Gå til innhold

Forsikring av mobil telefoner


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hva er deres erfaringer rundt såkalt mobilforsikring?

 

Min er håpløs, og kan aboslutt ikke anbefale NOEN å tegne forsikring på sin mobiltelefon.

 

Min er ifra Gjensidige, der jeg sendte inn telefonen etter at skiheisen kom rett i meg, og knuste displayet i vinter. jeg fikk beskjed om at slik ytre påvirkning ikke var dekket av forsikringen, og hadde to valg: 1) betale 1800kr i rep.kostnad

2) betale 500kr for å få telefonen tilbake

 

Hva fa*n er dette for slags forsikring egentlig? hva dekkes faktisk av en slik forsikring??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om man har forsikring så betyr ikke det a man kan være uforsiktig med telefonen. Å ha med mobiltelefon til en skibakke er vel noe uforsiktig vel. Er ikke du enig?

For å si det på en litt stygg måte (no offense); De dekker uhell (plutselige hendelser), ikke idioti.

 

 

Men spørsmålet ditt er egentlig ikke så dumt som jeg kanskje får det til å høres ut som. For på siden deres kan jeg lese følgende;

Du skal påse at forsikret utstyr behandles som beskrevet i brukerveiledningen fra produsent / leverandør.

Nå står det så pent i bruksanvisninger at du ikke skal utsette mobiltelefonen for fukt, støt, fall osv osv. Betyr det da at med en gang en telefon er blitt utsatt for fukt, støt eller fall så dekkes ikke dette av forsikringen?? Det er nok ikke slik i praksis, men det punktet på siden deres fikk meg til å lure litt.

Lenke til kommentar
Selv om man har forsikring så betyr ikke det a man kan være uforsiktig med telefonen. Å ha med mobiltelefon til en skibakke er vel noe uforsiktig vel. Er ikke du enig?

For å si det på en litt stygg måte (no offense); De dekker uhell (plutselige hendelser), ikke idioti.

 

 

Men spørsmålet ditt er egentlig ikke så dumt som jeg kanskje får det til å høres ut som. For på siden deres kan jeg lese følgende;

Du skal påse at forsikret utstyr behandles som beskrevet i brukerveiledningen fra produsent / leverandør.

Nå står det så pent i bruksanvisninger at du ikke skal utsette mobiltelefonen for fukt, støt, fall osv osv. Betyr det da at med en gang en telefon er blitt utsatt for fukt, støt eller fall så dekkes ikke dette av forsikringen?? Det er nok ikke slik i praksis, men det punktet på siden deres fikk meg til å lure litt.

Da er enkelt og greit forsikring ingen vits siden den dekker akkurat det samme som reklamasjon.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at forbrukerrådet vil vere enig med meg i at det ikke er "idioti" som du sier å ta med seg en mobiltelefon i skibakken. Hva med når det regner ute? Eller du skal på bussen og dulter borti noen? Hva med når du springer forbi noe og støter deg på et eller annet. Alt det er vel idioti da eller?

Det dekkes iallefall ikke av forsikringen?

 

Tipper det som blir karakterisert som vanlig bruk, og skader som kan følge av vanlig bruk skal dekkes. For meg er det vanlig bruk å ta med telefonen på det meste - utenom dykking...

Lenke til kommentar

Du mener altså at det ikke er større sjanse for at apparatet får seg støt-skade i en skibakke vs en busstur? Nå er det 20 år siden jeg hadde ski på beina, men jeg husker at å gå på trynet ikke akkurat var en sjeldenhet. Men det hadde vært interessant å vite hva syn forbrukerrådet har om saken. Gi oss gjerne et referat. Men husk at de kun er et råd, og de har ikke noe dømmende kraft.

 

Det er uforsvarlig å bruke apparatet ute når det regner. De som absolutt må snakke i telefonen når det regner bør heller investere i et apparat som tåler litt mer regn enn andre telefoner. F.eks SE C702. Blir nok billigere i lengden tenker jeg.

 

Forsikringsselskapene dekker normalt sett skader som oppstår av plutselige uforutsette hendelser. Å gå ute når det regner er ikke en plutselig hendelse. At en bil kjører i en vanndam og dynker deg er en plutselig uforutsett hendelse for deg, og jeg regner med at de fleste forsikringsselskap er enig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I prinsippet så dekker ikke forsikringen noenting hvis du tar den ut av butikken.

Finnes ikke noe sted som oppfyller kravene for dekning.

Har aldri kunnet bruke forsikring til noe som helst.

Det vanligste er at man tar utgangspris i full pris på mobilen og så reduseres dette pr. år/måned og skal du bruke forsikringen må du selv dekke denne delen som normalt blir mye høyere enn å kjøpe ny sponset telefon.

Har liksom ikke sett poenget med å betale 2000,- for å få 500,- slik at jeg kan kjøpe en ny enkronestelefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...