Gå til innhold

Spillskjerm med fantastisk fargegjengivelse - finnes det?


XE800

Anbefalte innlegg

Er ute etter en 20"-24" skjerm til spill-bruk. Jeg er veldig kresen når det kommer til fargekvalitet og sortnivå, og har et budsjett på maks 4000,-.

 

Har fått med meg at Samsung 226BW har fått mye bra omtale, men siden den er basert på et TN-panel er jeg litt usikker på om det er den rette for meg (disse panelene er vel kjent for å ha dårligst farge-gjengivelse av de som er på markedet, eller tar jeg feil?).

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting jeg lurer på er om alle skjermer, uansett størrelse eller "native resolution", kan vise 1280x1024 bra? Det er den oppløsningen jeg regner med å kjøre siden jeg er glad i AA/AF og ikke har det beste gfx-kortet (8800GT 512MB).

 

Ethvert innspill settes pris på :-)

 

Edit: Beklager hvis dette er noob'e spørsmål, men min eneste erfaring med LCD-skjermer er via en 32" TV (Myrica).

Endret av XE800
Lenke til kommentar

226bw er en veldig ikke-imponerende skjerm syns jeg. Asus vw222u og LG l226-wtq er bedre, men heller ikke spesielt imponerende (de er helt like i bildekvalitet). Benq G2400W er relativt grei (bedre enn begge 22"), og bedre enn samsung 245B som har fått mange bra kritikker (men jeg syns den er stor og klumpete, og dårligere enn benqen i bildekvalitet).

 

En relativt ny skjerm er Samsung SyncMaster 2493HM, jeg har ikke fått sett denne enda, men mange sier den er veldig bra.

 

Litt leting i prisguiden fant også BenQ T261W. Som er en utrolig billig 26", men kan ikke finne noen reviews på den.

 

LG Flatron L245WP-BN er en veldig god skjerm, men den ligger litt over din prisklasse.

 

Eizo FlexScan HD2452W må være med fordi at den er sinnsyk. Utrolig bra skjerm, dog fant jeg ingen priser i norge på den.

Lenke til kommentar

Tror det er vanskelig å finne skjermer under 4000,- kroner som ikke er basert på TN-panelere.

 

Stort sett alt opp til 24" er basert på TN, og de 24" som ikke er det er i "feil" ende av prisskalaen.

 

Nevnte LG245 er nok av de billigste VA/IPS-baserte skjermene du får tak i. Her får du bedre farger (og muligens sortnivå), men er nok hakke dårliger til CS, UT og andre fps-spill.

 

Er veldig mye kompromisser ute å går i LCD-verdenen. Enten raske eller gode på farger. Skal du ha begge deler sprenger du nok budsjettet ditt veldig (hvis du legger lista høyere TN vel og merke).

Lenke til kommentar
Tror det er vanskelig å finne skjermer under 4000,- kroner som ikke er basert på TN-panelere.

 

Stort sett alt opp til 24" er basert på TN, og de 24" som ikke er det er i "feil" ende av prisskalaen.

 

Nevnte LG245 er nok av de billigste VA/IPS-baserte skjermene du får tak i. Her får du bedre farger (og muligens sortnivå), men er nok hakke dårliger til CS, UT og andre fps-spill.

 

Er veldig mye kompromisser ute å går i LCD-verdenen. Enten raske eller gode på farger. Skal du ha begge deler sprenger du nok budsjettet ditt veldig (hvis du legger lista høyere TN vel og merke).

Tror faktisk ikke du merker forskjell på LG L245 og et TN-panel, LG skjermen er rett og slett veldig bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Virker som om det er DoubleSight DS-263N som er ideal-skjermen for meg, hvis jeg skal dømme etter denne tråden på AnandTech (bla ned til andre post). Kan ikke se at den er tilgjengelig i Norge enda, dog.

 

Det kan se ut som om dette er den samme skjermen: https://prisguiden.no/product.php?productId=94739

 

Vet ikke om det stemmer, men det ble iallefall sagt på hardforum.com http://www.hardforum.com/showpost.php?p=10...mp;postcount=14

 

Hadde vært greit om noen kunne bekrefte/avkrefte dette.

Lenke til kommentar
Er ute etter en 20"-24" skjerm til spill-bruk. Jeg er veldig kresen når det kommer til fargekvalitet og sortnivå, og har et budsjett på maks 4000,-.

 

Har fått med meg at Samsung 226BW har fått mye bra omtale, men siden den er basert på et TN-panel er jeg litt usikker på om det er den rette for meg (disse panelene er vel kjent for å ha dårligst farge-gjengivelse av de som er på markedet, eller tar jeg feil?).

 

Noen tips?

 

Er ute etter en slik skjerm sjøl og har funnet 2 kandidater:

Lenovo ThinkVision L220X og Eizo S2231WSEK. Begge disse har S-PVA panel og koster under 4000kr.

Noen som har erfaringer med noen av disse?

Endret av korp
Lenke til kommentar
Det kan se ut som om dette er den samme skjermen: https://prisguiden.no/product.php?productId=94739

 

Vet ikke om det stemmer, men det ble iallefall sagt på hardforum.com http://www.hardforum.com/showpost.php?p=10...mp;postcount=14

 

Hadde vært greit om noen kunne bekrefte/avkrefte dette.

 

Virker som Daewoo'en bruker S-PVA-panel (link), mens DoubleSight bruker S-IPS.

Endret av XE800
Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med min NEC Multisync 20WGX2 Pro. Dersom du likevel vil gå opp til 24 tommer, så har jeg lest spesifikasjonene til Dell-skjermen til 5200,- og tror dette er en meget bra skjerm.

 

Som du sier selv, så er ikke TN-panel veien å gå for bra farger. Jeg endte opp med NECen pga bildebehandling og spilling. "Bare" 20 tommer, men har samme oppløsning som 22-tommere (1680x1050). Skjermen er glossy, som for noen dessverre utelukker den. For meg har det ikke vært et problem.

Lenke til kommentar

Jeg har fått min nye 24" s-pva panel og den er helt sinnsvak.

Jeg bare sitter og måper hvor rå den er. Den har tilnærmet 0 input lag, responstiden er fenomenalt mye kjappere enn det jeg hadde forventet, og jeg kan endelig se farge-skalaer (gradients) igjen, slik som på en god crt skjerm. Størrelsen på skjermen synes jeg faller seg helt naturlig og det føles som om jeg har alltid eid skjermen.

 

Testet i quake3, sett LOTR, og holder på med litt tegning osv.

Det er en Hyundai w241d og den eier så totalt.

 

Ingen døde pixler. Sammenligner skjermen med min 2ms 19" og det føles helt likt, faktisk litt kjappere for å være helt ærlig.

Nærmeste crt jeg har opplevd.

 

Koster litt over 5000 og er verdt hver krone, det finnes 2 andre modeller w240 bl.a. men det er med TN panel, med mindre man får tak i en av de første 240'n som hadde ett pva panel, var selgt eksklusivt i england via ett forum, ocuk el no slikt.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...