Gå til innhold

Fagprøven! Automatiker/Elektriker :O Hvordan forberede seg?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Vel.

Jeg er utdannet elektriker. Så jeg tror jeg vet det som trengs når det gjelder Dokumentasjon, installasjon og slikt.

 

Men det har seg sånn at jeg nå er i gang med Automatikerfagprøven, som skal tas på en prøvestasjon som inneholder det som trengs av utstyr og instrumenter for prøven.

Og prøven skal gå over en uke.

 

Og her er den artige delen. Etter litt kreativt arbeid fra sjefen så har jeg da stått som lærling den tiden som trengs på papiret.

 

Jeg har fyllt ut opplæringsboka, og fått den godkjent.

Men så har man den vittige delen.

 

Jeg har aldri jobbet stort praktisk innen Automasjon. :p

 

Reiser en del offshore, og har sett mye av det som foregår. Men bortsett fra testing av et par transmittere, så har jeg altså ikke jobbet med Automasjon.

 

Føler likevel selv at jeg har det som trengs av erfaring. Iallefall Teoretisk.

Ettersom jeg er elektriker og synes jeg har litt peiling der, så er jeg ikke bekymret for Installasjonsdelen.

 

 

Bruke Hart, kalibrere transmittere, kjennskap til reguleringsmetoder,bussystemer,PLS osv er jeg sikker på at jeg skal klare meg bra på.

Tegninger kan jeg lese, så det er ikke noe problem :D

 

Men håpet det var noen her på forumene som har vært igjennom en fagprøve som Automatiker, og som kunne fortelle litt om hva de måtte igjennom.

Bare så jeg vet litt mer om hva det går i.

 

 

 

Elektroprøven min gikk over flere mnd fra første start med planlegging, til endelige fagprøvedag.

 

På elektroprøven så hadde jeg full installasjon i en enebolig av 150 punkter.

Bla stappa full av spotter/downlights,Lyslister,varmekabel,skjult og åpen installasjon,tele osv.

Utenom selve boligene så hadde jeg også :

Et lite motoranlegg med stjerne/trekant start, alarmanlegg med IR og røykdetektorer(Installert i boligen) samt et demoanlegg med en Nobø varmestyringsenhet.