Gå til innhold

Fagprøven! Automatiker/Elektriker :O Hvordan forberede seg?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Vel.

Jeg er utdannet elektriker. Så jeg tror jeg vet det som trengs når det gjelder Dokumentasjon, installasjon og slikt.

 

Men det har seg sånn at jeg nå er i gang med Automatikerfagprøven, som skal tas på en prøvestasjon som inneholder det som trengs av utstyr og instrumenter for prøven.

Og prøven skal gå over en uke.

 

Og her er den artige delen. Etter litt kreativt arbeid fra sjefen så har jeg da stått som lærling den tiden som trengs på papiret.

 

Jeg har fyllt ut opplæringsboka, og fått den godkjent.

Men så har man den vittige delen.

 

Jeg har aldri jobbet stort praktisk innen Automasjon. :p

 

Reiser en del offshore, og har sett mye av det som foregår. Men bortsett fra testing av et par transmittere, så har jeg altså ikke jobbet med Automasjon.

 

Føler likevel selv at jeg har det som trengs av erfaring. Iallefall Teoretisk.

Ettersom jeg er elektriker og synes jeg har litt peiling der, så er jeg ikke bekymret for Installasjonsdelen.

 

 

Bruke Hart, kalibrere transmittere, kjennskap til reguleringsmetoder,bussystemer,PLS osv er jeg sikker på at jeg skal klare meg bra på.

Tegninger kan jeg lese, så det er ikke noe problem :D

 

Men håpet det var noen her på forumene som har vært igjennom en fagprøve som Automatiker, og som kunne fortelle litt om hva de måtte igjennom.

Bare så jeg vet litt mer om hva det går i.

 

 

 

Elektroprøven min gikk over flere mnd fra første start med planlegging, til endelige fagprøvedag.

 

På elektroprøven så hadde jeg full installasjon i en enebolig av 150 punkter.

Bla stappa full av spotter/downlights,Lyslister,varmekabel,skjult og åpen installasjon,tele osv.

Utenom selve boligene så hadde jeg også :

Et lite motoranlegg med stjerne/trekant start, alarmanlegg med IR og røykdetektorer(Installert i boligen) samt et demoanlegg med en Nobø varmestyringsenhet.

 

På prøvedagen brukte de halvannen time på å gå igjennom anleggene,og dokumentasjonen, stille tekniske/forskriftsmessige/HMS spørsmål ang installasjon ol.

Og etterpå en times tid på et kontor med div faglige og HMS spørsmål, samt ytterligere gransking av dokumentasjon.

 

 

Men hva i allverden skal tiden brukes på i en liten prøvestasjon...?

Høres liksom så lettvint ut at alt skal skje i en prøvestasjon. Så det ville være greit å høre hva andre har fått i oppgaver. Og hva sensorene fokuserte på.

Noen som har bry til å fortelle litt om hva dere måtte gjøre og ble spurt om?

Endret av Arteju
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått oppgaven og den innebærer oppkobling av et lite anlegg.

 

Men det inneholder en automatisk regulering av nivå,i en tank. Ved bruk av en gammeldags type regulator. Et eller annet urtidsgreier etter hva jeg kunne se :)

 

Måling av flow i vannforsyningen til tanken.

 

Måling av nivå i tanken ved bruk av trykktraNSMITTER.

 

Programmering av PLS som skal styre pumpe via frekvensomformer. styres av start stopp brytere.

 

Dokumentering av pumpekabel(Overbelastning og Kortslutning)

Dokumentering av Regulatorparametre og alt annet jeg gjør.

 

Programmering av d/p Celle for et måleområde 0-1bar 4-20mA

 

Programmering av Temperaturtransmitter.

 

 

Selv om det er et lite anlegg på en prøvestasjon, så har de jaggu fått med mange målemetoder.

 

En veldig relevant fagprøve i forhold til hva andre jeg har snakket med har fått.

 

 

Men tror ikke det skal være noe veldig stort problem...:)

Lenke til kommentar

Blir vel stort sett gjort i ladder tror jeg.

 

 

Men iallefall.

 

Da var prøven overstått for min del. Gikk veldig greit :)

 

De brukte en halvtimestid på å gå igjennom min 30 siders dokumentasjon :p

 

Deretter en times tid med spørsmåler og diskusjon rundt installasjonen jeg hadde,

og etterpå en times tid med diskusjon ang andre ting, forskrifter osv.

Lenke til kommentar

Jepp ! Har fagprøven mellom 28 oktober og 28 desember. Både gleder og gruer meg.

 

Det eneste jeg føler jeg ikke har fått gjort noe spesielt med enda er kaskade og foroverkoblinger. Har aldri fått prøvd å koble noe spesielt med regulatorer (master/slave) da det meste innen regulatorer er på prosessdataene på anleggene. Skal forhåpentligvis inn på opplæringskontoret i forkant av fagprøven å koble litt, så satser på en god dose regulatorer og litt freq omformer.

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Vel.

 

Hos neg så fokuserte de mest på å spørre om selve anlegget jeg hadde og ting relatert til det.

 

Som feks hvordan man kan forbedre installasjonen.

Andre måter å måle flow, nivå , osv på.

Praktisk bruk av utstyr, feks bruk av Block & Bleeden til en transmitter.

 

Og andre relevante ting.

 

Heldigvis lite forskriftsspørsmål og slikt:)

 

 

Sensor hadde også lagt inn noen detaljer i anlegget som de ønsket å se om kandidaten oppdaget.

 

Som feks en ventil snudd feil vei, en ultralyd transmitter montert litt for nær måleområdet(Ihht manual skulle det være min 30cm. Mont på 20, men virket fint)

 

En flow måler litt dumt plassert osv.

 

Alt virker, men de ville se om kandidatene kan oppdage evt feil i installasjon.

 

 

Tror nok du greier deg bra om du har jobbet med dette.

 

 

Skal du også gjøre prøven på en prøvestasjon. eller på et reelt anlegg?

Lenke til kommentar

Ja, det gjelder vel å være litt observang når man skal kaste seg over det. Ultralyd måler ja, håper jeg slipper dem, enkelte av dem har jo tonnevis med parametere å ta hensyn til.

 

Jeg skal nok ta det på prøvestasjon. Anlegget her er jo levende, og det kan bli _veldig_ kostbart vist noe skulle skje.

 

Følger det med manualer til alt utstyr du får på fagprøven ? Det vil jo gjøre oppgaven veldig mye lettere.

Lenke til kommentar

Det fulgte med manualer til det meste.

 

Men noen var håpløst utdaterte.

Stod feks ingenting om hvordan å fjerne tastelåsen på utstyr osv.

 

Måtte inn på nettet å finne mer utdypende manualer.

 

Men det var ikke noe stort problem.

Fulgte med en PC man kunne bruke til internet, PLS programmering osv.

Lenke til kommentar

Hvilke krav er det til jording av transmittere. ?

 

Hvilken type kabel Skal brukes til transmittere, tenker da ikke på isolasjon og slikt, men selve oppbyggingen av kablens ledere osv..?

 

Hva er minste ledertversnitt ved utjevningsforbindelse av metallisk koblingsboks/skap, ubeskyttet forlegning.?

 

Nevn noen forskjellige typer Flowmålinger.

 

Nevn forskjellige typer nivåmålinger.

 

Forklar hvordan du beregnet regulatorparametrene.

 

Hvis spindelen på ventilen "lever" litt(Beveger seg bittelitt hele tiden) Hva kan være feil?

 

Hvis prosessen ikke stabiliserer seg på prosessverdien(skal verdien) Men alltid avviker litt fra den.

Hva er feil/hva mangler?

 

 

Forskjellige spørsmål angående funksjon til utstyret i anlegget.

som Nivåtransmitter, ultralydtransmitter osv.

 

Forklar EX merking (En utskrift som skal forklares)

 

Innen EX, hva sier sone 0-1-2 deg?

 

Hva er poenget med en Zenerbarriere/Galvanisk skille.?

Hvilke krav er det til installasjon,kabling,utstyr osv ved en egensikker krets?

 

Hvordan er den prinsipielle virkemåten til Zener.B og Galv skille?.

 

Forklar oppbyggingen til frekvensomformeren.

Forklar hva som er svært viktig å tenke på angående tilkobling av motorer til frekvensomformeren.

 

Forklare andre typer installasjon/signaloverføring for prosessanlegg. (Som fieldbus, profibus , ethernet osv.)

 

 

Hva er Hammerslageffekt i en ventil?

Hva betyr flashing?

 

Forklar PLS programmet.

Forslag til forbedring?

 

Forklar anlegget, forslag til forbedring? (Kaskade, forrigling ol)

 

Hvordan vil du stenge av fra prosess når du skal teste transmitteren?

Hvorfor er riktig fremgangsmåte SVÆRT viktig?

(Stikkord er riktig bruk av block and bleed)

 

Hvorfor er det viktig å være forsiktig ved frakobling av tubing inn til transmittere, ventiler og annet utstyr?

(Et direkte HMS spørsmål, går selvfølgelig på trykk og slikt)

 

Hvorfor er hydraulikkolje ofte brukt som driftstrykk i ventiler der man har store arbeidstrykk?

(Hovedgrunnen sier seg selv, men det er også enormt mye farligere å bruke luft, enn å bruke olje ved store trykk, HMS igjen :)

 

 

Og mange mange flere spørsmål. Holdt tross alt på i et par timer :D

Må si jeg var imponert over alt de fant på å spørre om.

Og synes det var høy kvalitet på spørsmålene.

Sensorene er gjerne folk med litt allsidig erfaring.

Mye man ikke kan svare på om man ikke har fulgt litt med på hva som skjer rundt forbi.

 

Dette er Noenlunde ordlyden i spørsmålene. Og iallefall kjernen i ting som de spurte om/vi snakket om.

Er ikke så lett å huske alt helt rett. Dagen er liksom litt sånn tåkeaktig:P Mye stress, pluss feiring etterpå :D

Men om man ikke skjønner helt hva sensor er ute etter, noe jeg ikke alltid gjorde.

Så hjelper sensor deg til å skjønne hva spørsmålet er.

Jeg var stressa, og dritnærvøs. Og rotet fælt til tider, pga at jeg misforstod spørsmål.

Men da ledet sensor meg på rett vei igjen med en diskre repitisjon av spørsmålet/evt stille følgespørsmål for å få deg til å skjønne hvor han ville:)

 

Og under hele greia, så vil de gjerne at du tenker HMS og sikkerhet. Finn på noe fornuftig å si :)

 

Jeg basert meg egentlig på å snakke mest mulig om faglige ting jeg kunne, slik at sensor skulle spørre om minst mulig av det jeg ikke kunne :D

 

Slike ting som å komme med inspill som at ventilen er montert feil vei, at transmittere er plassert heller dårlig, begrunne ting du har gjort osv.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Hvordan mange prosent riktig måtte du få for å få meget, eller gikk det litt på hvilke inntrykk sensor fikk ?

 

Hva svarte du forresten på det "levende" spindel spørsmålet ? Er det pakkhuset som er slitt, det er vel det eneste som kan få spindelen til å bevege seg sidelengs hvertfall, men problemet er vel at vist det er tilfelle at pakkhuset er slitt og ventilen står på en gass linje, så vil det være gasslekkasje før du merker at spindelen lever.

 

Måtte du svare ekstremt grunding på alle spørsmål eller kunne du snakke generelt. Det er jo sinnsykt med spørsmål, og sjangsen for å ha vært innom alle er jo meget lav.

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Tror det gikk på helhetsintrykket.

De vurderer din esvar, din dokumentasjon, og om du har gjort en fagmessig installasjon av anlegget.

Som at du har lagt egensikker krets adskilt fra power, korrekt EMC innføring i frek. omf, At det er beskyttelsesleder i kabel til motor, at egensikker krets er merket med lyseblått, at du har brukt kabel med tvinnede par, at ting ser fint ut. osv.

Iallefall slikt de sjekket hos meg.

 

Og selv tror jeg at jeg svarte riktig på det meste av spørsmål, pga manglen på negative tilbakemeldinger.

Noen ganger misforstod jeg hva/hvor han ville med spørsmålet sitt, men da var han kjapp til å lede mot riktig vei. Gjerne ved å stille et følgespørsmål som :

Noe annet du kan tenkte deg... osv.

 

Men fikk stort sett ingen rett/galt tilbakemelding egentlig. Derfor konkluderte jeg med at jeg iallefall var inne på noe som iallefall høres fornuftig ut.

 

Etter prøven Fikk jeg mye skryt for at jeg var aktivt ute å påpekte feil med prosessen, forslag til forbedringer osv. Heller enn at han måtte lirke ting ut av meg.

Men seff. Ikke led samtalen inn på noe du ikke kan:)

 

Jeg har ikke jobbet praktisk med stort noe av dette. Min praksis som automatiker er nesten lik null. Men jeg følger litt med på hva som skjer. Leste mye i fagbøke før fagprøven.

Og da får man stort sett med seg det vesentligste.

 

Men litt praktisk forståelse og litt sjangsespilll/roing kan få deg langt :)

 

 

På spindelen så svarte iallefall jeg at jeg tror grunnen er at det er stillt inn for høy forstærkning. Noe som vil gjøre at spindelen jobber veldig mye.

Samme ville skje med for mye D tid. Men da ville ikke spindelen jobbe bare litt, den ville vanligvis jobbet mye mer en hva man vil kalle litt:)

 

Og jeg tror det var svaret han ville ha. Ettersom følgespørsmålet ang at prosessen ikke stabiliserer seg også kan være relatert til regulator parametre.

 

Jeg svarte : Forutsatt at utstyret i prosessen som ikke vil stabilisere seg fungerer som det skal.

Så er det mest sannsynligvis en av to hovedgrunner.

 

1. Prosessen er underdimensjonert og greier ikke å kompensere for endringer pga feks for lite tilløp osv blablabla. Du skjønner tegninga.

 

2. Det er kun lagt inn Forsterkning i regulatoren. Ingen Itid. Altså en ren P regulator.

I P-delen beregnes et bidrag som er proporsjonalt med det reguleringsavviket det er.

Det vil derfor vanligvis være et avvik.

 

Du må vanligvis også ha Itid satt for å få regulert prosessen inn mot settpunktet.

Ettersom det er Itiden som prøver å svinge prosessen inn mot settpunktet.

 

Forsterkningen prøver bare å kompensere for avvik som oppstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...