Gå til innhold

BK: Maskiner mot nirvana + ny version i s/h


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener at venstre kant er perfekt, balansen i bildet tatt i betraktning. Det er nødvendig med så mye blått på høyre side for å skape en motvekt mot venstre. Ellers synes jeg at diagonalen ikke ødelegges av at kranen ikke går helt opp i venstre hjørne. Såpass avvik fra diagonalen er helt ok.

 

Lyset?: Dette er jo en kran, så veldig mye lys vil det ikke være. Jeg synes bildet bæres av den grafiske effekten mellom det gule, blå og sorte.

 

Det er nå min mening, men jeg er egentlig inhabil, i og med at jeg har en privat tilknytning til emnestarter.

Lenke til kommentar

Jeg for min del mener at de lampene ville ha ødelagt litt. Det var så lyst at de ville bare blitt to gulhvite flekker, og sett ut som uønskede elementer. Dessuten ville de forstyrret den rene grafiske effekten med blått, gyllent og mørkt. To farger er det optimale, tre det maksimale, i enkelt grafisk design. Etter min mening. Men jeg synes jo at kommunistiske propagandaplakater fra '20-tallet som det ypperste av agitativ kunst og grafisk design.

Lenke til kommentar

Jeg har vel sett noen ganger på bildet i denne tråden nå, og etter PMn's kraftsalve i en annen tråd får jeg vel ogå ta meg tiden til å skrive hva jeg synes om dette. Egentlig vet jeg fint lite om komposisjonsregler og andre ting man gjerne skal ha med i en bildekritikk av et bilde som dette, men jeg får vel bare se hva jeg ender på uten disse termene. Nok om meg.. mine meninger teller ikke i denne sammenhengen allikevel.

 

Det som fikk meg til å stoppe opp for å se på bildet var blåfargen på himmelen. Den virket nesten uekte i thumben så jeg ville se det større. Syns det er en pen farge, og jeg tenkte det er brukt polfilter.. men jeg bruker ikke være flink å gjette så jeg orket ikke skrive ett innlegg bare for å spørre om det. (da hadde det nok dukket opp en tråd eller to til om hvordan man ikke skal gi kritikk rimelig kjapt..) Mente egentlig ikke noe mer om bildet enn at jeg likte blåfargen.

Sort/hvit-versjonen likte jeg ikke. Det er vel ikke noe rart når blåfargen ikke er der? Jeg liker også at sort/hvit-bilder er litt grove. Eller kontrastrike, harde? .. vet ikke hvordan jeg skal beskrive det. Jeg synd denne s/h'en er litt "myk".. på en feil måte.

Men den versjonen fikk meg til å se nærmere etter på fargeversjonen. Jeg likte noe mer. Iallefall på en måte. Nå liker jeg også mønsteret på krana som sikksakker seg innover i bildet. Syns hele bildet ble litt stilig når jeg la merke til det mønsteret.

Lenke til kommentar

Greit nok bilde egentlig, fine kontraster :) Liker også de klare linjene med en som går loddrett, og en diagonalt.

 

Når det er sagt vil jeg nok si at du har samme syndrom som meg. Ser i alle fall for meg ut som om du har sett deg litt blind på de fine spakene i Lightroom som er o-så-lette å dra i, og når man har sett på bildet da i mer enn 10 min i strekk mister man litt referansepunkter, og det ender litt over the top. Jeg snakker da om blåfargen her, som ikke fremstår som ekte.

 

En annen ting jeg tenkte på, kunne det gjort seg å fått førerbua eller krysningen mellom de to stolpene (av mangel på bedre ord:P) til et sted mindre sentralt uten å ødelegge komposisjonen? hmm..

Lenke til kommentar

Takk for konstruktiv kritikk og som du skriver så stemmer det at jeg ikke er stø i etterarbeidet. Og som ny bruker med digitalt kamera og dens digital fototeknikk får jeg kritikk hele tiden. Men som sagt så er bla kritikken det som gjør meg til en bedre fotograf. Takker og bukker!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...