Gå til innhold

Ny TV. Trenger tips.


Anbefalte innlegg

Går med planer om å kjøpe meg ny tv i nærmeste framtid, og kunne trengt noen tips fra folk som har litt peiling om hvilken jeg bør kjøpe. Regner med det er mange her inne som sitter på erfaringer når det gjelder flere forskjellige modeller.

 

*Minst 40"

*Pris: helst ikke mye over 12-13 000, men kan være fleksibel

*Skal brukes hovedsakelig til spilling (PS3) og film.

*Avstand til tv blir rundt 3 m.

*Hva er best, LCD eller plasma? Fordeler/ulemper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil ha fullt utbytte av PS3'en din, så holder jeg en knapp på Sony sine skjermer.

 

De er (så langt jeg vet) de eneste som tilbyr 10-bits dybde (skikkelig hardware + god støtte fra firm- og software). Er ikke lenge siden jeg oppdaga at det faktisk var en reel forskjell på en vanlig 8 bits og en 10 bits Sony.

 

Bruker selv en Mirai 42" 1080p og er fornøyd med den. Men oppdaget fort forskjellen da jeg tok med PS3en til en kompis med en ny Sony TV! PS3'en har egne valg for å skru på støtte for "full hvitfarge" og "bredt RGB spekter" (... fritt etter hukommelsen).

 

Jeg så STOR forskjell i dynamikken når jeg switchet mellom disse innstillingene. Dette var etter jeg hadde kalibrert skjermen så nøytralt som mulig mht innstillinger osv.

 

Når jeg skal kjøpe meg TV til høsten igjen, så blir det 99% sikkert en Sony. Ingen unskyldning for å kjøpe noe annet, nå som de har senket prisene og kommet med nye modeller.

 

Regner meg selv som over gjennomsnitts opptatt av bildekvalitet, da jeg driver med design og foto i jobb. Er nok over gjennomsnittet kresen på farger og bildekvalitet. Om du ikke føler deg like kresen så kan man få bra bilder på andre TVmerker til nesten 2000 kr billigere. Smak og behag, og kanskje litt greit for lommeboka om budsjettet er stramt.

 

Med tanke på LCD / Plasma, så tror jeg fortsatt jeg ville valgt LCD. Plasma har bedre svartfarge enn en gjennomsnitlig LCD, men er generelt dyrere og får lettere brennmerker i bilde og / eller stygge striper over skjermen over tid. Sonys skjermer har klart å få gode resultat når det gjelder svartfarge, og ligger ikke langt bak en god plasma.

 

Håper du ble klokere :) Ble litt hulter til bulter med informasjon her, men det får gå.

 

Linker til Sonys alternativer innenfor prisen du oppgir:

Sony 40W4000

Sony 46V4000

Lenke til kommentar
Går med planer om å kjøpe meg ny tv i nærmeste framtid, og kunne trengt noen tips fra folk som har litt peiling om hvilken jeg bør kjøpe. Regner med det er mange her inne som sitter på erfaringer når det gjelder flere forskjellige modeller.

 

*Minst 40"

*Pris: helst ikke mye over 12-13 000, men kan være fleksibel

*Skal brukes hovedsakelig til spilling (PS3) og film.

*Avstand til tv blir rundt 3 m.

*Hva er best, LCD eller plasma? Fordeler/ulemper?

 

Hvis du skal få best utbytte av filmene dine så burde du vurdere plasma. Permanent innbrenning forekommer sjelden på nyere skjermer så det ikke lenger noe godt argument. Lcd skjermer kan få "uneven backlight", "Ghosting", døde piksler og diverse former for smearing effekter. Sånn sett har begge disse teknologiene sine klare fordeler og ulemper.

 

Fordelen med plasma er høyere kontrast, dypere sortnivå, ikke noe etterslep og mer naturlige farger. En ulempe er refleksjoner på glasspanelet, lang innkjøringstid og retention(på noen modeller). Jeg anbefaler deg å kjøpe en av de siste skjermene til Panasonic. PX80 får du for tiden til rundt 10 000 kroner og det er særdeles mye tv for pengene.

 

Lcd er mer lyssterk og du trenger ikke å bry deg med refleksjoner. En viktig detalj er at folket har valgt lcd, men det er ikke dermed sagt at det er best. Kontrasten på en lcd er som regel ganske lav. Dette kommer av baklyset som en lcd må bruke for i det hele tatt å kunne vise et bilde. Til høsten så dukker det opp LED lys tv-er som kan dimme de mørkeste områdene i bildet og i så måte øke kontrasten, men om de møter plasma er ikke sikkert.

 

Plasma er en teknologi som har begynt å tygge seg innpå flat tv-er over 42" og det er ikke tilfeldig. Folk begynner sakte med sikkert å ikke bare søke flatt, men også gode bilder.

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Gode poeng. Har selv vurdert en plasma, men har nok litt "fremmedfrykt" for dem :) Har mest erfaring med LCD, så er nok litt farget av det.

 

Åssen er det å bruke en plasma til pc / mac? Forestiller meg at pixelmappingen ikke blir like nøyaktig som på LCD. Om du har erfaring med det, så del dem gjerne!

 

Har også lest om "ghosting" på plasma ved bruk av datamaskin, da også på nyere modeller. Det er noe jeg er allergisk mot ... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...