Gå til innhold

BK: Sol i sentrum


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte mitt første speilreflekskamera for et halvt år siden og har for det meste lest meg til kunnskaper om fotografering så vær snill :)

 

Var fint vær i Trondheim og jeg bestemte meg for å ta et par bilder. Litt tweaking i Lightroom/Photoshop på et par av dem.

 

thumb_7043.jpg

 

thumb_7048.jpg

 

thumb_7083.jpg

 

thumb_7087.jpg

 

thumb_7093.jpg

 

thumb_7096.jpg

Endret av wilzoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En enkelt måte å gjøre det på? Eller kan jeg bare ta bildetags rundt så blir de automatisk thumbs? :p

 

lag en miniversjon av bildene dine med for eks 400 pixels på lengste bredde.

så gjør slik:

[url=http://minserver/mittbilde.jpg][img=http://minserver/mittbilde_liten.jpg][/url]

 

eller last opp bildene dine fra grensesnittet (Attachments) i forumet, samme side hvor du poster ett innlegg.

Endret av dga01
Lenke til kommentar
En enkelt måte å gjøre det på? Eller kan jeg bare ta bildetags rundt så blir de automatisk thumbs? :p

I avsnittet som følger alle bildekritikkene så er det en link til hvordan man best legger ut bilder i en bildekritikktråd. I tillegg anbefaler jeg at du leser de generelle retningslinjene. (Dette gjelder alle som ikke har satt seg inn i disse reglene enda - dere vet hvem dere er :devil: ).

 

Anbefaler deg å begrense deg til noen få bilder (1-3), såfremt det ikke er en ren bildeserie som du ønsker kritikk på (som serie).

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg liker det nest siste bildet, det i svart/hvitt med fargede blomster.

 

Stilig vinkel, klart sollys, fin flokk med mennesker. Får en god, balansert følelse av å se på bildet. Det er ikke alltid det fungerer å ta ut farger i et s/h-bilde, men her synes jeg det er vakkert!

Eneste som ødelegger er at blomsterkasse-kanten i metall blir litt for tydelig.

Lenke til kommentar

Om jeg skal være litt slem ;)

#1 tror jeg ville blitt mye bedre om du behold de originale fargene, event boostet de litt. Det er ofte veldig vanskelig å få gode bilder i motlys, men her har du klart det.

 

#2 hvorfor selektiv farge? Noe spesielt med dette huset? Jeg ville likt dette bedre i rent s/h. Og så ville jeg ha kuttet litt i toppen

 

#3 de tekniske feilene kunne jeg ha sett forbi, men her har du så mange av de. Utbrent, mørke partier samt lenseflare. Motivet er også ganske kjedelig, mener nå jeg.

 

#4 stilig nok, men hvorfor tok du ikke med hele liften?

 

#5 er et knall sommerbilde, men jeg vil se mer farger!

 

#6 flott panorama. Fin komposisjon.

 

Det er mye positivt jeg kunne sagt, men det er tross alt 6 bilder, så jeg holdt meg til tingene jeg ville ha fikset på. Håper det er ok :)

Lenke til kommentar

stort sett enig i Eirik_a sine tilbakemeldinger. Synes dog han er litt urettferdig mot bilde nr 3. Vel er det unødig mye flare, men jeg liker godt refleksjonen i vannet og overgangene mellom lys og skygge på båtene. Min favoritt er nummer 5, liker linjene som forsvinner og at du har fått med deg både broen og elva. Mer av det:-) Jeg ser også at det siste bildet ditt har en del utbrente partier. Dette bør du enkelt kunne rette opp i vha Lightroom. Bare husk å skyt i Raw, så kan du bruke "Highlight recovery" eller hva det nå enn heter.

 

For øvrig vil jeg råde deg til å bruke virkemiddelet selektiv fargelegging med varsomhet. Man ser det over alt, og blir fort lei. Det kan være effektfullt i visse sammenhenger, men jeg synes det kan fort bli litt "elg i solnedgang", litt oppbrukt og klisje. Ikke ment som kritikk mot deg, bare et vennlig tips.

Endret av sverrelerre
Lenke til kommentar

Selv om selektiv farge er et noe oppbrukt virkemiddel, så prøv deg fram og legg ut om du vil ha feedback. BK mener jeg er til for å hjelpe deg til å se ting litt annerledes, plukke opp inspirasjon. Ikke til å "lære å ta bilder".

 

Når det er sagt, forsøk å hold deg til færre (og mindre) bildefiler. Folk flest på forumet her er noen late slasker, og orker ikke kommentere på mer enn 2, maks 3 bilder ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...