Gå til innhold

BSD/Unixlaste ned UNIX lovlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg tenker ogsaa aa legge inn unix (eller bsd da..) paa laptopen min, foreloepig ligger det an til aa bli freebsd fordi jeg har forelska meg i dokumentasjon. er forestaaelig for en som har lite erfaring. sjekka dokumentasjonen til netbsd ogsaa, og da bare ga jeg opp..

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden vil dere ha unix på laptopen?

 

Det er ikke umulig, for all del, men laptop-støtten er det vel så som så med, om man ikke treffer 100% med hardware. Typiske laptop-funksjoner er ikke prioritert, og vil sannsynligvis aldri bli det, så man vil slite med dårligere batteritid, mangelfull støtte for suspend, strømstyring osv.

 

For en nybegynner (jeg gjetter nybegynner siden en med litt mer erfaring neppe ville stilt spørsmålet til trådstarter i utgangspunktet..) vil dette være nærmest håpløst å få til, sammenlignet med f.eks linux. Linux vil i praktisk bruk være nærmest identisk med BSDene, litt avhengig av distro. I tillegg får man bonusen at det er mye lettere å installere, og har bedre støtte for laptops.

Lenke til kommentar

For min del i hvertfall er det for ekprimenteringas skyld, og skal seff ikke ha det som eneste oset. saa lenge bare grunneleggende maskinvare som tastatur, nettverkskort, skjermkort osv funker blir det bra for meg.

 

vil det vaere vanskelig aa faa til?

 

linux er det jeg bruker og kjenner, men har som sagt lyst til aa leke litt med bsd.

Lenke til kommentar

Klart, til litt eksperimentering, hvis man allerede kjenner linux, så går det jo an.

 

Tror det ville blitt en bedre opplevelse på en stasjonær maskin, men de grunnleggende tingene vil jo sannsynligvis virke greit, ja.

 

Står litt om FreeBSD + laptops her. Ser ikke ut til å være oppdatert på lenge, og ser ikke ut til å inneholde informasjon for FreeBSD 6 og 7, så mulig mye av det ikke er relevant lenger..

Lenke til kommentar

"The APM (Advanced Power Management) BIOS provides support for various power management features like standby, suspend, hibernation, CPU clock slow down etc."

 

ser ut til vaere bra det der.

 

 

men et annet spoersmaal, er det mye laerenytte i bruke saann shellaccount man kan faa tak i paa nettet? er enda en stund til dataen min er tilbake fra service.

Lenke til kommentar

Spørs om det er noe hjelp i, da. APM er gammelt, idag er det ACPI som gjelder. Nyere laptops har sannsynligvis dårlig/ingen støtte for APM. Hvor komplett nyere FreeBSD-versjoners implementasjon av ACPI er, er jeg usikker på. Men du får prøve. :)

 

Shellaccounts på nettet kan vel være så mangt, de som er gratis har jeg ihvertfall aldri sett noen nytteverdi i. De som koster penger har jeg aldri prøvd.

Lenke til kommentar
jeg tenker ogsaa aa legge inn unix (eller bsd da..) paa laptopen min, foreloepig ligger det an til aa bli freebsd fordi jeg har forelska meg i dokumentasjon. er forestaaelig for en som har lite erfaring. sjekka dokumentasjonen til netbsd ogsaa, og da bare ga jeg opp..

 

FreeBSD har stort sett bedre støtte for laptopper, og er mye enklere å forholde seg til i begynnelsen.

 

For de fleste som ikke har så mye erfaring, så vil jeg anbefale å begynne med FreeBSD. Å teste f.eks OpenBSD og NetBSD er lettere når man har blitt vant til FreeBSD.

 

Helt ærlig dog, så vil jeg egentlig si at NetBSD og OpenBSD er mest for... 'spesielt interesserte'... og FreeBSD er vanligvis rette valget.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden vil dere ha unix på laptopen?

 

Synes du kom med litt bra mange myter på en gang.

 

Jeg bruker selv en ThinkPad, og det er fryktelig lite som ikke er støttet.

 

Trådløskort, ethernet, skjerm, CPU-frekvens, vifter, alt sammen er støttet. Til og med tastatur-lyset er støttet.

 

Er litt morsomt å kunne gjøre:

 

sysctl dev.acpi_ibm.0.thinklight=1

 

:)

Lenke til kommentar
Hvor komplett nyere FreeBSD-versjoners implementasjon av ACPI er, er jeg usikker på. Men du får prøve. :)

 

Hva som er tilgjengelig av ACPI støtte avhenger av hvilke produsent, og om det er lagt til støtte for den produsentens extensjons.

 

Grunnleggende ACPI fungerer stort sett helt fint i FreeBSD.

 

I tillegg er det lagt til spesifikk støtte for f.eks:

 

IBM (thinklight, fan-controls, hotkeys, lcd, bluetooth, thermal)

ASUS AI Booster (

ASUS laptop ting (styring av LCD, video output (lcd, crt, tv-out osv)

Fujitsu laptop ting (lcd, lyd-volum osv)

Panasonic laptop ting (lcd, mute)

Sony laptop ting (lcd, slå av strøm til cdrom)

Toshiba laptop ting (video, vifte)

 

Som alltid vil jeg anbefale ThinkPad hvis man kjøper laptop spesifikt til FreeBSD eller linux.

 

Er litt morsomt å ha god nok styring til å f.eks slå på bluetooth, og se bluetooth chippen attache til USB bussen. :)

Lenke til kommentar
For en nybegynner (jeg gjetter nybegynner siden en med litt mer erfaring neppe ville stilt spørsmålet til trådstarter i utgangspunktet..) vil dette være nærmest håpløst å få til, sammenlignet med f.eks linux. Linux vil i praktisk bruk være nærmest identisk med BSDene, litt avhengig av distro. I tillegg får man bonusen at det er mye lettere å installere, og har bedre støtte for laptops.

 

Klart, noen Linux distroer er enklere å installere enn FreeBSD, skal si meg enig der, men marginene er ikke fryktelig store. Det finnes jo også alternativer som DesktopBSD og PC-BSD, som er enklere å komme igang med. Litt usikker på hvordan de er sammenlignet med f.eks Ubuntu.

 

Når det gjelder støtte for laptopper, så er jeg litt usikker på om det egentlig stemmer at Linux har bedre støtte.

 

Det er vel to ting som er viktige her. Både chipsets, og ACPI. FreeBSD har fått veldig god ACPI støtte, og jeg er litt usikker på om Linux er noe bedr eder.

 

Når det gjelder chipsets, så pleier FreeBSD som regel å få støtte for ulike nettverkskort tidligere enn hva Linux virker å gjøre. En god del av trådløs-støtten til Linux er jo rett og slett portert fra FreeBSD.

Lenke til kommentar

Sånn jeg forstår det, er det i tilfellene hvor noe hardware avviker en smule fra "standard" (vanlig når det gjelder ACPI) som linux drar fra. Det er et større community, en større mengde hardware som er testet, og eksisterer flere tweaks o.l i drivere.

 

Desktop-BSD har jeg ikke prøvd, men har testet PC-BSD, og her funket så godt som ingenting, på en PC som fungerer 100% med linux.

 

Har hatt FreeBSD på en server i lang tid, og når alt fungerer, så er det helt topp. Har dog brent meg såpass mange ganger på diverse trøbbel i forbindelse med hardware som ikke er skikkelig støttet, at jeg ikke kan gå med på at ting generelt skal funke veldig bra for de fleste. (Men klart, jeg kan jo ha hatt max uflaks..)

Lenke til kommentar
Da får jeg vel gi meg, da.. :)

Men basert på det som sto om FreeBSD og laptops i dokumentasjonen jeg fant, så det jo ikke ut som ting var særlig prioritert. og det var heller ikke min erfaring når jeg prøvde for et par år siden.

Du må følge med oftere :-)

Seriøst, FreeBSD 7.0-RELEASE som kom 27 februar 2008 er den første releasen siden 4.x dagene som gir brukbar støtte for bærbare (IMHO).

Med 7.0-RELEASE (eller nyere) så vil de aller fleste brukere klare å installere FreeBSD på sin bærbare og få et fungerende oppsett. Det forutsetter selvfølgelig at din bærbare ikke inneholder komponenter som er helt uten støtte i FreeBSD. Dersom du er avhengig av proprietære drivere, så ville jeg heller installert Ubuntu.

Og nei, en slik installasjon er ikke like lett som feks. å installere Ubuntu på en laptop (ja, jeg har erfaring fra begge variantene, til og med på samme laptop).

Så er det fremdeles noen områder som har utfordringer, eksempelvis suspend og resume. Her er det rapporter helt fra "det virker ikke i det hele tatt" til "alt virker perfekt". At det finnes en "dullion" laptop-produsenter med en "dullion" måter å gjøre ting (feil) på hjelper ikke heller.

Dersom man er interessert i FreeBSD og har en laptop, så vil jeg absolutt anbefale å prøve å installere det. Husk at dersom laptopen din booter fra usb, så kan du installere på en ekstern harddisk. Siden FreeBSD (i likhet med mange andre opensource-os'er) bruker en liveCD som installasjonsmedium, så er det veldig enkelt å få et visst inntrykk av hvorvidt hardwaren i maskina di er støttet eller ikke. Det er bare å boote fra installasjonscden, og sjekke boot-meldingene (dmesg output).

Endret av tingo
Lenke til kommentar
Siden FreeBSD (i likhet med mange andre opensource-os'er) bruker en liveCD som installasjonsmedium, så er det veldig enkelt å få et visst inntrykk av hvorvidt hardwaren i maskina di er støttet eller ikke. Det er bare å boote fra installasjonscden, og sjekke boot-meldingene (dmesg output).

 

God ide synes jeg. :)

 

Annen ting som kan prøves er å boote fra en FreeBSD livecd med grafisk grensesnitt, og se at alt virker slik det skal. Ofte grei måte å teste f.eks skjermkort på.

 

FreeSBIE er fin:

 

http://www.freesbie.org/

 

Ubuntu er nok enklere å installere, og ihvertfall for skjerm har den fordel av noe støtte fra produsenter osv. Utover det er det nok litt miks and match med hva som funker hvor.

 

Som alltid gjelder vel "Prøv det, og se hva som skjer". ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...