Gå til innhold

Nybegynner, speilrefleks verdt det?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har så godt som aldri tatt noe skikkelige bilder før, eneste kamera jeg har hatt er mobilkamera. Nå skal jeg da på ferie og lurer på om det er verdt å invistere i et speilrefleks kamera, eller om kompaktkamera holder.

 

Jeg skal ta skikkelige feriebilder, men har ingen planer om heavy redigering. Burde jeg kjøpe speilrefleks eller er kompakt like greit?

 

Evt noen gode anbefallinger av kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil i utgangspunktet anbefale kompakt da det faktisk krever litt interesse for å drasse rundt på ett digert speilrefleks.

Jeg er i en situasjon der jeg har hatt ett helt ok kompaktkamera en stund og har nå lyst på speilrefleks. Syns jeg kan forsvare det nå da jeg har opparbeidet en god interesse for fotografering. Men det er samtidig ett faktum att det er lettere å nappe med seg ett kompaktkamera når man bare skal ut en liten tur og man i utganspunktet ikke har tenkt å ta bilder. Det er da de beste motivene kan dukke opp :) De hadde du gått glipp av om speilrefleksen lå igjen hjemme.

 

Hvilket kamera som er å anbefale kan du sikkert finne ut ved å lese litt på forumet her.

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar

I og med at Nikon D40 selges for 2495,- på Elkjøp er det vanskelig å ikke anbefale det. (Andre merker vil gi like gode bilder, men pr i dag er dette det kameraet som er best i et kost/nytte perspektiv)

 

MEN, du sier du skal ta feriebilder... Husk på at et speilrefleks tar en del mer plass enn et kompaktkamera. Personlig tror jeg det kan være et ankepunkt. Du tar ikke mye bilder når kameraet er igjen hjemme.

Fordel Speilrefleks: Du har mye mer kontroll med et speilreflekskamera og kan eksperimentere mer med innstillingene på et speilrefleks, og skulle du finne ut at dette er skikkelig gøy har du et flott nybegynnerkamera.

 

En annen "bakdel" med speilrefleks er at de ikke er spesielt vann og støvtette. Olymus sine modeller med sw bak et produktnummer tåler å være under vann. Jeg har ikke selv erfaring med disse kameraene, men de er nok ganske så mye mer robuste enn et speilrefleks.

 

Tenk over hvilke type bilder du vil ta, og ikke minst hvor du skal ta dem før du bestemmer deg. Og gå i butikken og tafse litt på forskjellige speilreflekser hvis det er det du bestemmer deg for.

 

mvh Øystein

Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med nr 2. Canon Ixus er fin-fine feriekameraer, og også fotoentusiaster med speilrefleks har som regel et kompaktkamera til å slenge på innerlomma når de ikke gidder ta med kamerabag. Selv har jeg Olympus mju 1030SW, som tåler 10 meter under vann og fall i asfalt fra 1.5 meter. Men - bildekvaliteten er ikke like god som på en Ixus (f.eks.). Selv liker jeg godt kombinasjonen av et supertøft kompaktkamera som jeg kan ta med OVERALT, og et ikke så tøft speilrefleks som tar vakre bilder.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Ok, takker for svar :)

Som sagt så er detta da hovedsakelig til ferie. Jeg regner med å reise eg god del dette året og ønsker da selvsagt å kunne ta diverse bilder. Ellers, når jeg er hjemme, vil nok kameraet ligge på hyllen. Så jeg får konkludere med at kompakt er det beste alternativet for meg for øyeblikket.

 

Som en liten notis kan det nevnes at D40 nå koster 3000kr på Elkjøp. 2500kr var en kampanjepris i forige uke mener jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...