Gå til innhold

Monopod, hvor effektivt er det?


Anbefalte innlegg

Spørsmålet er vel egentlig i tittelen... Har kommet frem til at et stativ kan være kjekt å ha, men å skulle drasse på en tripod når jeg er ute på tur er litt tungvint (og tungt)

 

En monopod derimot blir liten, lett og søt når den er dyttet sammen, og kan puttes i ryggsekken sammen med resten av lekene. Jeg er allikevel litt usikker, og ser for meg at man vil bevege denne nesten like mye som kameraet håndholdt, og at det dermed blir litt bortkastet?

 

Tar jeg feil her? Blir en monopod mye mer stabilt på f.eks. lang lukketid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På store objektiver vil det være til en ganske stor hjelp, ettersom den vil gjøre objektivet lettere å stabilisere for armen. En grunn til at du ser en bunsj av monopoder blant fotografene på fotballkamper. Du blir rett og slett utslitt hvis du skal håndholde 400mm-ere. Så du kan si at monopod vil være mer effektivet på lenger brennvidder (les: tyngre objektiver) fremfor en normalzoom, som er hendig og liten.

Lenke til kommentar

Jeg føler meg mye tryggere med monopod når jeg fotograferer med lukkertider som er på grensen til hva som bør håndholdes. Når jeg bruker 50mm vil jeg helst ha monopod under 1/100s, ved 28mm 1/80s, og 105mm ved 1/200s. Et annet sted på forumet diskuteres hva som skal til for å få absolutt skarphet i et bilde, og det er mye mer kritisk enn det de fleste har trodd. Derfor anbefaler jeg deg å kjøpe en monopod, hvis du føler for å ta skarpest mulige bilder delvis på frihånd.

 

Jeg er kjent som en ihuga motstander av billige kulehoder. Ingenting har forandret seg på det området, men det gjelder kun for tripod. Monopod er ikke like kritisk på hodets kvalitet, selv om kvalitet alltid svarer seg. Jeg ville derfor selv (av økonomiske årsaker) satset på et rimelig kulehode, kanskje så billig som 500 kroner. Treveis har i alle fall ikke så mye for seg, så valget er ikke så fritt som med tripod. Det er også å foretrekke å legge litt penger i selve stativet, for vektens skyld.

Lenke til kommentar

Jeg er en klar tilhenger av monopod - den er billig og gir mye støtte. Før Canon og Nikon om med rimelig objektiver med IS/VR, så var jeg av den oppfatnig at IS/VR var en gimmick som kostet mer enn det smaker.

 

Grunnen til den holdningen er at en monopod gir den samme effekten av stabilisering som de fancy optiske utgavene kan tilby; men til en helt annen pris.

 

I dag er ikke verden like sort/hvit da IS/VR har blitt bedre, og mye billigere enn det det var.

 

Men hvis du ikke har IS eller VR (eller OS eller ...), så vil en monopod være genial. Det er det jeg bruker ...

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Når man ser på idrettsarrangementer, som Bislett Games, fotball etc, så ser det ut til at det kun er monopod som gjelder.

Og her er det snakk om super telelinser.

Jeg tror: Så lenge kameraet er stille i det ene planet (vertikale), så er det mye lettere å stabilisere det andre planet (horisontale)

Lenke til kommentar

At en monopod hjelper er det ikke tvil om. Du spør om det blir mer stabilt på lang lukkertid, og det stemmer til en viss grad. Du får jo stabilisert en del i begge akser når du holder kameraet stille, og i vertikal om du panorerer. Jeg finner monopoden som best hjelper ved større brennvidder og spesielt ved panorering er den gull. Den gir for meg mer frihet enn en tripod og med litt "forsking" på kroppsstilling får du fort låst stanga ganske bra. Jeg har også et hode med bevegelse i en akse, som gjør at jeg kan ha pod'en f eks skjeiv mellom bena og få låst den. Du vil fort like en monopod mer og mer :o) Kjøpstips: Manfrotto M679B Monopod med M234RC Stativhode (sum 800,-)

Lenke til kommentar

Hmmmm...falt litt for den enkle bruken av banal fysikk...

 

Istedenfor å tvinge seg rundt en bue (presse nedover=monopod) som defineres av stanga, så tvinger han kameraet til en bestemt posisjon PÅ buen...spennende...selvfølgelig noget begrenset hvis man har heavy hus og tung optikk, men må jo bare funke ok med lett kit...

 

Ikke umulig at jeg kommer med en litt mer videreutviklet versjon av idéen ganske snart :o)

Lenke til kommentar
Men hvis du ikke har IS eller VR (eller OS eller ...), så vil en monopod være genial. Det er det jeg bruker ...

 

Tom

Vil monopod være med på å forsterke bildekvaliteten, dersom man har IS i objektivene man bruker?

Det er jeg ikke sikker på. Det er mulig at monopod-en gjør det lettere for IS/VR å jobbe; men om det gir noe ekstra i forhold til IS alene; det skal jeg jeg ikke våge noen påstand om.

 

Tom

Lenke til kommentar
Men hvis du ikke har IS eller VR (eller OS eller ...), så vil en monopod være genial. Det er det jeg bruker ...

 

Tom

Vil monopod være med på å forsterke bildekvaliteten, dersom man har IS i objektivene man bruker?

 

Monopod + VR er bedre enn monopod alene og VR alene. Sjekk billeddeksempler med ulike kombinasjoner på linken under:

 

http://www.cameralabs.com/forum/viewtopic.php?t=1398

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...