Gå til innhold

Tilbud på Panasonic NV-DX100 3CCD


Anbefalte innlegg

Jeg har fått et tilbud på et brukt Panasonic NV-DX100. 4000 kr inkl. veske.

Funksjonsknappene er ganske slitte, men ellers virker alt ok med kameraet.

1)Er den digitale bildestabilisatoren bra på dette kameraet, jeg synes det blir mye skjelving allikevel?!

2)Er det DV inn, SD kort og/eller USB tilgang?

3)Burde jeg kjøpe dette kameraet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Er den digitale stabilisatoren bra?

Svar: NEi, det store diskusjonstemaet har bestandig omhandlet stabilisatoren på dette kameraet! Den er ikke bedre enn hva det en dårlig elektronisk stabilisator er på nye kamera. MEN det finnes andre grunner. Jeg siterer fra Beale's Corner (semi-proff side) "The dx100 is still a superb camera. In auto-mode it is almost unbeatable. The viewfinder is sharper. The ergonomy is much better (it has only four switches for manual operation). It is less heavy and more compact than the trv900." Jeg tror også at dx100 mangler enten DV-inn eller stillbilde-funksjon (siden det finnes et dx-110 også)

 

2) DV inn? SD kort? USB ?

Svar: Avhengig av om det er dx100 eller dx110 (se over)

 

3) Burde jeg kjøpe?

Svar: JA FOR ALL VERDENS DEL!!!!!!!! Et 3CCD-kamera er ALLTID verdt over kanskje 15000 kroner. Dersom du kjøper dette dx100 for 4000, og er misfornøyd, kan du alltids selge det for over 10000 kroner på QXL auksjon.

 

Dersom du fortsatt er skeptisk, og ikke vil kjøpe, gi i så fall meg adressen til selgeren!

 

MVH Andreas Ursin Hellebust

Lenke til kommentar

Jeg har fremdeles ikke kjoept DX100 kameraet da jeg fortsatt er i tvil naar det gjelder flg.:

1)Jeg laante med meg kameraet hjem for aa sammenligne(innendoers) med mitt trofaste Sony TRV-DR7000E dig.8 og fant at bildene blir mye moerkere og vel saa kornete paa DX100 til tross for 1 lux lysfoelsomhet mot 3 lux og 1 CCD brikke hos DR7000E. Eksperimenterte litt med WB-funksjonen som resulterte i blaa-skimmer over hele bildet og ingen forbedring. Jeg er ingen fysiker, men saapass vet jeg at 3 CCD brikker er ALLTID mer presis og lysfoelsom enn et kam med bare 1 brikke. Min observasjon krasjer derfor helt med teorien! Selv kona mi, som absolutt ikke er noe kyndig paa dette omraadet, kunne ikke benekte forskjellen. Hva kan dette vaere, tror du?

2)En annen ting er stabilisatoren - DR7000E er helt overlegen! Det foelger ikke brukermanual med DX100 kam, og derfor skulle jeg gjerne vite om det er mulig aa slaa av/paa bildestabilisatoren. Jeg lette paa menyen men fant ingen opsjon for dette.

3)Vil DX100 vaere "out" om noen faa aar, tror du?

 

Takk for hurtig svar!

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at det er et kjempebra kamera. Jeg kjøpte meg nettopp et DX110 til 10 000kr, og jeg er kjempefornøyd. Det er det samme som 100, bortsett fra at 110 har DV inn og ut. Hvis du eventuellt har et annet kamera med DV inn og ut, er det ikke noe problem. Skal du redigere er det kjipt uten DV inn/ut. Svar på spørsmål 1: ALLE videokameraer blir kornete i dårlig lys. Dette gjelder til og med proffe kameraer til over 100 000kr (de jeg har prøvd i hvertfall...). Prøver du kameraet under gode lysforhold, vil du derimot merke at det gir knivskarpe bilder med meget bra fargeseperasjon. Spørmål 2: Bildestabilisatoren heter DIS i menyen. Spørsmål 3: Kameraet vil nok ikke være "ut" med det første. Et 3CCD vil slå ALLE 1CCD kameraer i en god stund fremover. Er du avhengig av DV inn og ut, ville jeg tenkt meg om. Er du ikke avhengig av dette, så for all del; KJØP DET!

Lenke til kommentar

Takk skal dere begge ha for svarene på mine innlegg!

Jeg vil først og fremst ha et kamera som kan anvendes på en kreativ måte. DV inn er ikke dødsviktig, og da tror jeg faktisk jeg har funnet det rette.

For å kunne ha fullt utnytte av kameraet trengs en brukermanual, hvilket ikke følger med på kjøpet. Er det mulig å finne noe slikt på nettet?

Bl.a. lurer jeg på hvordan FADER-funksjonen aktiveres, det samme med BLC(Hva står det for?)

Er det noe ala "Backlight" på dette kameraet?

Jeg har selvfølgelig 1000 andre spørsmål(kan det være fordi jeg mangler manual?!)

Kan noen hjelpe meg, please?

Lenke til kommentar

Takk skal dere begge ha for svarene på mine innlegg!

Jeg vil først og fremst ha et kamera som kan anvendes på en kreativ måte. DV inn er ikke dødsviktig, og da tror jeg faktisk jeg har funnet det rette.

For å kunne ha fullt utnytte av kameraet trengs en brukermanual, hvilket ikke følger med på kjøpet. Er det mulig å finne noe slikt på nettet?

Bl.a. lurer jeg på hvordan FADER-funksjonen aktiveres, det samme med BLC(Hva står det for?)

Er det noe ala "Backlight" på dette kameraet?

Jeg har selvfølgelig 1000 andre spørsmål(kan det være fordi jeg mangler manual?!)

Kan noen hjelpe meg, please?

Lenke til kommentar

En kommentar til om kameraet vil være "ut":

 

Kameraet begynner å dra på årene, og har dessverre en stor ulempe i bildestabilisatoren, og det finnes kamera som nok er billigere og mer "amatør".

 

Men for 4000 kroner kunne en kjøpt et hvilket som helst digitalt kamera, det er virkelig en super pris. Sikker på du ikke blir lurt med en som prøver å selge deg et skadet kamera?

Lenke til kommentar

Jeg har selvfølgelig tenkt tanken, men jeg har lånt kameraet nå i fire dager og gjort opptak under forskjellige forhold, prøvd ut fokusen, zoomen, nær sagt alle funksjonene(untatt BLC; vet ikke hva det er for noe)og sett på resultatet på TV. Kan ikke finne noen umiddelbare feil, annet enn at bildene har en tendens til å bli ganske mørke, men blir noe bedre i MANUAL-mode for da kjører jeg opp gain til 18dB. I dagslys blir bildene klokkeklare. Under kunstig belysning er resultatet ikke så bra. Med 1lux lysfølsomet skulle man vel foventet "lysere" bilder, eller hva?

I viewfinderen er det noen fluorescent-liknende grønne prikker sentralt. Hva er det?

Jeg befinner meg i Polen(studerer her), og det var altså på en polsk bruktbutikk jeg kom over dette kameraet. Generelt har pollakkene det for tiden svært trangt økonomisk sett, og mange selger unna alt de eier for å klare seg. Det er mulig kameraet selges av den grunn, men det kan også ha vært stjålet(ingen bruker-manual følger med og i tillegg virker typene i butikken rimelig halv-sespekt).

Uansett, det viktigste er at det fungerer, som det etter min vurdering later til å gjøre.

Er det noe jeg spesielt bør se etter som ofte kan være skadet på et videokamera?

Lenke til kommentar

Jeg har DX100 og er godt fornøyd. Hvit-balansen er et nyttig verktøy under variable lysforhold.

 

Jeg ser at det nevnes i diskusjonen begrensningene når det gjelder DVin. DX100 er IKKE DVin-enabled, det er det kun DX110 som er. Fra fabrikken. Av hensyn til europeiske avgiftsregler. Det er likevel ikke noe stort problem. DX100 kan omprogrammeres til å tro at det er DX110.

 

Gå til denne linken: http://go.to/dvin

 

Jeg kjøpte den spesialkabelen som trengs for å få tilgang til datakodene i kameraet for 150NOK. Men teknisk kyndige kan lage den selv. For de som bor i Oslo området og ønsker hjelp kan kontakte meg via mail. Software for å gjennomføre endringen kan lastes helt gratis og lovlig ned fra nettet.

 

Det er så vidt jeg vet ingen andre forskjeller mellom DX100 og DX110.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det kan hende at kameraet er DV-in enabled. Kameraet jeg har kjøpt heter DX-100(EN), og kommer fra utlandet. Dette kameraet er identisk med det som heter DX110 i Norge. Klistermerkene er enda på (noe som beviser at kameraet er levert med DV-in fra fabrikken). Siden dette kameraet er fra Polen, kan det tenkes at det har dv-in. Kameraet har diverse wipes og mixer som kan brukes. Du skrur dem på ved å gå inn i menyen og skru på D.Effect. Så går du inn og velger den ønskede effekten. Denne vil da komme mellom hver scene. Den skrus av ved å skru D.effect av... Du må huske på å skru av DIS

(stabilisatoren) og digital zoom FØR du kan bruke effektene (går ikke med dem på). For å bruke FADE trykker du på Fade-knappen oppå kameraet (STOP knappen) når kameraet står på pause i rec-mode. Hold den inne til bildet er fadet vekk. Så trykker du på rec mens du holder fade inne i ca. 3 sekunder. Når du så slipper rec, vil det du når filmer fade inn. Kanskje litt vanskelig forklart, men prøv deg fram med denne knappen. For å bare fade ut, holder du inne fade knappen til bildet forsvinner. Trykk så på rec knappen for å pause filmingen og slipp fade knappen. Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Oi sann... en liten feil. Jeg skrev: "For å bruke FADE trykker du på Fade-knappen oppå kameraet (STOP knappen) når kameraet står på pause i rec-mode. Hold den inne til bildet er fadet vekk. Så trykker du på rec mens du holder fade inne i ca. 3 sekunder. Når du så slipper rec, vil det du når filmer fade inn.

 

Det skal selvfølgelig stå ...Når du så slipper FADE-KNAPPEN, vil det du NÅ filmer fade inn.

Lenke til kommentar

Ok, det funket. Hva er "Wind cut, BLC(play-knappen), Zebra pattern, Exposure effects"? Jeg vet det blir mye masing naa, men jeg er fortsatt like hjelpesloes uten instruksjonshefte(ER det noen som vet HVOR det kan oppdrives?)

Hvordan kan jeg finne ut om kameraet mitt er DX-100EN eller EG, osv..? Hvor paa kameraet er serienummer/produksjonsnummer? Jeg har skrudd av alle dekslene under - kan ikke finne det.

Finnes det batterier med 2-timers kapasitet(eller mer) for DX-100?

 

Det var alt for denne gang....

Lenke til kommentar

Hva er "Wind cut,

Svar: Kutter bort litt av vindstøyen om du befinner deg i slike forhold. Den fungerer som oftest veldig bra.

 

BLC(play-knappen),

Back Light Control. Denne brukes om du filmer noen eller noe mot en lys bakgrunn.

 

Zebra pattern,

Dette er en proff-funksjon, og jeg anbefaler at du skrur den på permanent. Den viser, ved hjelp av svart-hvitt striper, der bildet er overeksponert. (DVS blir for lyst og derav helt hvitt ved avspilling.)

 

Exposure effects"?

Tipper det er de digitale effektene eller noe.

 

Finnes det batterier med 2-timers kapasitet

Ja, det står på DX100 et merke med "Stamina Recording up to 6 hrs" Og da finnes det batteri. Kameraet er også såpass nytt at de ikke har sluttet å lage batteri til det. (veldig, veldig usannsynlig)

 

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I det siste har jeg merket tiltagende skurring på lyd opptakene, som er svært skjemmende. Noen opptak kan være helt fine mens andre er det håpløst å høre på. Det er som om det skulle være en kontaktfeil eller noe - kan sammenlignes med en dårlig jack-kabel mellom gitar og forsterker, hvis det sier deg noe.

Hva kan årsaken være? Dårlig kontakt? Fuktighet? Annet?

 

Jeg er etterhvert blitt mer og mer glad i dette kameraet, og det skulle være synd hvis gleden over det ble så kortvarig...

Lenke til kommentar

Kan det være noe med DV-tapen eller noe annet nedi kasettavdelingen? Bruker LP på opptakene, og vet at kvaliteten forringes i LP-mode, men kan det forårsake skurring(merk: ikke forvrengning) også?

Har ikke prøvd å koble til ekstern mikrofon for på den måten finne ut av om problemet ligger i selve mikken eller mer sentralt i kameraet.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: SteppenWolf på 2002-02-18 19:56 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...