Gå til innhold

Bildekritikk: Kjøpmannen på hjørnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes du har fått til en artig lek med tidskoloritt, Petter. Sepia passer fint her, men jeg synes også du kunne ha jobbet litt mer med den looken. Det er et eller annet som gjør at jeg ikke synes det ser helt autentisk ut.

 

Alt i alt er det småplukk. Den tilsynelatende selvhøytidelige og stramme holdningen til ekspeditøren er akkurat slik jeg forventer at en slik person fra den tiden vil se ut på et bilde, så helheten stemmer til slutt. Komposisjonen er ryddig og fin, så det er lite å utsette på dette nostalgiske lille bildet.

 

Hmmm. Det må være gåturen i solen som har gjort meg så mild og snill nå. Lurer på om det varer kvelden ut.

Lenke til kommentar
Jeg synes du har fått til en artig lek med tidskoloritt, Petter. Sepia passer fint her, men jeg synes også du kunne ha jobbet litt mer med den looken. Det er et eller annet som gjør at jeg ikke synes det ser helt autentisk ut.

 

Alt i alt er det småplukk. Den tilsynelatende selvhøytidelige og stramme holdningen til ekspeditøren er akkurat slik jeg forventer at en slik person fra den tiden vil se ut på et bilde, så helheten stemmer til slutt. Komposisjonen er ryddig og fin, så det er lite å utsette på dette nostalgiske lille bildet.

 

Hmmm. Det må være gåturen i solen som har gjort meg så mild og snill nå. Lurer på om det varer kvelden ut.

 

He he, vi nærmer oss solstikk alle mann snart:-)

Dagen før jeg tok dette bildet var vi innom en sjappe som solgte gamle fotografier.

Kun sort/hvitt/sepia og utvalget gikk fra små passfotos til svære innrammede.

Bildene var tatt av både kjente og ukjente fotografer kunne innehaveren fortelle meg og de fleste var tatt mellom 1930 til 1960.

Det som slo meg var den fantastiske skarpheten de fikk til dengangen. Jeg ruslet rundt i nærmere en time og bare måpte og hadde nok kjøpt noen hvis økonomien hadde tillatt det.

Bildet av kjøpmannen er nok basert mye på det jeg så den dagen.

De fleste av oss tenker vel støv og riper når vi forestiller oss gamle fotos, men de kunne sine ting dengangen også.

Lenke til kommentar

Det er noe med sepiatonen som på min monitor ikke stemmer 100%, men det er småplukk som muligens ikke er reellt engang.

 

De hadde mye bedre teknisk kvalitet på bildene sine den gang. Digre negativer og lav iso gav overlegne bilder, og optikken var heller ikke dårlig. I dag er så mange ignorante overfor tidligere tiders teknologi. Jeg var på en omvisning på lepramuseet i Bergen for et drøyt år siden. En (voksen) jente som var med ble forundret over at de hadde kameraer for over 100 år siden. At kvaliteten på bildene også var åpenbart bedre enn de som hennes eget kamera tok så hun på som den reneste sci-fi. Jeg måtte naturligvis fortelle henne litt om hva som var vanlig i de dager, og kan jo ikke klandre henne for å ikke vite noe om våtplater og storformat.

Lenke til kommentar

Jo, om bildet var tatt med mellomformat eller storformat, med lav ISO og kanskje kunstig belysning, da hadde jeg vært enig med deg.

 

Men dette bildet ville man vel heller tatt med nogenlunde høy ASA-verdi og kanskje til og med vidåpent? I tillegg er det ingen hemmelighet at vignettering var vanlig så lenge det ikke var snakk om prima utstyr.

 

Jeg vet godt at man hadde nydelig bildekvalitet langt bakover i tid, men det kommer alltid ann på hvilke forhold man hadde. I godt lys er det ikke noe problem å bruke ISO50 og f/8.0, men i dårlig lys blir det en vanskeligere sak.

 

Og ser vi bort fra mellom- og storformat, så har vi jo også småformat som vil gi mer støy (i praksis, støy per kvadratmillimeter film er selvfølgelig nogenlunde lik, avhengig av type film og lignende, men i praksis vil selvfølgelig støyproblemet virke større med mindre filmformat, det sier seg selv).

Lenke til kommentar

Det var ikke ment som en kommentar til deg, Simon. Den var mer generell. På den tiden eksponerte man gjerne over flere sekunder, og de som ble avbildet sto musestille under opptaket. Det var vanlig med stativer med nakkekrage for å få folk til å holde hodet helt i ro. Det er et slik bilde jeg får assosiasjoner til her. Selv om Petters digitalkamera ikke innehar de kvalitetene et slik bilde skal ha, så synes jeg han har emulert en slik look på en adekvat måte. Derfor synes jeg ikke det er behov for noen degradering av bildekvaliteten, men kanskje en liten justering av sepia-effekten. Den virker litt moderne på meg.

 

Kanskje noe som ser ut som litt falming hadde passet til motivet. Småplukk igjen.

Lenke til kommentar
Var en tur i Stockholm forrige helg og besøkte bla Skansen.

Der traff vi på denne karen som er som plukket rett ut av historieboken.

Gikk du på en gammel Clas Ohlson?

Herlig bilde.

 

He he, kunne nesten vært det ja.

En på fotopia lurte på om jeg hadde bygget meg en tidsmaskin:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...