Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Et lite dilema. kjøper vil oppheve salg. Haster litt:


EX-adrin

Anbefalte innlegg

Heisan. beklager skrive feil;)

 

jeg har et lite dilemma. Det går ut på at jeg solgte scooteren min i går. Å i dag ringer den nye eiern og vil opp heve salget.

Bakgrunnen for det er at har var ute og kjørte på den i går og scooteren stoppet bare, og han fikk ikke start på den.

Jeg selv hadde aldri dette problemet med scooteren nå jeg eide den.

De problemer jeg hadde med den da jeg hadde den har jeg opplyst til nye eieren.

Scooteren var en 06 mod, med ny pris på ca 9000kr ferdig registrert og sendt med bil til her jeg bor.

Nye eieren og jeg ble enige om at han skulle betale 4000kr (1000kr mindre enn hva jeg egentlig skulle ha for den)

Vi lagde bare en enkel kontrakt hvor det står:

selger: mitt navn

kjøper: kjøperens navn,

scooter 06, mod.

bet. kr 4000.- (firetusen)

selger: Mitt navn

kjøper: kjøperens navn

 

Så det største problemet er jo om de har retten på sin side til å heve salget?

Eller er det nye eierens problem?

 

har dere noe lover og rekler som dere kan sende meg på denner`?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg svaret og setter denne som løst;)

 

KJøpsloven gjelder salg mellom to private personer, mer om dine og kjøpersrettigheter mv ser du på :http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1025851213.08 Generelt skal det mye til for å heve et slikt kjøp med mindre det ervesentlige/store mangler/feil ved den.Det bør finnes ut hva som er galt, og klargjøres om dette forelå påkjøpstidspunktet eller har oppstått i ny eiers tid. Her kan sikkert etmopedverksted stille diagnose mv.Dersom feilen trolig lå der på kjøpstidspunktet kan kjøper reklamere til degog du må i prinsippet reparere/dekke rep kostnader så sant dette ikke er enfeil som skyldes slike vanlige slitedelsproblematikker, og som du som selgerda ikke kan lastes for.For store feil( eks vis motorhavari) som lå latent i scooteren fra før salgetmå du ta ansvar for og da kan heving av kjøpet være aktuelt.Mye avhenger selvsagt av hva som ble sagt/avtalt også. Har du opplyst om feilsom nå har resultert i stoppen så kan kjøper ikke klage. Han kan ikkereklamere/klage på ting han viste om/aksepterte eller burde sett før kjøpet.

Lenke til kommentar

Hvis vedlikehold på scooteren er blitt fulgt opp nøye (olje osv), er det nok bare en bagatell du lett fikser for kjøperen. Plugg, batteri etc

 

Det er alltid en fordel å bruke standard kontrakt for kjøretøy, der det skrives ned alle kjente mangler, spesifiseres at kjøper har testet kjøretøyet og kjøper det som det står.

Lenke til kommentar

Siden det er en 06 modell så har du fortsatt reklamasjonsrett mot butikken du kjøpte den (såfremt den er kjøpt som privat person). Reklamasjonsretten gjelder ikke hvis du ikke har vedlikeholdt den etter manualene, eller på typiske slitasjdeler (dekk olje etc)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...