Gå til innhold

program til å skrive dagbok


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Prøver lykken her

 

Kjæresten skriver dagbok. Hun har et sinnsykt håpløst system på dette, og har uheldigvis mistet masse notater som betydde _mye_ for henne. Vil gjerne at hun unngår noe slikt igjen, og lurer på om noen der ute vet om et bra dagboksprogram? Jeg har søkt mye rundt på nettet, men vet ikke helt hva jeg skal se etter. Trenger at det er delt etter kalender, gode backup muligheter og er overrsiktelig.

 

Takker!

 

Victurus!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm, forstår egnetlig ikke hvofor hun ikke skriver i word og tar det over på en ekstern harddisk eller noe ?

 

Hvis ikke finnes de jo steder som blogspot.com der du kan skrive blogg/dagbok og de autolagere, så om du plutselig går ut av det under skrivingen gjør det ikke noe, for alt er der nå du logger inn igjen.

 

Men kandu være litt mer spesifik om det skulle være et program ? For jeg forstår ikke helt hva hun har brukt før da.

 

Marte

Lenke til kommentar
Uhm, forstår egnetlig ikke hvofor hun ikke skriver i word og tar det over på en ekstern harddisk eller noe ?

 

Hvis ikke finnes de jo steder som blogspot.com der du kan skrive blogg/dagbok og de autolagere, så om du plutselig går ut av det under skrivingen gjør det ikke noe, for alt er der nå du logger inn igjen.

 

Men kandu være litt mer spesifik om det skulle være et program ? For jeg forstår ikke helt hva hun har brukt før da.

 

Marte

 

 

Vel, grunnen til hun ikke kan skrive dette i Word ( noe hun til nå har gjort ), kommer av flere grunner.

 

#1 Indeksering etter dag og tekster blir helt håpløst.

#2 Det blir rotete og uoversiktlig.

#3 Man må kopiere alt sammen for å ha en fullstendig backup.

#4 Hvem som helst kan lure seg inn og lese dette.

 

Det jeg ser etter er et program som er beskyttet av bruker, har en kalender funksjon, kan legge til x # tekster pr dag, krysslinke mot andre dager for raske oppslag, som støtter søk etter indeks navn, og kan søkes gjennom etter treff i vilkårlig tekst, og som støtter backup mot en database.

 

Det hadde vært å foretrekke at man kunne ha en liten addon, eller funksjonalitet i programmet, slik at man kan ha "noe" installert på en minnepenn, slik at om en er på reisefot og plugger i en datamaskin, så kan man skrive notatene sine likevel. Så når du da kommer hjem og plugger den inn, synchroniseres den automatisk inn.

 

Er vel bare dette som trengs foreløpig :p

Lenke til kommentar
Uhm, forstår egnetlig ikke hvofor hun ikke skriver i word og tar det over på en ekstern harddisk eller noe ?

 

Hvis ikke finnes de jo steder som blogspot.com der du kan skrive blogg/dagbok og de autolagere, så om du plutselig går ut av det under skrivingen gjør det ikke noe, for alt er der nå du logger inn igjen.

 

Men kandu være litt mer spesifik om det skulle være et program ? For jeg forstår ikke helt hva hun har brukt før da.

 

Marte

 

 

Vel, grunnen til hun ikke kan skrive dette i Word ( noe hun til nå har gjort ), kommer av flere grunner.

 

#1 Indeksering etter dag og tekster blir helt håpløst.

#2 Det blir rotete og uoversiktlig.

#3 Man må kopiere alt sammen for å ha en fullstendig backup.

#4 Hvem som helst kan lure seg inn og lese dette.

 

Det jeg ser etter er et program som er beskyttet av bruker, har en kalender funksjon, kan legge til x # tekster pr dag, krysslinke mot andre dager for raske oppslag, som støtter søk etter indeks navn, og kan søkes gjennom etter treff i vilkårlig tekst, og som støtter backup mot en database.

 

Det hadde vært å foretrekke at man kunne ha en liten addon, eller funksjonalitet i programmet, slik at man kan ha "noe" installert på en minnepenn, slik at om en er på reisefot og plugger i en datamaskin, så kan man skrive notatene sine likevel. Så når du da kommer hjem og plugger den inn, synchroniseres den automatisk inn.

 

Er vel bare dette som trengs foreløpig :p

 

Ah, okei.

Jeg skjønner nå, skal ta å sjekke litt rundt : ))

Lenke til kommentar

Takker for svar :) skal sjekke ut forslagene.

 

Har søkt mye rundt, virker som det er mange alternativer der ute, spørsmålet er vel hvem som virkelig fungerer bra. Så lurer på om jeg må gjøre dette på den vanskelige måten og rett og slett teste dem alle ;)

Lenke til kommentar

Hehe, det går jo ann da.

Men er jo bare å teste ut alle da, du tester noen og hun noen.

Det å skrive dagbok er jo en veldig positiv ting, synes i alle fall jeg da.

Så jeg håper du/hun finner et program hun blir å trives med.

 

Og hun har en bra kjæreste som orker å lete etter et program for henne, for et slikt program er noe herk å lete etter ! ><

Lenke til kommentar
Hehe, det går jo ann da.

Men er jo bare å teste ut alle da, du tester noen og hun noen.

Det å skrive dagbok er jo en veldig positiv ting, synes i alle fall jeg da.

Så jeg håper du/hun finner et program hun blir å trives med.

 

Og hun har en bra kjæreste som orker å lete etter et program for henne, for et slikt program er noe herk å lete etter ! ><

 

Det blir nok til det ja. Tror jeg nesten må begynne å skrive litt selv i et par uker for å få testet programmene skikkelig. Har nå installert 4 forskjellige, så vi får se hvem som trekker det lengste strået.

 

Dagbokskriving har vært en utrolig viktig aktivitet for henne, så jeg vil bare at løsningen skal være optimal, så hun aldri trenger å uroe seg for å miste arbeid, eller sikkerhet o.l. Vil bare at alle forutsetningene skal være tilstede så hun fortsetter slik hun alltid har gjort :yes:

 

I verste fall skriver jeg hele programmet selv, men jeg hadde vitterlig håpet på unngå det! :innocent:

Endret av victurus
Lenke til kommentar
Selv ville jeg gått for en passordbeskyttet installasjon av f.eks Wordpress (blogg), og enten hatt den hostet hos et webhotell, eller hostet den selv.

 

Dette er nok ikke den enkleste løsningen, men vil tro det er en av de mer elegante.

 

 

Det var noe ala dette jeg hadde i tankene med en slags "egen" løsning. Jeg må si jeg personlig heller noe denne veien, da jeg inbiller meg at disse kan skreddersys behovet mye bedre, og kun det beste er det bra nok for prinsessa mi (jeg er tidenes tøffel :love: ) . Tror jeg skal gi dette litt tid og leking nå, for å se om jeg kan få et heidundranes opplegg.

 

Victurus!

Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt litt mer gjennom dette, blir jeg bare enda mer usikker. Lurer på om wiki / blogg verktøy er veien å gå. Imidlertid lurer jeg på om Wordpress er litt vel komplekst til oppgaven. Ser ikke helt nytten med egen MySQL server for oppgaven. Sniffer litt på SQLlite evt flatfile.

 

Har tittet mye på denne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of...agement_systems

 

men greier ikke helt å velge ut hva jeg skal gå for. Noen som har ideer / inspill?

 

Victurus!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...