Gå til innhold

Air-condition til leilighet med flere PC-er


Anbefalte innlegg

Hei,

 

da var sommeren her igjen med sin forferdelige varme..huff huff ;)

 

Så lurte på om noen har erfaringer med air-condition eller lignende for en leilighet på rundt 50m2 (eventuelt bare ett rom på rundt 12m2?) Har to PC-er som står på mer eller mindre konstant og det blir latterlig varmt her inne. Noe som igjen påvirker effekten av vannkjølingen osv. så vurderer måter å få ned temp'en i selve leiligheten også.

 

Noen som har noen forslag? Fordelaktig om watt-bruken på selve maskinen er så lav som mulig da vi allerede tyner strømnettet i leiligheten ganske bra. (Må trekke strøm for 1000w psu'en fra kjøkkenet til stua..hehe)

 

 

galskap..mja...

 

-Zomb

Endret av ZombieBobie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke galskap, skulle gjerne hatt noe lignende selv. Det som stopper meg er at man må være forberedt på å lage hull i veggen hvis du ikke har en eller annen lur måte å kaste ut varmen på ;) Ellers forsvinner litt av poenget. Mulig noen leiligheter har greiere muligheter for å montere slikt (kanskje en lufteluke som kan brukes, eller lignende), men min har ikke det.

Lenke til kommentar
Rett på gulvet?

 

Regner med at denne har en kondensskuff man må tømme.

I tillegg ser den ut til å bråke en del. I hvert fall etter spesifikasjonene å dømme.

 

Har forresten undersøkt litt mer. Den mobile saken har en luftavløpsslange, så et sted må man gjøre av den ;)

 

Edit: la til mer informasjon.

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Hei

Jobber i overnevnte Kjede, og vi har 3 Aircondition som vi selger mye av om dagen.

 

1: Matsui for 2995

 

2: Større Matsui, for 3995(3495 Internett)

 

3: Zibro til 4995

 

Den første Matsuien er helt grei opptil ca 17m2, noe mer og den vil slite.

Den større Matsuien kjøler bedre og passer til maks 26m2

 

Zibroen er Kongen, 45m2 kjøling, og faktisk bråker den ikke så mye man skulle tro.

 

Alle AC`er krever at den varme luften dumpes ett sted. Derfor følger det med en slange for å føre denne luften ut.. Så setter du den ved Vinduet f.eks, kan du tre røret utigjennom vinduet, og du filtrerer ut den varme luften.

 

Uansett, så er det ikke bare PCene som blir happy, men også degselv når det blir kjøligere.

 

Eneste Negative med AC er at det er en ganske Strømgjerrig prosses.

Men, tror ikke du skulle få problemer med overbelastning.

 

Håper det hjalp!

Lenke til kommentar

Slenger meg med på tidligere anbefalinger angående varmepumpe. Har selv en rimelig varmepumpe kjøpt fra netthandelen.no som jeg betalte så vidt over 5k for inkl. frakt, og den fungerer utmerket til mitt bruk. Dvs. i all hovedsak kjøling. Tipper det er mye mer effektivt med en slik enn med en liten portabel sak. En ting er hvor stort rom den er egnet for, men når du har flere PC-er stående så blir det litt varmeutvikling. Litt mer jobb med montering da, men det er ikke så avansert det heller. Man monterer den greit selv om man bare klarer å ta hull på veggen osv.

Endret av Sceolan
Lenke til kommentar
Slenger meg med på tidligere anbefalinger angående varmepumpe. Har selv en rimelig varmepumpe kjøpt fra netthandelen.no som jeg betalte så vidt over 5k for inkl. frakt, og den fungerer utmerket til mitt bruk. Dvs. i all hovedsak kjøling. Tipper det er mye mer effektivt med en slik enn med en liten portabel sak. En ting er hvor stort rom den er egnet for, men når du har flere PC-er stående så blir det litt varmeutvikling. Litt mer jobb med montering da, men det er ikke så avansert det heller. Man monterer den greit selv om man bare klarer å ta hull på veggen osv.

Nå vet ikke jeg hvilken enhet du har, men skal en montere vanlige varmepumper så trenger en vakummaskin, fyllemanifold og ideelt sett en flaske med nitrogen for trykktesting.

Lenke til kommentar

Vil kalle dette et luksusproblem! Hadde du bodd i ett varmere strøk så kanskje du kunne vurdert en slik løsning. Her i Norge har man aldri en stabil varm sommer ( vel tar kanskje 10 år mellom hver gang...) slik at man ikke trenger å bekymre seg for varme. Tror nok de PCene overlever varmen når det står på!

Og hvis man sitter inne når det er 30 grader ute har man et et fritidsproblem!

 

M

Lenke til kommentar
Vil kalle dette et luksusproblem! Hadde du bodd i ett varmere strøk så kanskje du kunne vurdert en slik løsning. Her i Norge har man aldri en stabil varm sommer ( vel tar kanskje 10 år mellom hver gang...) slik at man ikke trenger å bekymre seg for varme. Tror nok de PCene overlever varmen når det står på!

Og hvis man sitter inne når det er 30 grader ute har man et et fritidsproblem!

 

M

 

Hehe, joda, det er kanskje et lite luksusproblem, men til mitt bruk så er det ikke bare når det er 30 grader ute at jeg trenger dette. Jeg har et kjeller-rom på ca. 30m2, der jeg har kombinert data-rom med flere PC-er (3 til 6) og kino-stue med dårlig muligheter for å lufte ut. Det er flere vindu, men de er små osv, og det er irriterende med katter som ryr inn, ikke for å snakke om hankatter som "skvetter" i vinduskarmen! Vi trenger ikke å være så veldig mange i rommet før det blir varmt.

Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341951 <- dette er den jeg selv har i kjellern, dvs. den heter ikke Wilfa, men Eco Saver, men er helt identisk med denne.

 

Edit: link til Eco Saver -> http://netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auk...34&StuntID=

Denne har jo en utedel med kompressor og kondensator/fordamper. Ideelt sett skal en ha skikkelig verktøy når dette skal monteres. Uten vakumering vil det være luft og fuktighet i rørene som fører til uoptimal kjøleeffekt, og kan i værste fall skade kompressoren. I tillegg skal det trykk- og lekasjetestes. Du kan tenke deg hvis noe ryker når systemet går med 15-20 bar på trykksiden.

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341951 <- dette er den jeg selv har i kjellern, dvs. den heter ikke Wilfa, men Eco Saver, men er helt identisk med denne.

 

Edit: link til Eco Saver -> http://netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auk...34&StuntID=

Har disse en utedel med kompressor og kondensator/fordamper?

 

Jada, de har en utedel. "kompressor og kondensator/fordamper", tja, nå vet ikke jeg hvordan tingene fungerer men :-) Det er i alle fall hurtigkoblinger som man klikker sammen, så må man vente litt til gassen i systemet har gått seg til. I tillegg er den en liten slange fra innedelen til kondens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...