Gå til innhold

AoC: Tips for å få bedre FPS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger ikke så alt for mye erfaring for å overklokke skjermkortet via Rivatuner. Én gang må det læres.

Dessuten har jeg aldri opplevd at skjermkortene mine har blitt ødelagt som følge av for høy klokking -> reboot.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har klokka ganske mye med rivatuner nå uten at jeg merker noe forandring på spillet.. må jeg gjøre noe annet i tillegg til å bruke rivatunern? installere noe program eller noe som gjør at jeg kan få "lov" å klokke?

ser canavasman skriver noe om coolbits uten at jeg egentlig kan si så mye om hva det er.. må jeg installere den for at jeg kan begynne klokkinga?

Skrevet (endret)

Da kan du gå til denne adressen og hente det ned.

Coolbits 2.0

Pakk den ut på skrivebordet eller der du måtte ønske.

Mappen heter forceware. Der klikker du på guru3d.

så dobbeltklikker du på coolbits, og den blir lagt til å registeret.

Endret av canavasman
Skrevet
Trenger ikke så alt for mye erfaring for å overklokke skjermkortet via Rivatuner. Én gang må det læres.

Dessuten har jeg aldri opplevd at skjermkortene mine har blitt ødelagt som følge av for høy klokking -> reboot.

En kamerat av meg ødela skjermkortet sitt nesten samme dag som han hadde fått det. Det er et par år siden så jeg trur det var et fra geforce 4 serien, de kom med sånn egen gold edition overklokkings software som ligna et speedometer. Så der satt vi på lan da, og vi fortalte han kunne overklokke.

Et par minutter seinere så sitter han og ser på regnebuefarger på skjermen. "Hva skjer nå?" spør han. Da var speedometeret ikke bare satt opp noen få hertz, men satt helt på maks i den røde enden. Fra da oppførte det seg veldig rart.

Skrevet

Men dette er jo "LAN-fenomenet".

Skjønner ikke helt hvorfor, men de få gangene jeg har vært på ett Lan, så er det ALLTID noe galt med pcen min. Har ikke opplevd å kunne sette seg ned og bare begynne å spille med en gang, alltid noe som må ordnes.

Men det med skjermkort softwaren som fulgte med, er jo aldri anbefalt å bruke. Bruker du RivaTuner, så er det en innebygd funksjon som tilbakestiller endringene til standard med en gang om det blir for mye. Så å overklokke ett skjermkort er ikke farlig, så lenge man har satt seg inn i hva man driver med. Må si at dette forumet har hevet mine datakunnskaper til ett helt nytt niva, og hjulpet meg med både overklokking av skjermkort og cpu.

Men vær alltid forsiktig, det være små endringer for hver gang. Husk at alt man gjør, gjør man på eget ansvar og vi kan ikke bli holdt ansvarlige :)

Skrevet

jeg har klokka skjermkortet mitt opp en hel masse nå, og kjører så 3dmark benchprogram, men jeg ser ingen forbedring i fps ( eller forverring) under hele klokkinga. Så jeg lurer egentlig på om jeg har klokka noe (selv om jeg har forandra på sliderne)

Det står at rivatuner ikke er testet i forhold til mine display drivere, så kanskje det har noe å si der? har ati radeon hd3850 med nyeste drivere.

Skrevet (endret)

nå ser jeg såvidt et par fps forbedring når jeg klokker. Mulig at det var frodi jeg kjørte rivatuner som administrator som gjorde trikset.

Endret av Balrog11
Skrevet

Ang. scanne for artifacts med AtiTool så gikk GPUën min opp på hele 90 grader!

Så jeg avbrøt i frykt for det værste :]

. Så varm blir den ikke engang under Crysis på high.

Skrevet

takk for hjelp med klokking! på maks fps i 3dmarks vantage benchmarkprogram så har jeg nå fått en ytelse på ca 10 fps bedre. :)

klokka fra 669 GPU og 829 memory til 826 GPU og 1012 memory

Skrevet

jeg stilte muligens opp litt for mye.. når jeg spilte age of conan nå så ble skjermen svart i 7 sekunder, så fikk jeg bilde i 4 sekunder, så be den svart igjen i 7 sek.. osv.

Skrevet
jeg stilte muligens opp litt for mye.. når jeg spilte age of conan nå så ble skjermen svart i 7 sekunder, så fikk jeg bilde i 4 sekunder, så be den svart igjen i 7 sek.. osv.

Så ut som du har klokket litt høyt på den første. for mye overklokking skaper forskjellige artifacts og problemer i spill. Sett den til rundt 770 og senk memory, så ser du fortsatt resultater

Skrevet

satte litt ned nå, men samme problem.. og feilmelding:

display driver stopped responding and has recovered. display driver atikmdag stopped responding and has successfully recovered. håper bare ikke jeg har ødelagt det. ble litt redd nå ja.

Skrevet

neida, du har ikke ødelagt noe, normalt med sånne feilmeldinger om ikke overklokking blir rett. har fått det mange ganger selv, og dette er kun ett driver problem.

men er du litt redd for hva som kan skje med kortet, kan du bare stoppe med overklokkingen og heller finne andre måter å øke fps på.

Ett nytt skjermkort koster ikke all verden heller, lån penger av mor eller far og si at du betaler det over tre måneder, da slipper du å overklokke :)

Skrevet

hehe, er veeldig trangt med penger nå. såvidt råd til husleie, strøm, internett og mobilregninga. Kjøpte meg akkurat dette kortet (ati 3850) for hadde et mye dårligere fra før, og dette var det jeg kunne ta meg råd til :) men har kontroll nå føler jeg. så gjelder bare å stille ned nå til det ikke klikker. ble bare litt skremt siden det var første gang jeg har gjort det.

Skrevet (endret)
hehe, er veeldig trangt med penger nå. såvidt råd til husleie, strøm, internett og mobilregninga. Kjøpte meg akkurat dette kortet (ati 3850) for hadde et mye dårligere fra før, og dette var det jeg kunne ta meg råd til :) men har kontroll nå føler jeg. så gjelder bare å stille ned nå til det ikke klikker. ble bare litt skremt siden det var første gang jeg har gjort det.

fikk akkurat samme følelsen selv, men man på prøve og feile slik at man får det rett til slutt.

mye penger å spare på strøm, internett og mobil da. Hadde før en mobilregning på 1200 i måneden, og nå er den på 398,- (Mtu fastpris, dritt selskap men verdt det), strøm er jeg heldig med siden han som eier leilighetene er så distre at han glemmer å sette inn en strømmåler. og internett kan du jo alltids sette ned hastighet på eller finne en annen leverandør. :D

Edit:

Ati 3850

Her er en guide for overklokking av ditt kort.

Endret av canavasman
Gjest medlem-105082
Skrevet

Har funnet ut at Age of Conan ikke liker overklokket skjerkort. Får blåskjerm ed en gang. Og dette skjer bare i Age of Conan, ikke noen andre spill. Temperaturen er forresten under 70 grader, så det er langt fra krise.

Skrevet
Har funnet ut at Age of Conan ikke liker overklokket skjerkort. Får blåskjerm ed en gang. Og dette skjer bare i Age of Conan, ikke noen andre spill. Temperaturen er forresten under 70 grader, så det er langt fra krise.

AoC er glad i mitt kort, har ikke fått en eneste crash jeg :) og heller ikke opplevd noen bugs, bortsett fra at jeg ga opp wounded child siden alle sa at det var bugget. Men det viste seg at det bare var treig respawn på det!

Tror det har mye å si på hvilke drivere man brukere, da er det oftest driverne som ikke er optimale for overklokking. Så finn noen andre drivere, og prøv på nytt.

Skrevet
Rivatuner-fiksen skal gi mye bedre fps. Lå en guide her på forumet, men finner den ikke igjen!"%()"#%(#"

Ikke etter siste patch visstnok. Det har blitt fikset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...