Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Giro til personer under 18


Anbefalte innlegg

Er det ikke sånn at man egentlig ikke har lov til å sende ut giro til personer under 18 år? At de da må sende i ditt navn, men med "v/forestatte"? Har nemlig fått purring på noen ubetalte regninger fra flere år tilbake (har tydeligvis hatt en opprydning på kontoret), fra før jeg ble myndig. De kom i mitt navn og det står at det vil påløpe gebyrer osv. hvis jeg ikke betaler snart. Og hvis jeg ikke betaler (noe jeg selvfølgelig skal gjøre) vil det jo gå til innkasso, men det kan de vel ikke gjøre når tjenesten ble utført før myndighetsalder? Er ikke det at det har så mye å si siden jeg skal betale de uansett, er jo en ren forglemmelse, men spør av nygjerrighet. Noen som vet?

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet så kan ikke barn bli satt i gjeld og derav kommer tankene om at barn ikke kan få faktura tilsendt i posten fordi de da skylder butikken penger i en kortere periode.

 

Det du kan gjøre er å kontakte dem å si at kravet er omtvistet fordi det er foreldet og at du på tidspunktet ikke var myndig og derfor ikke kan ha opparbeidet deg gjeld som skal betales tilbake nå i ettertid.

 

I alle fall så er pengekrav foreldet etter 3 år under normale omstendigheter:

Lov om foreldelse av fordringer (foreldelsesloven).

Lenke til kommentar

Det er faktisk veldig enkelt: Barn under 18 år kan ikke stifte gjeld. Dersom noen yter kreditt til noen under 18 er de ganske dumme, for kravet kan ikke rettslig innkreves senere.

 

Bare til å sende de et brev og skrive at du var ikke myndig da kravet ble opprettet, du kunne da heller ikke stifte gjeld og kravet er ugyldig.

 

Grunnen til at de sender det nå er nok fordi, som radivx sier, så foreldes et krav etter 3 år dersom det ikke tas rettslige skritt (inkasso). Da er det 10 år foreldelsesfrist på kravet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...