Gå til innhold

Fagprøven! Automatiker/Elektriker :O Hvordan forberede seg?


Anbefalte innlegg

Virker som om det er sinnsykt mye lagt opp mot regulatorer og frekvensomformerer, noe jeg skjønner da spess regulatorer er sinnsykt stor del av faget. Får bare begynne å lese om det, siden vi ikke har regulatorer i felt, men kun inne i prosess skjermer, og det er hvertfall noen andre enn oss som tuner dem :p

 

Leste du i fagbøkene Indu. måleteknikk og reg. teknikk, eller har du noen bra linker med stoff om slikt ?

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte hovedsaklig de to bøkene jeg.

Og evt søkte på goggle om jeg trengte utdypning innen noe.

Hadde også boken Prosesskontroll 2, men det er mer en light version av de to andre.

Ettersom jeg ikke har jobbet direkte med stort noe av dette, så leste jeg meg til det meste fra bøkene.

 

Frekvensomformer er ikke noe stort problem, iallefall ikke om du får en Danfoss.

 

De greier du å programmere om du har litt kjenskap til Data/mob telefoner og liknende.

Veldig lettfattelige menyer.

Fagprøven var første gang jeg programmerte en frekvensomformer.

Hadde bare koblet til utstyr på frekvensomformere tidligere.

 

Men det var noe skikkelig galt med min Frek. omf.

Jeg fikk den ikke til å virke i det hel tatt. Frekvensomformeren ville ikke starte motoren i det hele tatt. Prøvde Quick Setup mange ganger, men ingen suksess.

 

Men tok en telefon til Danfoss.

 

Fikk snakke med et par tålmodige og dyktige karer der som ledet meg gjennom en ny quick setup. Hadde gjort alt riktig, og det virket fortsatt ikke.

Så da ledet de meg igjennom en full reset av frekvensomformeren.

Og inlegging av parametre på nytt. Etter et par forsøk så virket det.

 

Vanvittig bra support, intet annet å si der!!!

Så får du en danfoss så går det greit, selv om du skulle få trøbbel.

 

Det lille jeg har jobbet med automasjon har også vært oppkoblet til datamaskiner/IO moduler.

 

Så det var nyttig å lese en del.

 

Fokuserte på å lese iallefall en times tid hver dag de siste 2 ukene før prøven.

Og var glad for det.

For det var mer enn nok å gjøre under selve prøven, og lite tid til å lese.

 

Og hadde jeg skippet lesinga, så hadde jeg hatt heller lite å snakk om under prøven :p

Lenke til kommentar

Ja, regner med at jeg skal bruke en dag på å koble opp. En til to dager på dokumentasjon og tegninger og en dag på tuning og finpussing. Har også hørt at andre lærlinger har fått tildelt ett kontor uken før fagprøven vist de har spurt, slik at de kan sitte å pugge og lese firma prosedyrer. Får vel kanskje ta rådet ditt og lese mer i bøkene mine ;)

Lenke til kommentar

Vel grovt sett så hadde jeg planlagt:.

1.Jeg hadde planlagt en dags til utarbeidelse av planleggingsdel osv(sendes in asap)

 

2.En dag på å utarbeide Kabelberegninger for pumpe og evt annet kraftkrevende utstyr.Utarbeide PLS Prog.

 

3.En dag på installasjon.

 

4. En dag på oppkobling, klar for prøvekjøring.

 

5. Siste 2 dager på beregninger og dokumentasjon av prosess/inntuning.

Utarbeide dokumentasjon osv.

 

Jeg dreit skikkelig på draget.:p

 

Alt av kabler skulle være tilgjengelig.

Det var de ikke, de var enten for korte, eller evt uskjermete osv.

Måtte rundt å skaffe kabel. Tok en dag:/

 

Som nevnt tidligere virket ikke Frek Omf.

Jeg holdt på noen timer selv, før jeg endte opp med å sitte et par timer på tlf med Danfoss for å få ting til å virke.

Enda mer tid tapt.

 

Fikk beskjed om at regulatorer osv var lagt ut på rekkeklemmer for å "spare utstyret for ivrige kandidater"

 

Og at det var klart for tilkobling på rekkeklemmene.

 

Det stemmet ikke. Ingenting virket selv om jeg var ganske sikker på rett kobling. Men ikke helt sikker, hadde jo aldri gjort noe med en regulator før :p

 

Måtte virkelig studere, og fant ut at det manglet en del laskinger osv.

 

Ble en del tid tapt. For det var alt annet enn klart.

 

Alt i alt så mistet jeg et par dager.

 

Så jeg endte opp med noen uofisielle kvelder:/

Men litt må man vel ofre.

 

Nevnte problemene mine i sluttvurderingen, men iflg rapporten greide jeg selvfølgelig å få gjort alt innen fastsatt tid likevel ;) lol

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Hvor mye tid kunne du bruke per dag ? Er mer enn villig til å jobbe "Overtid" på fagprøven for å si det sånn. Så at du var elektriker til å begynne med. Hvor mye fikk du avslag på automatiker læretiden pga fagbrevet ditt ? Tar elektro lære i friperiodene mine nå, men har ikke peiling på hvor mye fradrag jeg får for automatiker fagbrevet + læretiden jeg har i elektro ellers (ca 50% stilling som lærling, men har mye overtid og 12 timers skift)

Lenke til kommentar

Ikke på det jeg har tatt iallefall.

 

Samme som elektriker iflg opplæringskontoret.

 

2 år på skole + 2,5 som lærling er utdannelsen.

 

Rent praktisk sett så har jeg stått som lærling på papiret, bare for at alt skal være i orden.

 

Men har jo aldri jobbet som lærling innen dette. Bare et papirtrick.

 

Eksamenene tok jeg som privatist.

Bare å melde seg opp å prøve :)

Lenke til kommentar

Har søkt litt på nettet for morro skyld.

 

Står litt av hvert.

 

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/automatiker

 

Står det feks 2 år utdanning i bedrift.

 

 

Uansett ikke noe jeg har brydd meg om.

Målet mitt var å signere papirene, og ta fagprøven når "læretiden" var over.

 

Og det gikk jo greit :)

 

 

Sitter her å lurer på om jeg skal sjekke ut hva som må til for å ta Telekom også :)

Lenke til kommentar

Hmm, rare greier. Kanskje det er det nye opplegget som er 2 år, det som startet dette året. Jeg skal i første omgang gjøre meg ferdig med automasjon og elektro før jeg vurderer flere fagbrev. Fikk just brev om at jeg fikk plass på teknisk fagskole deltid, så da har jeg noe å "tuste" med i 4 år til hvertfall. Jeg er litt keen på høyspent !

Lenke til kommentar

Har også vurdert teknikken.

 

Men blir det noe på meg så blir det "fagingeniør" utdanningen som tilbys noen steder. HSH har det iallefall.

 

Det er en høyere utdanning enn Teknisk Fagskole.

 

Og det kan gjøres på deltid over 2,5 år.

Hvis ikke firmaet jeg jobber i får i gang noe, så vurderer jeg å hoppe på det privat.

 

http://www.hsh.no/studier/ingeniorstudium/..._automasjon.htm

 

Som en bonus er det hele mer faglig orientert.

 

Ikke så mye fokus på andre timg som de gjør på teknikken. Med norsk, engelsk osv.

 

Og som sagt, det er en høyere utdanning enn Teknisk fagskole.

Du får tittelen Høgskolekandidat, og med litt videre utdanning så kan man trolig ta en Bachelor grad. ( har ikke sjekket akkurat det enda)

 

Teknisk fagskole er inntak til dette studiet, men bonusen er at man også kan søke om man har fagbrev.

 

Så det er noe jeg vurderer sterkt. Har sittet på gjerdet foreløpig, da firmaet jeg jobber i vurderer et opplegg.

 

Er også keen på høyspent, men den er ikke like lett å "lure" til papirmessig som telekom og Automasjon.

 

Der MÅ man gå læretid.

Og de fleste kraftverkene ser ut til å ha en uvilje mot å utdanne folk bare for at de skal forsvinne.

 

Må evt vurdere et friår da, og jobbe for dem uten lønn eller liknende :/

Har en del huslån så det er ikke så lett:P

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Ja, det er jo ett helsikke. Men det hele virker litt "snuskete" vist jeg kan si det sånn. Det skal være en høyere utdanning enn Teknisk fagskole, men lavere enn bachlor. Man må ha enten teknisk fagskole, generel studiekompetanse eller fagbrev for å komme inn ? Jeg mener, for å ta fagskolen må man ha Fagbrevet. På den linjen du henviser til blir nivå forskjellen på elvene enorm, da alt ifra allmenn videregående studenter (realfag kompetanse) som har null peiling kommer og skal gå på skole med erfarne mennesker med alt ifra fagbrev til fagbrev med teknisk utdannelse. Høyskolekandidat er en tittel du kan ta ved 2 års skole, noe som du gjør ved fagskolen. Det jeg tror er forskjellen på disse linjene er at Fagskolen er mer linket mot å ende opp som feltingeniør, da man har fag innen ledelse o.l. men den linjen du skal velge er mer lagt mot planlegging og tegning osv.

Lenke til kommentar

Vet det.

 

Men etter hva jeg har forstått på folk som holder på med det.

 

Så er det en utdanning oljesektoren liker.

 

Bla pga at det er mer fokus på de relevante fagene heller enn alt det annet pjattet man må ta på teknikken.

 

Teknisk fagskole er ikke noe jeg vurderer lenger.

Da de ikke var noe gode til å tilrettelegge.

 

De ville at man skulle komme iallefall 1 gang pr uke på skolen.

 

Ikke lett når man går offshore.

 

Men vi får se.

 

Jeg hopper på det jeg får lønn for å ta. Så enkelt er det for min del :)

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Skal kjøre fagskolen nå 2 ganger i uka. Har en kollega her som går fulltid teknisk fagskole, men han sier at det er vanskeligt å holde følge når han er 2 uker offshore. Hvilke firma/platform jobber du for/på ?

 

Er det greiene du linket til online basert ?

Lenke til kommentar

Jepp. De er et deltidsstudium som går over 2,5 år.

 

Hovedsaklig gjøres det via portalen Its Learning.

 

Vet ikke så altfor mye om det enda, da det er min sjef som driver å undersøker hvordan vi kan gjøre det i praksis.

 

Jeg har ingen fast rigg, men reiser stort sett over alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...