Gå til innhold

Varm Q6700 - normalt?


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en Intel 2 Quad Q6700. Hva slags temperatur kan den ligge på uten at jeg trenger å bekymre meg?

 

Ved lett bruk (surfing) havner CPU1 fort på 52-54 ifølge CpuTemp, mens de andre ligger på 46-49. Etter en time eller to med Age of Conan på max innstillinger er CPU1 oppe i 65-67 og de andre godt oppe på 50-tallet.

 

Innbilder meg at det stod et sted at temperaturen ikke burde stige over 71, men det håper jeg virkelig er feil.

 

Har et MSI P7N Zilent hovedkort, et MSI 8800GT Zilent gfxkort, 4 GB minne, 2xRaptorer, 850W Zalman PSU, NZXT Hush kabinett og kjører Vista Ultimate 64bit.

 

Hovedkortet kom med et svært fjell av en kobbergreie som skulle erstatte CPU-vifta, men har ikke klart å sette i hop den enda (fulgte ikke med instruksjoner). Kan vel hende den ville hatt bedre kjøle-effekt og mindre støy enn original-vifta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, da fikk jeg endelig montert opp Zalman-kjøleren. Jeg opplever nå at temperaturen er ca. 10 grader HØYERE enn ved standardvifta!

 

Kanskje denne kicker inn for fullt ved en høyere terskel? Eller?? Jeg smurte seff på guggen som fulgte med, men jeg fjernet ikke den gamle. Har dette noe å si? Den gamle var jo uansett bare en uke gammel.

 

Monteringen av kobberfjellet var en smule problematisk og basen flytta seg flere ganger, så noe av guggen kan jo ha blitt gnidd vekk fra der den lå opprinnelig... men alt er nå uansett mellom basen og CPU'en. Skjønner ikke noe av dette, bra jeg oppgraderer kun hvert tredje år.

 

En annen ting er at Core Temp-programmet viser en helt annen temperatur enn den jeg finner via HW Monitor i BIOS. Hvilken skal jeg stole på? 65 grader ifølge Core Temp etter en halvtime surfing, 48 grader ifølge BIOS. Men BIOS viser kun én temp tross at jeg har fire kjerner, så vet ikke hvor nøyaktig den målingen er. Jeg forventer ikke lave temperaturer når jeg har maskina pakket inn i et lite, lydtett og mer eller mindre fullt midi-kabinett, men 65 grader i nesten-idle-modus er litt drøyt.

 

Noen tips?

Endret av XE800
Lenke til kommentar

Skal bare være ett tynt lag med kjølepasta (2-3mm max). Ikke ideelt å kline på ny pasta når du allerede har på fra før. Riv av vifta, rens med isopropanol (fåes kjøpt på bensinstasjon) både på cpu og kjøleren, og smør på tynt tynt lag med ny pasta på cpu. Da får du nok andre temperaturer.

Lenke til kommentar
Skal bare være ett tynt lag med kjølepasta (2-3mm max). Ikke ideelt å kline på ny pasta når du allerede har på fra før. Riv av vifta, rens med isopropanol (fåes kjøpt på bensinstasjon) både på cpu og kjøleren, og smør på tynt tynt lag med ny pasta på cpu. Da får du nok andre temperaturer.

 

Skulle ønske jeg hadde lest denne før jeg begynte, kan hende jeg tok for mye pasta.

 

Rensa både viftebase og cpu med Arctic Clean 1, deretter noen dråper Arctic Clean 2 på begge som jeg forsiktig tørket vekk igjen med en "lo-fri" klut. Påførte et nokså tynt lag pasta (Arctic Alumina) på cpu'en, hvor mange millimeter vet jeg ikke, pluss en liten dært under kobberbasen. Tror ikke det ble mye for mye.

 

Og mengden mellom cpu og vifte regulerer seg vel selv, siden avstanden umulig kan variere noe særlig pga. den stramme metallgreia som holder vifta nede. I et worst case scenario så blir noe pasta skvisa ut på sidene, men det gjør vel ikke noe? Eneste jeg lurer på nå er om pastaen må stivne først før jeg slår på PC-en... :-P

 

Samme kan det være, tror jeg venter til vintern. Takler ikke nok en fiasko, svindyre PC-en og så driver'n på sånn... :-|

Lenke til kommentar
En annen ting er at Core Temp-programmet viser en helt annen temperatur enn den jeg finner via HW Monitor i BIOS. Hvilken skal jeg stole på? 65 grader ifølge Core Temp etter en halvtime surfing, 48 grader ifølge BIOS.

 

Fant ut at BIOS-tempen er CPU-temp og den som i mitt tilfelle bør holde seg under 71 grader. Core Temp måler temperaturen i kjernene, og disse tallene kan visst være høyere.

 

Q6700:

 

CPU 70/Kjerne 75-75-75-75 = HOT

65/70-70-70-70 = WARM

60/65-65-65-65 = SAFE

25/30-30-30-30 = COOL

 

(info hentet fra Core 2 Quad and Duo Temperature Guide)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får vel slenge meg på denne tråden!

Har en q9300 quad. På Core temp viser den at jeg har 62 grader på core 0, 50 på core 1, 51 på core 2, og 50 på core 3.

Men om jeg går inn på Bios og Health status eller hva det heter, så står det System temp. 34 grader og CPU temp på 23 grader.

 

Er veldig forvirra her. Leste noe om at Intel sine temp-readere ga helt feil resultat i windows, stemmer dette?

 

Dataen ble forøvrig satt sammen i går, og jeg la kun en liten dråpe med kjlepastaen jeg fikk med noctua vifta :)

Lenke til kommentar
Får vel slenge meg på denne tråden!

Har en q9300 quad. På Core temp viser den at jeg har 62 grader på core 0, 50 på core 1, 51 på core 2, og 50 på core 3.

Men om jeg går inn på Bios og Health status eller hva det heter, så står det System temp. 34 grader og CPU temp på 23 grader.

 

Er veldig forvirra her. Leste noe om at Intel sine temp-readere ga helt feil resultat i windows, stemmer dette?

 

Dataen ble forøvrig satt sammen i går, og jeg la kun en liten dråpe med kjlepastaen jeg fikk med noctua vifta :)

 

Sjekk om det er BIOS updates for hovedkortet ditt. Mulig det er en feil, men ellers er min erfaring at BIOS er mer riktig og at software kan være riv ruskende galt... Det er dog merkelig om CPUen er kaldere enn hovedkortet syns jeg. Med mindre du har vannkjøling e.l.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...