Gå til innhold

Trenger Hjelp Av Elektriker!


Anbefalte innlegg

Jeg er fattig å trenger lys i gang og yttergang.. Men er da såpas forståelsesfull at jeg skrur av sikring og måler før jeg er borti noe som helst. Men tar poenget deres med å leie en elektriker fullt ut!

 

Så hvis jeg har forstått det riktig Skal L som kommer fra stikk På L på bryteren, sammen med den som går videre ut i kursen. Blå fra lampa skal inn på samme klemme som de to? Og blå som går vider ut skal på?

 

Strålende svar forresten bloodwake=)

På lang sikt så er det nok lurt å få en elektrikker til å gjøre det.

om det starter en brann så har du allt forsikringsansvar og du får nok ikke så mye som en krone fra forsikringselskapet ditt. og de finner ut hvor brannen startet og om de ser at det er i en del av et anlegg som ikke har blitt endret på av en elektrikker så er det langt å se etter forsikring. kanskje enda værre om du bor i blokk og andres leiligheter blir skadde eller for den saks skyld folk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det 1-polet bryter: Ta Den brune ( L ) som kommer ut fra lampa inn på PIL UT tegnet på bryteren.

Så tar du den brune ( L ) som kommer fra tilførselen (brun og blå fra skapet, eller fra en stikkontakt?) inn på L på bryteren.

Så kobler du den blåe ( N ) som kommer fra lampa inn sammen med de andre blåe som er der fra før, altså ikke inn på bryteren i det hele tatt, fordi lampa skal ha konstant strøm fra den blåe.

 

Altså: Brun fra lampe på PIL UT -> Brun fra tilførsel på L -> Blå fra lampa sammen med de andre blåe som er der. Bruk WAGO ;D

slå av sikringen da`a..

Lenke til kommentar
Er det 1-polet bryter: Ta Den brune ( L ) som kommer ut fra lampa inn på PIL UT tegnet på bryteren.

Så tar du den brune ( L ) som kommer fra tilførselen (brun og blå fra skapet, eller fra en stikkontakt?) inn på L på bryteren.

Så kobler du den blåe ( N ) som kommer fra lampa inn sammen med de andre blåe som er der fra før, altså ikke inn på bryteren i det hele tatt, fordi lampa skal ha konstant strøm fra den blåe.

 

Altså: Brun fra lampe på PIL UT -> Brun fra tilførsel på L -> Blå fra lampa sammen med de andre blåe som er der. Bruk WAGO ;D

slå av sikringen da`a..

 

 

Spenning, lampa skal ha konstant spenning.. Strømmen går ikke dersom det ikke er en lukket krets.

Lenke til kommentar

Dette er ikke lov å gjøre om du ikke er autorisert elektriker, anbefaler uansett økonomisk situasjon alle andre løsninger enn hobby-elektriker løsningen som du her tyr til.

 

Når det gjelder forsikring kan jeg henvise deg til sikkerhetsforskriftene i din forsikringsavtale, uansett hvilket forsikringsselskap du måtte ha, vil det stå under sikkerhetsforskrift for det gitte produkt(tekst kan variere noe): "Alt elektrisk arbeid skal være utført av en autorisert elektriker."

 

Forsikringsselskapet vil ved et forsikringstilfelle refere til din forsikringsavtale og sikkerhetsforskriften, samt henvise til Forsikringsavtaleloven, som sier følgende;

 

§ 4-8. (overtredelse av sikkerhetsforskrifter)

 

Selskapet kan ta forbehold om at det skal være helt eller delvis uten ansvar dersom en sikkerhetsforskrift er overtrådt, jf § 1-2 bokstav e. Et slikt forbehold kan ikke gjøres gjeldende dersom det ikke er noe eller bare lite å legge sikrede til last, eller dersom forsikringstilfellet ikke skyldes overtredelsen. Selv om selskapet etter denne bestemmelsen kan gjøre gjeldende at en sikkerhetsforskrift er overtrådt, kan det likevel pålegges delvis ansvar under hensyn til arten av den sikkerhetsforskrift som er overtrådt, skyldgraden, skadeforløpet og forholdene ellers.

 

Altså; verst tenkelig case er at huset brenner ned pga. elektrisk svikt (pga. ditt arbeid), din største (sansynligvis) investering noensinne går opp i røyk. Forsikringsselskapet gir deg pga. overnevnte (brudd på sikkerhetsforskrift) 100% avkorting. Så blir spørsmålet mitt, er det verdt å ta sjansen?

 

Støtter derfor opp under andre i tråden som har oppfordret deg til å skaffe en autorisert elektriker til å fikse dette for deg, det er tross alt viktigere å ha helse og hus i behold enn å ha lys i gangen. Å vente (spare penger) en måned kan være din beste avgjørelse noensinne!

 

Uansett, lykke til, håper det blir lys i gangen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...