Gå til innhold

E8400, 8GB Ram, 24" LCD, Vista Ultimate 64bit, Antec P182, TRUE kjøler etc. Rundt 15k uten skjermkort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har brukt et par uker for å kikke på deler. Og har kommet til dette oppsettet:

Handlevogn

En kjapp breakdown av hvilke nettbutikker jeg mest sannsynlig kommer til å bruke blir slik:

Netshop:

Antec Performance One P182 - 995

Intel Core 2 Duo E8400 - 1295

Vista Ultimate OEM 64Bit - 1395

Mushkin XP2-8000 (4096 MB) x2 - 1650

Samsung SH-S203D - 220

Samsung Spinpoint F1 750 GB x2 - 1390

Thermalright ULTRA120 Extreme - 495

= 7440

Multicom:

Logitech G15 v.2 (Norsk layout) - 633

Logitech MX Revolution Mouse - 574

Scythe S-FLEX 120mm 800rpm - 154

= 1361

NetOnNet:

Samsung SyncMaster 245B - 3190

Corsair HX 620W - 959

= 4149

--- --- --- --- = 12950

For skjermkort kommer jeg til å benytte et Nvidia 6800 som jeg har inntil GTX280 kommer ut, da får jeg se om det blir et slikt eller om jeg vil klare meg med 9800GTX til halvparten av prisen.

Burde jeg kjøpe 2 vifter til TRUE kjøleren? jeg så at den hadde mulighet til å montere 2, men er det noe særlig endring fra 1? Og det kan hende at jeg må gå for 1600RPM versjonen av S-Flex viften da Multicom ikke har 800-1200RPM på lager. Hva anbefaller dere?

På hovedkort fronten har jeg kommet frem til en av disse to:

Abit IX38 QuadGT (1369 hos Multicom)

MSI X48C Platinum (1585 hos Netshop)

Jeg så at begge kortene fikk ganske gode skussmål. Men er usikker på hva valget faller på.

Alt annet burde passe sammen såvidt jeg vet. Men hva synes du om oppsettet? Er det noe du ville endret på?

Takker for hjelp! :)

PS: Jeg har planer om å klokke litt, men ikke ekstremt. E8400 til 3.6Ghz, eller kanskje høyere om det går lekende lett. Bruksområder er i hovedsak spill, litt lett bilde/video redigering, men ikke mye, derfor ser jeg ingen hensikt i å gå for Quad.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lite vits å velge X38/48 hovedkort når du ikke skal ha Crossfire. Et godt P35-kort vil holde i massevis, feks. Abit IP35. Når det er sagt, så dukker jo Radeon HD4870 opp snart, og det kan være to slike kort i CF gir bedre ytelse enn Geforce GTX280 til en lavere pris.

For kun 20 kr mer får du 750W versjonen til Corsair fra NetOnNet. Ville nok tatt den, når prisforskjellen er så liten.

Antallet vifter på kjøleren har jeg ikke så mye jeg skulle sagt om, utover at min generelle holdning er at man prøver billigste alternativ først og ser hvordan det fungerer. Men nå er ikke vifter akkurat de dyreste tingene da, så kanskje like greit å frese på med to med en gang. Men hadde nok valgt så rolige vifter som mulig, for lyd er jo ikke noe gøy. Netshop fører Papst, som får veldig god omtale av mange på forumet her.

Skrevet
Det er lite vits å velge X38/48 hovedkort når du ikke skal ha Crossfire. Et godt P35-kort vil holde i massevis, feks. Abit IP35. Når det er sagt, så dukker jo Radeon HD4870 opp snart, og det kan være to slike kort i CF gir bedre ytelse enn Geforce GTX280 til en lavere pris.

Grunnen til at jeg gikk opp til X38/X48 etter å ha selv anbefalt P35 til andre er fordi jeg ble fortalt at P35 ikke støtter PCI Express 2.0 som såvidt jeg forstår vil trenge for å få brukt alt potensialet som er i GTX280? (Hvertfall sikkert hvis jeg skal ha et nytt skjermkort om si f.eks 2 år. Det kommer jo ny socket neste år, så vil prøve å muligheten til å oppgradere dette systemet så langt det er mulig etterpå.)

Samt jeg må innrømme at jeg er litt Nvidia fanboy, har tidligere hatt erfaringer med spill hvor Radeon kort ga en del trøbbel i forhold til Nvidia (Som f.eks. i Anarchy Online.) Men i og med at jeg venter litt med kort så langt så får jeg se hva det blir til.

For kun 20 kr mer får du 750W versjonen til Corsair fra NetOnNet. Ville nok tatt den, når prisforskjellen er så liten.

Grunnen til at jeg har valgt 620w versjonen er at den er Modulær, det er ikke 750W'n. Jeg vurderte Thermaltake 750w Modulær, men det var nesten ingen som hadde den inne på lager nå så det ut til, de som hadde det skulle ha endel mer for den, så da tenkte jeg at Corsair var et godt valg til lavere pris.

Jeg trodde ikke at jeg kom til å trenger mer enn 620W når jeg ikke skal ha SLI/CF?

Antallet vifter på kjøleren har jeg ikke så mye jeg skulle sagt om, utover at min generelle holdning er at man prøver billigste alternativ først og ser hvordan det fungerer. Men nå er ikke vifter akkurat de dyreste tingene da, så kanskje like greit å frese på med to med en gang. Men hadde nok valgt så rolige vifter som mulig, for lyd er jo ikke noe gøy. Netshop fører Papst, som får veldig god omtale av mange på forumet her.

Nå har jeg lest at de Scythe S-FLEX viftene skal virke veldig bra sammen med TRUE kjøleren, men jeg vet at papst oser kvalitet også, jeg får se. Vifter er generelt ikke det dyreste nei, men synes allikevel 150kr for en vifte er relativt dyrt om det ikke gir mye boost. Jeg kommer sikkert mest sannsynlig til å gå for 1 hvertfall til å begynne med, hvis da ikke noen her mener at jeg virkelig bør gå for 2.

Takk for svarene dog :) Det kan godt hende jeg tar feil i det jeg tenker her, så er bare å rette på meg.

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke om man trenger PCI-E 2.0 for å utnytte GTX280 fullt. Men det var jo et godt poeng som jeg ikke hadde tenkt over... ;) Kan forresten også godt anbefale hovedkortet jeg sitter med, Asus P5E. Dønn stabilt og null problemer så langt. Kjølevibbene er også temmelig flate, så det er god plass til store CPU-kjølere.

Var heller ikke klar over at TX750W ikke er modulær. 620W holder i massevis ja. (Æ'kke til så mye hjelp føler jeg akkurat nå, hehe)

Skrevet

1vifte skal holde i massevis til true kjølern, det er nå det jeg bestilte, vet heller ikke om det er plass til 2 vifter på den kjølern...

Skrevet
Jeg vet faktisk ikke om man trenger PCI-E 2.0 for å utnytte GTX280 fullt. Men det var jo et godt poeng som jeg ikke hadde tenkt over... ;) Kan forresten også godt anbefale hovedkortet jeg sitter med, Asus P5E. Dønn stabilt og null problemer så langt. Kjølevibbene er også temmelig flate, så det er god plass til store CPU-kjølere.

Var heller ikke klar over at TX750W ikke er modulær. 620W holder i massevis ja. (Æ'kke til så mye hjelp føler jeg akkurat nå, hehe)

Jeg synes nå igrunn at alle innlegg hjelper jeg da :)

1vifte skal holde i massevis til true kjølern, det er nå det jeg bestilte, vet heller ikke om det er plass til 2 vifter på den kjølern...

Ifølge Thermalright sine sider/installasjons-guide så går det fint an å installere 2 vifter på kjøleren, men om det har noe for seg aner jeg ikke..

Thermalright Guide

Skrevet
Ka dataen skal brukast til? Har du virkelig bruk for 8 giga minne? :p

Som nevnt skal den brukes til spill i hovedsak. Pluss f.eks kjøre programmer ala Fraps i bakgrunnen og annet.

Jeg vet at 8GB er overkill nå om dagen (Dog f.eks AoC har jo anbefalt 4gb allerede), men det er som ~~Undertaker~~ sier, såpass billig med RAM i dag at jeg har lyst til å kjøre full pupp :)

Skrevet

En grunn, og det er en god grunn, er at når det faktisk kommer spel som kanskje krever 8 giga ram, vil den rammen du nå har kjøpt 8 giga av kanskje være utdatert og dårlig :)

4 Gb vil eg tru holder i strie strømmer nå for tida

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...