Gå til innhold

Aksjefond over lang tid - hvor stor årlig realavkastning?


wawa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja...

 

Børsen går nedover nå merker jeg, en fin anledning til å få fler andeler fond. Når mine fonder går ned i verdi får jeg bare lyst til å kjøpe mer! Er det normalt å tenke sånn ? :)

 

Så lenge den underliggende trenden ikke har snudd så. Det kunne vært en ganske laber strategi mellom 1929 og 1932.

Lenke til kommentar
Tja...

 

Børsen går nedover nå merker jeg, en fin anledning til å få fler andeler fond. Når mine fonder går ned i verdi får jeg bare lyst til å kjøpe mer! Er det normalt å tenke sånn ? :)

Blant småsparere her til lands, nei. Var jo rekordstort salg av fond i januar ...

Lenke til kommentar
Tja...

 

Børsen går nedover nå merker jeg, en fin anledning til å få fler andeler fond. Når mine fonder går ned i verdi får jeg bare lyst til å kjøpe mer! Er det normalt å tenke sånn ? :)

Jeg tenker sånn, og jeg har kjøpt endel siste uken. Jeg kommer til å fortsette med små oppkjøp til nedgangen snur. Jeg har ingen spareavtale, men prøver å kjøpe i nedgangstider. Når det stiger kjøper jeg lite eller ingenting. Om det er noe smartere enn å ha en fast spareavtale er jeg ikke helt overbevist om. Bunnene treffer jeg uansett ikke med særlig hell, så jeg vurderer å gå inn for spareavtale.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg føler ikke at jeg har fått noe ordentlig svar på mitt spørsmål om hva man “reasonably” kan forvente av gjennomsnittlig årlig avkastning i aksjefond over tid. Svarene er jo så forskjellige.. Skulle gjerne hatt fleres input. Naranek, Cybirg hva mener dere for eksempel om dette?

Lenke til kommentar

Det finnes en bok som heter "Triumph of the Optimists", der forfatteren har undersøkt forholdet mellom aksjer og obligasjoner, og i følge ham ligger realavkastningen på amerikanske aksjer i snitt på rundt 6,3%. De tror imidlertid at avkastningen vil være lavere i fremtiden. Denne PDFen inneholder noen interessante data: http://www.arrowstreetcapital.com/pdf/triu...e_optimists.pdf

 

Noe av det viktigste jeg mener man kan lære av den er hvor lang tid det kan gå før man går i overskudd hvis man bare setter inn et beløp, og er uheldig med tidspunktet. Om man vil redusere risikoen er det derfor vel så viktig å spre plasseringen over tid som å spre den på flere aksjer eller fond.

Lenke til kommentar
Jeg føler ikke at jeg har fått noe ordentlig svar på mitt spørsmål om hva man “reasonably” kan forvente av gjennomsnittlig årlig avkastning i aksjefond over tid. Svarene er jo så forskjellige.. Skulle gjerne hatt fleres input. Naranek, Cybirg hva mener dere for eksempel om dette?

En av grunnene til at du ikke får noe ordentlig svar på hva du kan forvente av avkastning er kanskje at ingen vet svaret.

 

Jeg sitter med endel penger i Skagenfondene som har klart 20% elller bedre årlig siden fondene startet. Jeg håper at de kan fortsette på det nivået, men om jeg kan forvente det er mer usikkert. Det er så mange meninger og usikkerheter om fremtidens økonomi at det ikke finnes noe fasitsvar på et slikt spørsmål.

 

Det beste du kan gjøre er å se hvordan fondene har gjort det så langt, sette deg inn i deres investeringsfilosofi, finne noen du stoler på og håpe de fortsatt klarer å levere...

Lenke til kommentar
Det finnes en bok som heter "Triumph of the Optimists", der forfatteren har undersøkt forholdet mellom aksjer og obligasjoner, og i følge ham ligger realavkastningen på amerikanske aksjer i snitt på rundt 6,3%. De tror imidlertid at avkastningen vil være lavere i fremtiden. Denne PDFen inneholder noen interessante data: http://www.arrowstreetcapital.com/pdf/triu...e_optimists.pdf

 

Noe av det viktigste jeg mener man kan lære av den er hvor lang tid det kan gå før man går i overskudd hvis man bare setter inn et beløp, og er uheldig med tidspunktet. Om man vil redusere risikoen er det derfor vel så viktig å spre plasseringen over tid som å spre den på flere aksjer eller fond.

 

Takk for linken. Dersom man bare kan forvente ca. 6% eller lavere årlig realavkastning, så er det egentlig ganske kjipt. Min potensielle fremtid ville kunne sett så ekstremt mye bedre ut med ni prosent årlig realavkastning.

Er det bare tull at vi nå liksom er blitt bedre til å styre inflasjonen på lang sikt? Hvis ikke kunne det kanskje bidra til høyere realavkastning enn man har sett tidligere da det var høyere inflasjon?

 

Jeg føler ikke at jeg har fått noe ordentlig svar på mitt spørsmål om hva man “reasonably” kan forvente av gjennomsnittlig årlig avkastning i aksjefond over tid. Svarene er jo så forskjellige.. Skulle gjerne hatt fleres input. Naranek, Cybirg hva mener dere for eksempel om dette?

En av grunnene til at du ikke får noe ordentlig svar på hva du kan forvente av avkastning er kanskje at ingen vet svaret.

 

Jeg sitter med endel penger i Skagenfondene som har klart 20% elller bedre årlig siden fondene startet. Jeg håper at de kan fortsette på det nivået, men om jeg kan forvente det er mer usikkert. Det er så mange meninger og usikkerheter om fremtidens økonomi at det ikke finnes noe fasitsvar på et slikt spørsmål.

 

Det beste du kan gjøre er å se hvordan fondene har gjort det så langt, sette deg inn i deres investeringsfilosofi, finne noen du stoler på og håpe de fortsatt klarer å levere...

 

Ja det er deilig å se på hva Skagens og mange av Odins aksjefond har klart siden start. Men så innser jeg at disse fondene startet på nittitallet, og er det ikke slik at markedet har vært spesielt bra den siste tiden? Hvis det er tilfellet vil man jo ikke kunne forvente liknende avkastning på sikt. Skulle gjerne likt å se hva et aksjefond som startet på 70-tallet har klart annualisert siden start.

Det er egentlig veldig kjipt at jeg begynner å spare i fond først nå nylig, siden det "nettopp" har vært en lang periode med fantastisk avkastning. Hadde man for eksempel satt inn en million ved oppstarten til Odin Finland ville det økt til 42 millioner i dag! Det hadde ikke vært mulig for meg uansett, men man kan jo likevel deppe.... Spesielt siden det blir mer usannsynlig å oppnå liknende avkastning de neste tyve årene når det nettopp har vært en periode med god avkastning. Det hadde vært greit dersom jeg allerede hadde blitt rik på de siste tyve årene, men den gang ei....

Skulle jeg "startet på ny" skulle foreldrene mine ha spart barnetrygden min i fond, så hadde jeg vel hatt en pen slump penger allerede i dag, som igjen kunne økt i fremtiden dersom jeg fortsatt hadde dem i fond. TID er irriterende nok den avgjørende faktoren (slik virker det nå slik jeg ser det!?), men er man allerede så mange år gammel så er man det...

 

Forutsatt stabile ok returns i aksjemarkedet kunne alle vært rike som 50-åringer om foreldrene bare satte av litt penger ved fødsel.

Lenke til kommentar
Jeg føler ikke at jeg har fått noe ordentlig svar på mitt spørsmål om hva man “reasonably” kan forvente av gjennomsnittlig årlig avkastning i aksjefond over tid. Svarene er jo så forskjellige.. Skulle gjerne hatt fleres input. Naranek, Cybirg hva mener dere for eksempel om dette?
En av grunnene til at du ikke får noe ordentlig svar på hva du kan forvente av avkastning er kanskje at ingen vet svaret.

 

Jeg sitter med endel penger i Skagenfondene som har klart 20% elller bedre årlig siden fondene startet. Jeg håper at de kan fortsette på det nivået, men om jeg kan forvente det er mer usikkert. Det er så mange meninger og usikkerheter om fremtidens økonomi at det ikke finnes noe fasitsvar på et slikt spørsmål.

 

Det beste du kan gjøre er å se hvordan fondene har gjort det så langt, sette deg inn i deres investeringsfilosofi, finne noen du stoler på og håpe de fortsatt klarer å levere...

La oss anta at Skagen-fondene klarer å levere en realavkastning på 20 %. Samtidig ønsker du at etterkommerne dine skal få et godt liv, og du bestemmer deg for å sette av en liten del av formuen til dette formålet. Du investerer derfor 1 krone i Skagen-fondene. Langsiktig som du er, bestemmer du at kronestykket inkludert avkastningen skal stå urørt i ti generasjoner.

 

Ettermælet ditt får et kraftig oppsving om 300 år i det etterkommerne dine skal få utbetalt sin del av kronestykket. Takket være alle trilliardene kronestykket har vokst til, sikrer etterkommerne dine seg raskt verdensherredømme.

 

The greatest shortcoming of the human race is our inability to understand the exponential function.

-- Albert Bartlett

 

Interessant, jeg kom tilfeldigvis over og så den der "The Most IMPORTANT Video You'll Ever See" på youtube for ikke så lenge siden. Det virker jo egentlig ganske tragisk de scenariene den videoen spår.

 

Men 1 krone i Skagen i dag kan visst i teorien bli til 568.033.323.600.754.568.593.408 om tre hundre år :!:

Endret av wawa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...