Gå til innhold

AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+ clocking hjelp trengs


Anbefalte innlegg

Hei!

Er ny til clocking, men har en cpu jeg gjerne vil "øve" på.

Så visst noen har clocket en slik cpu hadde det vert kjekt me tips og kanskje en setup som funker.

 

Målet er et system som er stabilt og kjappere. Tenkt mest til spill, program o.l.

 

Specs.

 

CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+

Socket AM2 (940)

Core : Windsor (90 nm) / Stepping : BH-F2

 

Motherboard: ASUS M2N-E

 

GPU : ASUS EN9800GTX

(DirectX Version : 10.0)

 

RAM : CorsairCorsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB

 

OS Vista 64 Buisness(gratis via skolen, derav buisness :D )

 

 

Full spec fra CPU-Z.

CPU-Z link

 

 

Har hørt folk har fått denne cpun til 2.7 stabilt. Hadde vært toppers om dere kunne hjelpe meg til den clocken.

 

Noe som mangler?

Så håpte noen hadde noen tips om hvordan jeg ska hive meg rundt her.

Leste endel i guiden til un0kai

Men ble litt forfjamset:P

 

Takker så mye på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først når du klokker, kan du eliminere så mange faktorer som mulig som kan hindre deg i å nå høy klokk på CPUen. Første synder kan bli HT (eller Rated FSB som det går under i CPU-Z bildet ditt). Denne frekvensen kan på en del kort klokkes en del over 1000mhz, mens andre hovedkort er veldig sta og tåler nesten ingenting over den angitte frekvensen. Derfor kan det i første omgang være en fordel å redusere denne før du klokker, slik at den iallefall ikke holder igjen CPUen. HT er styrt av en egen multiplier, som deretter multipliseres med FSB. Orginalt har du en FSB på 200 og en HT multiplier på 5x, noe som gir 1000mhz.

 

Det du gjør her er altså at du må redusere HT multipliern før du begynner å klokke, for som sagt øker du FSB når du klokker, noe som også ganske logisk gir høyere HT. Ht multipliern kan du for eksempel senke til 4x eller 3x. Først kan du prøve å redusere den til 3x, og evt sette den opp til 4x etter maks klokk på CPU er funnet. Det er dessuten ikke merkbare ytelsesforskjeller enten HT kjører på 300, 600, eller 1000mhz.

 

Når HT er ute av bildet som en brems, så kan du egentlig bare så smått begynne å klokke. Minnet ditt tipper jeg klarer en liten klokk også, så den kan bare klokkes sammen med CPUen. Minnet klokkes også opp sammen med CPU siden minnet også er styrt av FSB. Minnet kjører som regel i et forhold til FSB/CPU, mulig det kjører på 4:1 eller lignende i ditt tilfelle, altså 4x FSB = 800mhz. Evt CPU frekvensen delt på 5 = 800mhz.

 

Mens du klokker øker du FSB i passende steg, tester med dual prime eller orthos for å sjekke stabiliteten. Følg også med temperaturene når vcore økes, men dette er siste inngrep hvis du ikke får det stabilt. Jo lavere vcore jo bedre.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...