Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg finner bare engelske priser på nettet:

http://www.microsoft.com/windowsserver2003...uy/pricing.mspx

http://www.microsoft.com/windowsserver2003...ng/pricing.mspx

 

uannsett. hvor mye vil det koste i ms-lisenser for f.eks en IBM server som kjører linux-vmware, med f.eks 1-2 win2003 servere? hvor finner jeg billigste win 2003 std. lisens?

 

en annen ting. hvis man kjøper en brukt server med ferdig installert win 2003 std. men det følger ingen kvittering på lisens eller noe winklistrelappe på siden av servern. går det an å bruke denne lisensen som om man har kjøpt denne selv?

Endret av ThorB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Full versjon her:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=118565

 

OEM har begrensninger på reinstallasjon (hvis du bytter ut serveren) og ikke support. Du må nok ha to lisenser hvis du kjører 2 win2003 servere, selv om de er virtuelle (Enterprise utgaven av serveren tillater 4 vmware servere). Er også i tvil om OEM versjonen tillates installert på en virtuell pc, da den er laget for pc-produsenter.

 

Ville nok vært skeptisk til å bruke den lisensen når du ikke har noen papirer på den. I lisensbetingelsene på OEM-programvare jeg har kjøpt fra MS står det at lisensen ikke er gyldig hvis man ikke setter på klistremerket.

Lenke til kommentar

 

Full versjon her:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=118565

 

OEM har begrensninger på reinstallasjon (hvis du bytter ut serveren) og ikke support. Du må nok ha to lisenser hvis du kjører 2 win2003 servere, selv om de er virtuelle (Enterprise utgaven av serveren tillater 4 vmware servere). Er også i tvil om OEM versjonen tillates installert på en virtuell pc, da den er laget for pc-produsenter.

 

Ville nok vært skeptisk til å bruke den lisensen når du ikke har noen papirer på den. I lisensbetingelsene på OEM-programvare jeg har kjøpt fra MS står det at lisensen ikke er gyldig hvis man ikke setter på klistremerket.

takk for supre svar ;)

 

synes komplett sin pris var litt stiv.

http://www.microsoft.com/windowsserver2003...ng/pricing.mspx

999$ = 999*5*1.25= 6243,75kr.. så i Norge burde den vel gå for noe lignende?

spørs om sbs-server er tingen(trur egentlig det ikke er bruk for noe bredere lisens).

 

det var det jeg tenkte, så da kan man egentlig se bort i fra at windows 2003 er installert på den brukte pcen, hvis det ikke er noen klistremerke med

Endret av ThorB
Lenke til kommentar

Det har du rett i, i forhold til veiledende er de dyre.

 

Finner generelt lite konkurranse på MS lisenser, det kan jeg egentlig skjønne, må gå på kurs for å skjønne lisenspolitikken dems. Forsåvidt greit nok på produkter ment for "vanlig" dødelige, men ikke like lett for småbedrifter.

 

Dersom du f.eks. skulle komme til å aktivere IIS (webserver funksjonalitet) på Win2003 Serveren, så må du trolig ha "Windows Server 2003, External Connector License" i tillegg. Den ligger på 7.000 såvidt jeg kan se. Alternativt kjøpe en per-prosessor lisens.

Lenke til kommentar
OEM har begrensninger på reinstallasjon (hvis du bytter ut serveren) og ikke support. Du må nok ha to lisenser hvis du kjører 2 win2003 servere, selv om de er virtuelle (Enterprise utgaven av serveren tillater 4 vmware servere). Er også i tvil om OEM versjonen tillates installert på en virtuell pc, da den er laget for pc-produsenter.

 

Og kjøper du Datacenter edition, får du ubegrenset antall virtuelle lisenser, inkl ubegrenset CAL's.

Lenke til kommentar
OEM har begrensninger på reinstallasjon (hvis du bytter ut serveren) og ikke support. Du må nok ha to lisenser hvis du kjører 2 win2003 servere, selv om de er virtuelle (Enterprise utgaven av serveren tillater 4 vmware servere). Er også i tvil om OEM versjonen tillates installert på en virtuell pc, da den er laget for pc-produsenter.

 

Og kjøper du Datacenter edition, får du ubegrenset antall virtuelle lisenser, inkl ubegrenset CAL's.

;) men så koster den shorta, en fot og en hånd ;)

synes egentlig at microsoft har litt vel mange lisenser å velge mellom.

det er såpass mange at man nesten lurer på hvilken som passer best.

 

men sånn ca dette er bildet jeg har dannet hittil(å da har jeg ikke sjett om det er noen forskjeller på underprodukter av samme sort.. som f.eks home standard premium):

1 SBS server = 1 virtuell maskin

1 standard server = ? virtuell maskin

1 Enterprise server = 4 virtuelle maskiner

1 Datacenter = ubegrenset antall

Lenke til kommentar

Nja, rundt 35 000,- inkl SA for en 2 CPU lisens tenker jeg, Datacenter blir lisensiert pr CPU kontra antall servere for de andre utgavene. Blir fort langt billigere det når en har mange virtuelle servere.

 

Ellers er det riktig som du har nevnt, 1 Standard = 1 virtuell. Men du må jo ha CAL i tillegg da.

 

Open Value Subscription er ellers en relativt billig måte å skaffe lisenser på, da en leier de for 3 år av gangen istedenfor å kjøpe de. Da er SA (Software Assurance) inkludert.

Lenke til kommentar

hvis jeg skaffer en lisens på standard windows 2003 server som står "1-4CPU" på. vil det si at jeg kan kjøre disse på 4 virtuelle maskiner med win2003 med en virtuell cpu på hver?

 

å en annen ting. jeg ser enkelte butikker har oem versjoner der det ikke står noen annen produsent enn Microsoft... hva innebærer dette for en som vil kjøpe inn lisens til f.eks en IBM/Dell server?

Lenke til kommentar
1 Standard lisens kan bare virtualiseres 1 gang, med max 4 CPU pr instans ( max 4 CPU på fysisk + max 4 på virtuell).

 

Er ikke helt sikkert på det med OEM, står det kun MS, er det vel dersom du kjøper med sentral enkeltkomponenter som CPU, disk, minne, HK osv.

 

spurte en engelsk nettbutikk om OEM versjonen deres er spesifkk for et spessielt brand. stod ingen annen produsent enn Microsoft på pakken.

Yes this is an OEM version. It is not specific to any server brand. It can be installed on any system that meets the hardware requirements. 1-4 CPU means it supports up to 4 physical processors on the motherboard.

 

Vurderte SBS lisens pågrunn av hva man får med og prisen. men sbs er litt dumt når man vil segmentere softwaren litt. kunne godt ha tenkt å ha ad på en egen virtuell pc, og det andre litt mindre viktige(spesial software) på en annen gjeste pc. men ser i lisensen at om man kjøper to sbs lisenser. så må begge ha AD opp. ser ut som standard edition er det beste alternativet for meg. er ikke sikker på at jeg trenger Exchange i starten.

Lenke til kommentar
Det har du rett i, i forhold til veiledende er de dyre.

 

Finner generelt lite konkurranse på MS lisenser, det kan jeg egentlig skjønne, må gå på kurs for å skjønne lisenspolitikken dems. Forsåvidt greit nok på produkter ment for "vanlig" dødelige, men ikke like lett for småbedrifter.

 

Dersom du f.eks. skulle komme til å aktivere IIS (webserver funksjonalitet) på Win2003 Serveren, så må du trolig ha "Windows Server 2003, External Connector License" i tillegg. Den ligger på 7.000 såvidt jeg kan se. Alternativt kjøpe en per-prosessor lisens.

 

Hvor i alle dager tar du det fra? Trenger ingen ekstra lisens for å aktivere IIS!

Lenke til kommentar
Det har du rett i, i forhold til veiledende er de dyre.

 

Finner generelt lite konkurranse på MS lisenser, det kan jeg egentlig skjønne, må gå på kurs for å skjønne lisenspolitikken dems. Forsåvidt greit nok på produkter ment for "vanlig" dødelige, men ikke like lett for småbedrifter.

 

Dersom du f.eks. skulle komme til å aktivere IIS (webserver funksjonalitet) på Win2003 Serveren, så må du trolig ha "Windows Server 2003, External Connector License" i tillegg. Den ligger på 7.000 såvidt jeg kan se. Alternativt kjøpe en per-prosessor lisens.

 

Hvor i alle dager tar du det fra? Trenger ingen ekstra lisens for å aktivere IIS!

 

Fra Crayon og lisensbetingelsene til Microsoft. Men, jeg kjenner kun til SPLA avtaleverket (altså når du leier lisens, ikke kjøper). Der betaler man kun for antall brukere normalt sett, men hvis man har anonyme brukere (uavhengig av om det er gjennom IIS, Apache, MS SQL eller hva som helst), så må man ha cpu lisens.

 

Siden det står i betingelsene at man ikke lenger kan kjøpe external connector lisens (må over på cpu), og prisene på nettsiden til MS ovenfor her nevner denne lisenstypen, så antok jeg at samme betingelser gjelder ved engangskjøp. Men det er mulig at dette er inkludert (men da skjønner jeg ikke helt hva connector lisens-muluigheten er til).

Lenke til kommentar
Det har du rett i, i forhold til veiledende er de dyre.

 

Finner generelt lite konkurranse på MS lisenser, det kan jeg egentlig skjønne, må gå på kurs for å skjønne lisenspolitikken dems. Forsåvidt greit nok på produkter ment for "vanlig" dødelige, men ikke like lett for småbedrifter.

 

Dersom du f.eks. skulle komme til å aktivere IIS (webserver funksjonalitet) på Win2003 Serveren, så må du trolig ha "Windows Server 2003, External Connector License" i tillegg. Den ligger på 7.000 såvidt jeg kan se. Alternativt kjøpe en per-prosessor lisens.

 

Hvor i alle dager tar du det fra? Trenger ingen ekstra lisens for å aktivere IIS!

 

Fra Crayon og lisensbetingelsene til Microsoft. Men, jeg kjenner kun til SPLA avtaleverket (altså når du leier lisens, ikke kjøper). Der betaler man kun for antall brukere normalt sett, men hvis man har anonyme brukere (uavhengig av om det er gjennom IIS, Apache, MS SQL eller hva som helst), så må man ha cpu lisens.

 

Siden det står i betingelsene at man ikke lenger kan kjøpe external connector lisens (må over på cpu), og prisene på nettsiden til MS ovenfor her nevner denne lisenstypen, så antok jeg at samme betingelser gjelder ved engangskjøp. Men det er mulig at dette er inkludert (men da skjønner jeg ikke helt hva connector lisens-muluigheten er til).

 

Hm, jeg kjenner ikke så godt til SPLA. Så kan være at det stemmer der, selv om jeg synest det er merkelig. Dette temaet har vi jo vi to diskutert i en annen tråd her (som jeg har oppdatert tidligere i dag) også. Jeg har prøvd å gjøre litt research rundt temaet, men finner ingenting som tyder på at man trenger ekstra lisenser for IIS (dog for engangskjøp). Jeg fant en tråd på experts-exchange.com rundt temaet (http://www.experts-exchange.com/Software/Server_Software/Web_Servers/Microsoft_IIS/Q_21297110.html), man må dessverre være betalende medlem for å få tilgang.

 

Slik jeg tolker svaret fra en ekspert der, er basiclly at man trenger lisenser til IIS 5 Win XP, Win 2000), men ikke for IIS 6 (Win 2003). Skulle jo tro at dette også gjelder for SPLA, noe annet ville vært merkelig synes jeg. Skulle gjerne funnet endelig ut av dette.

Lenke til kommentar
Jeg fant en tråd på experts-exchange.com rundt temaet (http://www.experts-exchange.com/Software/Server_Software/Web_Servers/Microsoft_IIS/Q_21297110.html), man må dessverre være betalende medlem for å få tilgang.
Scroll nedover når du ikke er logget inn ;)

 

Og jeg tolker svaret til at det ikke er lisenser som sperrer i tilfellet der - det er den hardkodede grensen på 10 brukere uavhengig av lisenser på IIS tilhørende et klient-OS. Det er altså ikke relevant for denne saken, men han nevner at det ikke eksisterer noen lisensiering for anonyme brukere på IIS.

Lenke til kommentar

da ble det windows 2003 standard lisens.

litt dyrt. om det blir exchange i fremtiden gjenstår nå å se. (ser ikke ut som behovet er der i starten)

 

sbs server var fristende, men en del irriterende restriksjoner/funksjoner, hvis man noen gang tenker på å utvide med flere virtuelle/fysiske servere.

 

det med at f.eks sbs server er nødt til å ha ad installert var litt nedtrekkende i vurderingen.

http://communities.vmware.com/thread/109197

 

 

hmm noen som har prøvd action pack?

300$? men kun for internt bruk. spørs hva de legger i dette da.

men sånn arbeidsstasjon-software som f.eks officepakken kunne kanskje være besparende i en action pack....

Endret av ThorB
Lenke til kommentar
OEM har begrensninger på reinstallasjon (hvis du bytter ut serveren) og ikke support. Du må nok ha to lisenser hvis du kjører 2 win2003 servere, selv om de er virtuelle (Enterprise utgaven av serveren tillater 4 vmware servere). Er også i tvil om OEM versjonen tillates installert på en virtuell pc, da den er laget for pc-produsenter.

 

Og kjøper du Datacenter edition, får du ubegrenset antall virtuelle lisenser, inkl ubegrenset CAL's.

noen som har funnet noen gode kilder på oem versjoner og vmware?

la oss si at f.eks du kjøper en stasjonær pc med winxp, og bytter ut host oset med linux, men vil kjøre winxp som en gjest. du kjører nå winxp på samme fysiske hardware...

 

http://www.vmware.com/solutions/whitepaper...censing_wp.html

Customers today cannot purchase a desktop operating system from an OEM installed in a virtual machine requiring them to purchase the license retail. In addition, they cannot transfer an existing OEM Windows desktop license into a virtual machine.

 

In 2000, VMware had an OEM license to redistribute Windows in a VMware virtual machine. VMware was unable to renew this agreement in 2003 and since.

 

Addendum/Update (April 30, 2007): Availability of Virtualized Windows for Desktops from OEMs

for meg ser det ut som det er en no go uannsett om det er samme fysiske hardwaren...

 

men så får man jo også kjøpt oem versjoner som ikke er aktivert. og da er det ikke snakk om noe "transfer". gjelder de samme reglene der også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...