Gå til innhold

Problemer med oppstart ved bruk av 4GB RAM


peids

Anbefalte innlegg

Hei og hopp.

 

 

En stund tilbake kjøpte jeg en ny PC, og den har fungert fint stort sett - men

med ett unntak. Jeg får ikke PC-en til å boote med alle 4 ram-brikkene i.

Jeg vet også at alle 4 fungerer, er testet altfor mange ganger :) Så det er ikke

problemet.

Har også søkt mye på diverse forum, og lest og sett at det å forandre voltage på

DDR2 hjelper, men den gang ei... Eller det vil si, det fungerer "litt".

 

Sånn er det ved :

 

+200v = Her skjer det ingenting. Viftene starter, men ingen skjermbilde eller aktivitet.

 

+250v = Fortsatt ingenting

 

+275v = Den starter, får skjermbilde, teller opp ram'en, og så stopper det.

 

+300v = Litt lengre enn +275, stopper like før den skal liste opp HD'er

 

+325v = Går helt til Windows skal loade, og der er det bom fast.

 

+350v = Samme som +325, ingen forbedring.

 

Og lengre enn det tør jeg ikke kjøre dette uten mer kynding veiledning.

 

Har følgende "setup" :

 

Gigabyte GA-N680SLI-DQ6 Hovedkort

 

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz CPU, ikke clocket.

 

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5, X 2

 

Corsair Powersupply 620W, 120mm, Vifte.

 

Windows Vista Ultimate 64bit.

 

 

Så mitt spørsmål er da : Er det noen som har noen tips til hva jeg kan prøve?

 

Alle svar settes pris på :)

 

Mvh Peter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får vel lov å bumpe meg selv litt kanskje.

Håper det er noen vennlige sjeler med litt innsikt

der ute som kan hjelpe :)

 

Pe

først du må sjekke er at alle komponentene støtter vista (64BIT).

dessuten må du bare ha max 2gig ram når du installerer oprativsystemet(vista 64bit).

hvis dette ikke gjøres får du bluescreen(BSOD) ved oppstart/installering.

 

lykke til.

Lenke til kommentar

Du kan ikke stille så mye volt i BIOS, viss det skulle gått, har du svidd de istykker, rart at det ikke hadde blitt brann heller:P

 

Men tror det er bare en skriveleif du hadde der:P

 

Men ja jeg kjenner til det problemet der, har det samme selv med vista 64. Du må gå på microsoft sine sider og søke det der, så blir du henvist til en side som er standalone oppdateringer, last den ned og installer den på 2 giga ram først, etter du har installert, sett inn de 2 andre gigaene, og VOILA, nå skal det gå fint;)

Lenke til kommentar
Får vel lov å bumpe meg selv litt kanskje.

Håper det er noen vennlige sjeler med litt innsikt

der ute som kan hjelpe :)

 

Pe

først du må sjekke er at alle komponentene støtter vista (64BIT).

dessuten må du bare ha max 2gig ram når du installerer oprativsystemet(vista 64bit).

hvis dette ikke gjøres får du bluescreen(BSOD) ved oppstart/installering.

 

lykke til.

 

Alle komponentene søtter vista så langt jeg ser, iallefall de han har listet opp som faktisk betyr noe for oppstart (HK, RAM og CPU).

edit: oops, feilen omtales her ja: http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t27993.html

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Får vel lov å bumpe meg selv litt kanskje.

Håper det er noen vennlige sjeler med litt innsikt

der ute som kan hjelpe :)

 

Pe

først du må sjekke er at alle komponentene støtter vista (64BIT).

dessuten må du bare ha max 2gig ram når du installerer oprativsystemet(vista 64bit).

hvis dette ikke gjøres får du bluescreen(BSOD) ved oppstart/installering.

 

lykke til.

 

Alle komponentene søtter vista så langt jeg ser, iallefall de han har listet opp som faktisk betyr noe for oppstart (HK, RAM og CPU).

edit: oops, feilen omtales her ja: http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t27993.html

ikke noe bullshit d..

egne erfaringer.bygde ett gamemonster for ett par mnd siden,hadde selv slike problemer. inst med 2 gig og vips så var alt ok..

Lenke til kommentar

Hm, har jo hatt disse kortene siden november, og det er jo snart feriepenger ;)

Hva tenkte du på?

 

(Må legge til at jeg er veldig fornøyd med dem!)

 

 

Og, vil det skape problemer med nVidia-kortene hvis jeg clocker CPU'en?

(Noe jeg har tenkt til, installert ny vifte idag)

 

 

Pe

Lenke til kommentar

Skjermkortene er ikke problemet men Nforce chipsettet hovedkortet bruker - sannsynligvis får du ikke klokket Q6600´en din stort, om noe i det hele tatt, hovedkort basert på Nforce 780i er litt bedre, og 790i klokker meget bra, men herper harddisker og er ddr3 only.

Den beste løsningen er å gå for et Intelbasert hovedkort og kjøre ett bra Nvidia kort eller evnt bytte til Ati da og kjøre Crossfire.

Lenke til kommentar

Hm, tilbake i november ble jeg anbefalt N680SLi.

Forvirrende for en stakkars mann dette ;)

 

Men uansett, ram'en står først i tur.

Ergelig og ikke få brukt den siste brikken.

Skal som sagt prøve å re-installere Vista med kun 2gb, men

frykter at HK ikke takler 4 moduler - og at løsningen må

bli å skru ned fra 800mhz til 667mhz, noe som igjen vil være

ødeleggende for min "performance-maskin" ;)

Lenke til kommentar

jada, det finnes folk som anbefaler Nforce, men de blir færre og færre for hver dag - Intel baserte chipset er så mye bedre på alle måter at det egentlig må oppleves, forskjellen er ekstrem når vi legger til overklokking - Nforce 780i er som sagt litt bedre enn 680, men er fremdeles noe herk, mens 790i skulle bli nvidias Intel dreper - alt de kortene dreper hittil er harddisker.

 

Men må man kjøre SLI så har man jo ikke noe valg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter mine SLI erfaringer, 7900GTX og 8800GTX må jeg bare si at det er bedre å satse på et bedre hovedkort en 2 skjermkort og et hærk av et hovedkort.

 

Alle NForce chipset jeg har hatt er skrot, RAID funksjoner fungerer aldri perfekt, klokking går dårlig, av og til artifacts dukker opp på skjermen, rosa ikoner, feil på minnet, bluescreen i ny og ne. Dette er med Vista X64, har dårlig troa på at det er vista som gjør det, siden det går som det griner på andre chipset. Men xp gikk det det greit med, men vil ikke sitte på den platformen mer.

 

På 680I SLI hovedkortet jeg sitter på nå, har jeg x antall problemer med hver dag. Går dårlig hver gang jeg skal oppdatere BIOS også, så det skal kastes like lett som jeg kaster et papir jeg har nettopp snøtet meg i.

 

Hver gang jeg skal formatere og installere OS på nytt, må jeg alltid la det kun stå 2gb RAM. Ellers går installasjonen skeis, eller korrupt OS etter installasjonen. Etter OS er installert med 2gb, så må jeg installere en standalone oppdatering som skal støtte for 4gb minne. Denne er av og til vanskelig å finne, er kanskje i windows update nå for tiden?

Etter den er installert, så kan jeg ta inn de andre 2gb, etter jeg starta maskina på nytt, dukker utrolig nok opp et anna problem, kan ikke kjøre minnet mer enn 1090mhz, ellers piper og uler det noe voldsomt, (minnet er godkjent for 1250mhz). Så jeg prøvde med 2 gb igjen og kjrtøe på 1250mhz, det gikk fint, samme problem dukket opp igjen med 4gb. MOTHER F::::::

 

BIOS oppdatering stopper opp eller vil ikke eller vil atter en gang ikke.

Utrolig nok får jeg klokket CPU til 3,6 (med2gb) men med 4gb, får jeg bare klokket til 3,2

Kan unngå dette med noen triks, men da vil ikke FSB gå opp noe en gang heller.

 

Greit at 680I SLI er godt gjennomført utsende messig og jævl... bra gjennomført PR.

Mange kan gå på en bommert der, viss de praktisk talt ikke trenger 3pciexpress extreme sli creatine 2000 weightlifting components...... Jeg er vel egentlig bare en oppgitt pc entusiaist-(skriveleif?). Som ikke for tiden har råda til et bedre chipsett, er vel bare noen dager igjen til skattepengene? :D De skal sparest til noe fornuftig, x48? x58?-(når kommer x58 ut?) Og har deffentlig mer troa på ATI sine kort nå ja:P

 

Ble vel kanskje litt on og off topic. but i love you all, peace BenTus. haven't sleeped yet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...