Gå til innhold

Tips om hvor jeg kan kjøpe forsterker/høyttaler til mitt behov?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en 42" fujitsu siemens plasma tv i leiligheten min. "Problemet" er at den har dårlig lyd. Om jeg skrur opp lyden til middels+ er den forferdelig rett og slett. Jeg har også en thompson dvd-spiller/opptager.

 

Det jeg trenger litt hjelp til nå er hva jeg kan gjøre for å øke lydkvaliteten litt. Jeg er overhodet ingen lydfreak, men vil gjerne ha en forsterker + 2 høytalere som jeg kan koble til dvd-spilleren og tv. Jeg har ikke noe stereoanlegg heller så jeg vil gjerne spille cd/mp3 fra dvdspilleren. Som sagt er jeg ingen lydfreak og har et heller stramt budsjett, men alt vil være bedre en ingenting som det er i dag.

 

Hva burde jeg se etter og hvor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør lete i en foretning som selger stereo og hjemmekino til vanlig. Hold deg unna Elkjøp, Expert og de store kjedene som selger altmulig, for der er kompetansen dårlig, og utvalget også det samme.

 

Jeg vil umiddelbart anbefale, til et stramt budsjett, en Argon AMP3245 eller en Cambridge Azur 340Asammen med et par Dynavoice F6.

Det kommer på 2-3000, alt ettersom. Spiller nok både passe pent og passe høyt.

Lenke til kommentar
Du bør lete i en foretning som selger stereo og hjemmekino til vanlig. Hold deg unna Elkjøp, Expert og de store kjedene som selger altmulig, for der er kompetansen dårlig, og utvalget også det samme.

 

Jeg vil umiddelbart anbefale, til et stramt budsjett, en Argon AMP3245 eller en Cambridge Azur 340Asammen med et par Dynavoice F6.

Det kommer på 2-3000, alt ettersom. Spiller nok både passe pent og passe høyt.

 

 

Tusen takk for svar :) Skal sjekke ut de 2 forsterkerene litt nærmere. Er det sånn å forstå at på argon sin så var det ikke minijack mens på cambridgen var det? Hadde vært knall om jeg kunne plugge ipoden rett i.

 

Har du noen tips om noen høytalere som ikke er store gulvhøytalere? Madamen går aldri med på noe som er så stort^^

Lenke til kommentar

Hehe, små høyttalere gir sjelden noe mer en pen lyd. Du vil miste veldig mye av lydbilde på grunn av bassmangelen, så en subwoofer på sikt vil være veldig lurt.

Et større budsjett ville tillatt deg et veldig kompakt anlegg med veldig bra lyd.

Et par stativhøyttalere og den lille 8" subben til B&W sammen med en grei forsterker for eksempel; men da må du opp i ca 10 000kr.

 

iPoden kobler du enkelt til en hvilkensomhelst forsterker hvis du bare har den rette kabelen; for eksempel denne (Eller budgetversjonen)

 

Av små høyttalere så tror jeg Dali kan være noe for deg.

Concept 1 eller Concept 2 alt ettersom hvor mye du vil legge i det, og om du vil ha bass eller ikke.

Concept 2 klarer seg til nød uten en subwoofer, mens Concept 1 Bør suplimeres med en liten sub.

 

Cambridge forsterkeren er bedre enn den fra Argon, så har du råd bør du kjøpe den ;)

Ta innom nærmeste Hi-Fi Klubben og hør litt på hva de har å tilby som en pakkeløsning, og hør på høyttalerene ikke minst. Selv om gulvstående er uaktuellt bør dere høre på et godt par, bare for sammenligning. Få de til å spille samme sang på en Dali Concept 1/2 og etterpå på et par B&W DM683, for så å spille på Concept 1/2 igjen.

Lenke til kommentar
Hehe, små høyttalere gir sjelden noe mer en pen lyd. Du vil miste veldig mye av lydbilde på grunn av bassmangelen, så en subwoofer på sikt vil være veldig lurt.

Et større budsjett ville tillatt deg et veldig kompakt anlegg med veldig bra lyd.

Et par stativhøyttalere og den lille 8" subben til B&W sammen med en grei forsterker for eksempel; men da må du opp i ca 10 000kr.

 

Folk flest klarer seg lenge med et par gode stativhøyttalere. Å spe på med en sub kan kanskje være bra i noen tilfeller, men siden de fleste ikke gidder å kalibrere suben skikkelig, låter det ofte best uten. I forhold til høyttalerene i plasmaen, vil et par stativhøyttalere være et enormt løft. På enkelte flatskjermer får man faktisk bedre lyd ved å koble til en Tivoli PAL.

En høyttaler som jeg vil anbefale, er PSB Alpha B1. Disse har fått mye skryt av fagpressen, og ble blant annet kåret til årets budsjettkomponent av Stereophile.

 

Frode

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tips så langt. Nå er jeg litt klokere på hva jeg skal se etter. Jeg tror nok jeg må ta turen innom HiFi på torshov og høre selv hvordan de forskjellige alternativene høres ut,,feks med og uten sub.

 

Jeg kommer nok tilbake med et par spørsmål til i denne tråden senere når jeg har snevret inn valgmulighetene litt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...