynte å shoppe Ringene Herre effekter der inne :)

Når er det vel samme eiere, men holder meg til Avalon. Det er noe herlig forfriksende med kvisete tenåringer som spiller Might of Magic utenfor butikken :)

 

Men nå lurte jeg på om ikke jeg skulle prøve å handle på nettet. Pga toll og transport problematikk har jeg hittil latt være.

Men med rekord sterk krone er det kanskje på tiden jeg tar skrittet ut på verdens veven også her.

 

Historie, alternativ historie og Sci-fi er mine interesse områder.

Noen som kan anbefale internasjonale bok webshoper på bakgrunn av egne erfaringer?

Stemmer det at noen forhandlere tilbyr å sende pakker til norske kunder slik at forsendelsene holdes under 200 NOK?

Hva er tollen egentlig? Med en bok til $7,99 er jeg ikke uvillig til å betale toll så lenge jeg fremdeles holder meg under 88-98 kroner per bok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg handler (altfor mye) på den engelske amazon.co.uk da de har det aller meste fra filmer til bøker og ganske rask levering. Prisen er oppført i engelske pund, men det er fort gjort å regne det om. Ett pund er sånn sirka ti norske kroner, så det er bare å flytte kommaet et stykke til venstre. :) Dessuten får du alt oppført inkludert frakt før du leverer ordren, så det er svært sjelden du får noen overraskelser. Ironisk nok er det kun to ganger jeg har fått problemer med toll etter å handlet fra utlandet. Begge gangene bestile jeg varer fra Sverige. :dontgetit: Jeg har til og med brukt amerikanske eBay uten problemer med toll og slikt.. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan glede deg med at bøker er unntatt fra moms og toll, så du kan trygt bestille så mye bøker du vil uten å måtte betale noe ekstra til Kristin Halvorsen. Det er alt i alt svært få varer som det beregnes toll på, men det meste som importeres må det betales moms (MVA) på dersom prisen overstiger kr 200. Men dette gjelder som sagt ikke bøker, du kan importere så mye du vil uten å bekymre deg.

 

Når det gjelder nettbokhandler har jeg flere jeg kan anbefale til deg:

- Capris.no er en delvis norsk nettbokhandel som sender fra Sverige. De har et stort utvalg, og leverer varene like raskt som de store utenlandske (noen ganger raskere). Prisene er blant de laveste du vil finne, og fraktprisene er gunstige. Kundeservicen har jeg ikke prøvd enda, men regner med at den er så god som den kan bli.

- Amazon.co.uk eller amazon.de er begge to gode nettbokhandler. Her er det utvalget som trekker kunder, de har mye mer enn man tror, og har faktisk det meste på lager til enhver tid. De sender varene raskt. Fraktprisene er litt turn-off, i og med at de starter på £4 og øker etter hvert som du legger til bøker. Kundeservicen er derimot veldig god, og du har økt sikkerhet med tanke på å motta varen, fordi hvis den ikke skulle komme innen et visst antall uker, sender de en ny (helt gratis) med ekspressfrakt (også helt gratis).

- Play.com har dårlig utvalg, men det som trekker opp her er fraktprisene som er innbakt i prisen, samt at de sender varen på nytt dersom den ikke kommer.

- Bookdepository.co.uk er min personlige favoritt. De har de laveste prisene du finner, og fraktprisene er innbakt i prisen, dvs du betaler ikke frakt i tillegg. For å understreke at de er billigst linker de til amazon.co.uk med prisestimering på valgte vare. De sender ut relativt raskt (24-48 timer), og det er lett å komme i kontakt med kundeservice. Butikken drives av folk som liker det de driver med, og har forstått at kunder er noe de tjener på, så hvis det er det minste problem med bestillingen din, så ordner de det for deg. De svarer for øvrig raskt på mail.

 

Og så en nettbokhandel du bør styre unna:

- Bokkilden.no: Bokkilden har angivelig et stort antall bøker på lager, men problemet her ligger ved at de ikke har bøkene på eget lager, men må bestille dem inn fra leverandører fra rundt omkring i verden. Det tar med andre ord laaaaang tid i forhold til de andre nettbokhandlene før de får sendt ut bøkene. Sammenliknet med capris.no som opererer på prinsipielt samme måte som bokkilden ved at de bestiller inn bøkene etter at du har bestilt dem, bruker bokkilden opptil 10 ganger lengre tid på å få sendt dem ut (Capris.no har max tid før utsendelse på "vanskelige" bøker på 6 dager, bokkilden har 2-3 måneder...). I tillegg har bokkilden sykelig høye priser i forhold til sine utenlandske og semi-utenlandske kolleger. Dessuten koster frakt mer enn den burde, sett i forhold til hvor lang tid de bruker på å få levert pakkene fra sitt ompakkingslager til Posten. Kundeservice er ikke alltid like bra, skal du ringe må du ringe midt på dagen, for tidlig på dagen er de morratrøtte, og noen timer før stengetid haster de hjem. Ikke noe å skrive hjem om med andre ord.

 

Dette innlegget ble visst litt lenger enn planlagt, men jeg håper du får nytte av det.

Bare for å oppsummere, så anbefales amazon, capris og bookdepository.

Lenke til kommentar
- Capris.no er en delvis norsk nettbokhandel som sender fra Sverige. De har et stort utvalg, og leverer varene like raskt som de store utenlandske (noen ganger raskere). Prisene er blant de laveste du vil finne, og fraktprisene er gunstige. Kundeservicen har jeg ikke prøvd enda, men regner med at den er så god som den kan bli.

 

Kundeservicen hos capris er veldig god synes jeg. Alt etter hvilken tid på dagen jeg sender en mail til dem så får jeg svar enten samme dag eller dagen etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...