Gå til innhold

treningtips for nybegynnere


Anbefalte innlegg

Hei! jeg har startet såvidt med styrketrening nå og håpet på noen tips fra dere litt mer erfarne da :)

 

Også vurderer jeg å begynne på Kreatin og/eller Protein.

Så vel, her er jeg åpen for alle inspill :)

 

Burde vel også si at jeg fokuserer mest på overkropp (bryst / biceps / triceps / mage / rygg.. osv? :p )

Og hvis noen kunne ha satt opp ett treningsoppsett hadde det vært kjeeeeempefint :)

 

Takk for alle konstruktive svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil si at jeg har en viss peiling på hva kreatin er, men hvis du / noen andre kanskje kan linke til noen sider som gir en generell info om proteiner..?

 

Og ja, burde vel trene hele kroppen. men som sagt, jeg er nybegynner innen alt her, så bare kom med tips :)

Lenke til kommentar

Jeg har trent i over tre år nå og har så og si aldri brukt ekstra proteiner eller annet lignende!

 

Hvis du har et godt, variert kosthold får kroppen i seg all næringen den trenger.

 

Å trene hele kroppen er et godt tips! Går du på et treningsstudio? Hos treningssenteret jeg jobber på lager vi treningsprogram til alle som ønsker det! Spør instruktører hvis du har mulighet til det! :)

Et annet godt tips er å ikke være redd for å spørre andre trenende eller instruktører om tips, øvelser, teknikker osv. Spør heller for mye enn for lite! Vit at de er tilstede for å hjelpe deg!

Lenke til kommentar
Jeg har trent i over tre år nå og har så og si aldri brukt ekstra proteiner eller annet lignende!

 

Hvis du har et godt, variert kosthold får kroppen i seg all næringen den trenger.

 

Å trene hele kroppen er et godt tips! Går du på et treningsstudio? Hos treningssenteret jeg jobber på lager vi treningsprogram til alle som ønsker det! Spør instruktører hvis du har mulighet til det! :)

Et annet godt tips er å ikke være redd for å spørre andre trenende eller instruktører om tips, øvelser, teknikker osv. Spør heller for mye enn for lite! Vit at de er tilstede for å hjelpe deg!

 

 

Takk for det informative svaret! jeg trener på treningsstudio, ja. Skal høre med folkene nede der neste gang :)

 

Takk!

Lenke til kommentar
Jeg har trent i over tre år nå og har så og si aldri brukt ekstra proteiner eller annet lignende!

 

Hvis du har et godt, variert kosthold får kroppen i seg all næringen den trenger.

 

Å trene hele kroppen er et godt tips! Går du på et treningsstudio? Hos treningssenteret jeg jobber på lager vi treningsprogram til alle som ønsker det! Spør instruktører hvis du har mulighet til det! :)

Et annet godt tips er å ikke være redd for å spørre andre trenende eller instruktører om tips, øvelser, teknikker osv. Spør heller for mye enn for lite! Vit at de er tilstede for å hjelpe deg!

 

Har du egnetlig noe å sammenlign din fremgang med ? Jeg ville anbefalt deg å prøve kostilskudd over lengre tid får å faktisk se om det kan gi deg mer fremgang enn uten ;) Du kan jo ikke vite at det er bedre uten , uten å ha faktisk gått inn for å prøve det.

Lenke til kommentar

Jeg er nesten helt sikker på at jeg hadde fått et raskere resultat ved bruk av kostilskudd! Men jeg velger å tenke at så lite bruk av "unaturlige" midler vil gå til min fordel på langsikt!

Det er selvsagt bare min filosofi, men etter alt jeg har lært, både på jobb og skole, så virker det som en riktig vei å gå for meg!

 

Hvis man først skal begynne med kosttilskudd eller lignende anbefaler jeg at man gjør det sammen med en som kan mye om emnet. Feil bruk av tilskudd kan blant annet føre til at kroppen får for mye av noen stoffer, noe som ikke er bra, og det kan føre til at det blir mer fett på kroppen enn ønskelig.

Man bør trene riktig ved bruk av tilskudd for å få noe ekstra ut av det!

 

PS

- Spis riktig før trening

- Sørg for å holde deg hydrert (Les: Drikk nok vann under treningen)

- Dersom du trener i over en time kan det være bra å få i seg noen ekstra raske karbohydrater i form av en banan eller en trenings-sjokolade

- Få i deg ny næring senest en time etter trening. Da vil kroppen restituere seg fortere.

Endret av Poor Leno
Lenke til kommentar
Men jeg velger å tenke at så lite bruk av "unaturlige" midler vil gå til min fordel på langsikt!

 

Hva mener du med unaturlige midler? Proteintilskudd er stort sett basert på melk. Kreatin finns i kjøtt. Karbo er i alt fra sukker til brød. Forskjellen er at som kosttilskudd kommer alt dette i pulverform.

Banan har dessuten ikke raske karbs i seg, men har en GI på rundt 50 ("mellomrask"), den inneholder også et næringsemne (magnesium mener jeg det var) som har den effekten at det kan "sløve" ned musklene.

 

Til trådstarter: Tren HELE kroppen. Bein er viktig. Utenom trening er kosthold ekstremt viktig. Enten du skal opp eller ned. Suppler med tilskudd hvis du ikke klarer å få i deg nok/riktig mat i løpet av dagen.

 

En liten digresjon: Det heter ikke begynne på/gå på proteiner/kreatin/-kur. Du tar det som et tilskudd.

Lenke til kommentar
ikke glem karbohydrater

 

 

alle glemmer karbohydrater? :|

 

 

edit: skriveleif

 

 

og hva mener du med det? kommer jo helt ann på hvor du vil hen med trening om du skal ha carbs tilskudd eller ikke...

 

hah

Hvis kroppen din ikke energi etter trening vil kroppen bryte ned musklene for å få energi og da er det vell ikke noe vits å trene?

Lenke til kommentar

Karbohydrater er ikke et essensielt næringsemne. Man kan fint klare seg på et kosthold uten karbo. Dog er det anbefalt å innta minst 50 gram om dagen for at hjernen skal fungere best mulig. Protein kan også brytes ned til glykogen (energi) akkurat som karbo, men da i en mer omfattende prosess. Så man må absolutt ikke ha karbo etter trening slik som LotteN skriver. Det kommer ann på kostholdet ellers.

 

Dette skrev jeg en annen tråd her på forumet :

"Som jeg skrev tidligere, så lenge du ikke skal ha en ny treningsøkt kort tid etter den forrige så glem det med raske/trege karbohydrater etter trening. Du kan isolert sett droppe de helt, så lenge du får i deg nok karbo senere på dagen/neste måltid. Protein er absolutt det viktigste etter trening."

Lenke til kommentar
ikke glem karbohydrater

 

 

alle glemmer karbohydrater? :|

 

 

edit: skriveleif

 

 

og hva mener du med det? kommer jo helt ann på hvor du vil hen med trening om du skal ha carbs tilskudd eller ikke...

 

hah

Hvis kroppen din ikke energi etter trening vil kroppen bryte ned musklene for å få energi og da er det vell ikke noe vits å trene?

 

ikke skriv når du ikke har peil ha, er ikke noe poeng med masse carbo når man f.eks er på deff, som de fleste er på denne årstiden

Lenke til kommentar
ikke glem karbohydrater

 

 

alle glemmer karbohydrater? :|

 

 

edit: skriveleif

 

 

og hva mener du med det? kommer jo helt ann på hvor du vil hen med trening om du skal ha carbs tilskudd eller ikke...

 

hah

Hvis kroppen din ikke energi etter trening vil kroppen bryte ned musklene for å få energi og da er det vell ikke noe vits å trene?

 

ikke skriv når du ikke har peil ha, er ikke noe poeng med masse carbo når man f.eks er på deff, som de fleste er på denne årstiden

 

bare å ha underskudd det da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...