Gå til innhold

For liten dynamo?


Anbefalte innlegg

Hei

Forsøker og svare og oppsummere litt...

 

Til space17 vedr. måling av kapasitet.

Sikkert greie måter å måle kapasiteten på og tiden er avhengig av belstningen.

Ved 2 stk 50w pærer bør jeg ende på ca 14 timer på mitt 120 Ah batteri.

Kluet er vel og følge med på voltmetret og stoppe testen på 11 volt.

 

Finnes jo grier å få kjøpt som gir kontinuerlig info om gjennværende kapasitet, men disse koster 3 til 4000 men kan jo koble noen pærer for å få en årlig skjekk på batteriene.

 

Til rumad vedr. kortsluttning av dynamo

Muligens en missforståelse i "nynorsken" her...

Space17 hadde en anbefaling om å shock'e batteriene for å fjerne sulfater fra batteriplatene. I denne forbindelse hadde han et forslag om å og lade batteriene med høyere ladespenning.

Hvordan man får ladet med høyere ladespenning vet jeg desverre ikke så dette med "shortcut" var mitt spørsmål om en mulig måte og øke ladespenningen på.

Forlaget mitt var da og koble en ledning ("jumper" på nynork)fra batteri + til dynamo felt og kutte ut ladregulator.

Vet at dette er en vanlig nødløsning når regulator ryker, men har ikke brukt denne selv, så hva som skjer når batteriet er fulladet vet jeg ikke.

 

Til rumad vedr. syrevektmåler

En syrevektmåler, slik jeg har forstått den, gir info om ladetlstand på faktisk kapasitet på batteriet. Altså mitt 120 Ah kan være redusert til 50% og syrevektmåleren forteller at jeg har et ok 60 Ah batteri.

 

Til rumad vedr. regulator samt ekstra dynamo

Vi begynner å nærme oss saken kjerne nå...

Motoren et satt opp med 2 dynamoer.

En startgennerator 135W max/kont. 90w. Dette er sansynlighvis en likestømdynamo. Denne er koblet til startbatteriet (88 Ah)i egen krets via den originale regulatoren og egen hovedbryter. Eneste forbruk på denne er instrumentbeysning.

 

Dynamo nr 2 er en vekselstrømsdynamo. Dette er ekstrautstyr med egen kilrem osv.

Det er denne dynamoen som skal lade forbruksbatteriet på 120 Ah. Den har egen hovedbryter og en varsellampe for lading i instrumentpanelet.

Det er denne kretsen som skaper mine problemer.

 

Ved flere anledninger har ladingen blitt borte uten at varselys har blitt tent.

Med måling på batteripoler på batteri i hvile fikk jeg da en spenning 11,5 volt.

Etter start av motor og dynamoen, så målte jeg fortsatt samme spenning og denne økte ikke.

Når jeg satte på forbruk, så falt spenningen ytterligere.

 

Det var i denne forbindelse vekselstrømsdynamoen ble demontert for sjekk/service og jeg vurderte en nødløsning med lading av begge batteriene fra likestrømdynamoen.

For ren lading har jeg ikke behov for å ta ut mere strøm en høyst nødvendig, men var mest interesert i om dette overhode var en farbar vei med denne 135/90w genneratoren uten å påføre 120 Ah battereiet/genneratoren en sakte men sikker død...

 

Så til litt om min usikkerhet vedrørende laderegulator.

I den literaturen jeg har så sies det at når du starter og lade et relativt flatt batteri, så skal man få en spenning på ca. 13,5 volt i begynnelsen og denne stiger til ca. 14,4 volt når batteriet er fulladet.

Nå viser målinger jeg gjør at når jeg lader fra likestrømsynamoen så får jeg 14,4 volt umiddelbart på batteripolene. Både på startbatteriet (88 Ah) som altid er omtrent fulladet og på forbruksbatteriet (120 Ah)selv om det ved måling i hvile er relativt flatt før lading starter. Etter at vekselstrømsdynamoen kom tilbake fra service, så hadde jeg samme målingene der. Altså 14,4 volt umiddelbart etter start ved lading på mot rellativt flatt batteri.

Dette funket iallefall tilsynelatende en periode i sommer, men falt ut igjen med det resultat at batteriet fikk en ubehagelig dyp utladning. Fikk batteriet på land og ladet det straks, men er ikke overrasket om noe av opprindelig kapasitet er borte.

 

Til Dj_eLmO vedr. polspenning på batteri

Fikk vel ikke helt tak i hva du mente, men antar at når vi måler med digitale voltmeter og leser av 12,7 (fulladet) så sier dette lite om kapasiteten på batteriet.

Kobler vi på en liten prøvelampe/belastning på batteriet i tillegg, så vil et godt batteri fortsette å vise 12,7 volt, mens volten på et dårlig batteri raskt vil begynne og krype nedover selv ved en liten belastning?

 

Dette ble jaggu mye mere en tenk du... *s*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til rumad vedr. kortsluttning av dynamo

Muligens en missforståelse i "nynorsken" her...

Space17 hadde en anbefaling om å shock'e batteriene for å fjerne sulfater fra batteriplatene. I denne forbindelse hadde han et forslag om å og lade batteriene med høyere ladespenning.

Hvordan man får ladet med høyere ladespenning vet jeg desverre ikke så dette med "shortcut" var mitt spørsmål om en mulig måte og øke ladespenningen på.

Forlaget mitt var da og koble en ledning ("jumper" på nynork)fra batteri + til dynamo felt og kutte ut ladregulator.

Vet at dette er en vanlig nødløsning når regulator ryker, men har ikke brukt denne selv, så hva som skjer når batteriet er fulladet vet jeg ikke.

Det som skjer, er at batteriet begynner å koke når det får høy overspenning. Om du greier å kvitte deg med sulfatering tror jeg er mere tvilsomt. Har lest om noen som mener de greier å desulfatere ved hjelp av en overlagret høyfrekvent vekselspenning på selve lade-likespenningen, men vet ikke stort mere.

 

Vi begynner å nærme oss saken kjerne nå...

Motoren et satt opp med 2 dynamoer.

En startgennerator 135W max/kont. 90w. Dette er sansynlighvis en likestømdynamo. Denne er koblet til startbatteriet (88 Ah)i egen krets via den originale regulatoren og egen hovedbryter. Eneste forbruk på denne er instrumentbeysning.

Jeg ville nå rett og slett ha koblet instrumentlysene på forbrukskretsen og latt kun ladelampen være igjen på ''startkretsen''.

 

Ved flere anledninger har ladingen blitt borte uten at varselys har blitt tent.

Med måling på batteripoler på batteri i hvile fikk jeg da en spenning 11,5 volt.

Etter start av motor og dynamoen, så målte jeg fortsatt samme spenning og denne økte ikke.

Når jeg satte på forbruk, så falt spenningen ytterligere.

Det batteriet ditt er definitivt ferdig, tør jeg påstå..... Det er nok en eller flere celler som har ''fått det''.

 

Det var i denne forbindelse vekselstrømsdynamoen ble demontert for sjekk/service og jeg vurderte en nødløsning med lading av begge batteriene fra likestrømdynamoen.

Don't do.

En likestrømsgenerator på den størrelsen greier kun å levere ca. 10A ved kontinuerlig drift. Det er altså ikke stort mer enn den lille batteriladeren på arbeidsbenken din. Når du har kinnet motoren med startgeneratoren, så har du brukt såpass med strøm at denne lille dynamoen ikke greier å vedlikeholde begge systemene på en sikker måte. ''Moderne'' vekselstømsdynamoer leverer minst 5 ganger så mye strøm i sammenlignet fysisk størrelse med en eldre likestrømsdynamo.

 

For ren lading har jeg ikke behov for å ta ut mere strøm en høyst nødvendig, men var mest interesert i om dette overhode var en farbar vei med denne 135/90w genneratoren uten å påføre 120 Ah battereiet/genneratoren en sakte men sikker død...

Du vil ikke ta knekken på på noe i forbrukskretsen, men du vil belaste den lille likestrømsdynamoen for hardt.

 

Nå viser målinger jeg gjør at når jeg lader fra likestrømsynamoen så får jeg 14,4 volt umiddelbart på batteripolene. Både på startbatteriet (88 Ah) som altid er omtrent fulladet og på forbruksbatteriet (120 Ah)selv om det ved måling i hvile er relativt flatt før lading starter. Etter at vekselstrømsdynamoen kom tilbake fra service, så hadde jeg samme målingene der. Altså 14,4 volt umiddelbart etter start ved lading på mot rellativt flatt batteri.

Det er fordi en eller flere celler i 120Ah batteriet ditt har tatt kvelden og ikke tar lading lenger. Dermed sluker heller ikke batteriet strøm nå du forsøker å lade det.

 

Dette funket iallefall tilsynelatende en periode i sommer, men falt ut igjen med det resultat at batteriet fikk en ubehagelig dyp utladning. Fikk batteriet på land og ladet det straks, men er ikke overrasket om noe av opprindelig kapasitet er borte.

Batteriet var nok ikke topp fra før av, så det var nok den siste reisen.... Har selv hatt ett bilbatteri som funket slik ''halvveis'' i flere år. Men, plutselig en dag sa det bare ''ping'' og ble helt mørkt da jeg skulle starte. :new_woot:

Endret av runmad
Lenke til kommentar

Mye rare svar her - noe riktig, noe galt. Selv fagfolk mellom er det mye uenighet her, så et fasitsvar vil du nok aldri få. :nei:

 

Det første jeg ville gjort var å installere en skikkelig laderegulator, før du ødelegger de nye batteriene for 2009 sesongen. De du har fra før ser ut til å være rimelig utslitte. :hm: KJØP NYE!

 

En skikkelig laderegulator, f.eks. Sterling Power sin PDAR, kan innstilles til å lade batteriene dine med 14.8V - dette kommer de til å like! Du får dessuten raskere lading opp til 80% av kapasiteten. De resterende 20% vil uansett ta tid, regulatoren vil ta seg av dette. Denne "råladingen" vil definitivt få kjørt dynamoen din veldig hardt, men denne PDAR regulatoren har temperatur sensor for generatoren din, slik at dersom denne blir for varm vil ladingen stoppe. Videre vil også batteriene trenge kompenasjonslading i forhold til temperatur - derfor også en temperatur sensor på disse. Dette gir også en ekstra sikkerhet i forhold til "varme" batterier (overlading etc.) Ved lading på 14,8V vil batteriene gasse endel, noe som fører til at batterisyren får "rørt" seg skikkelig og evt sulfatering forebygges. Dette fordrer at man påfyller vann - men vann er jo "gratis". (Bruk for all del batterivann - ikke Imsdal!) Økt remslitasje blir en bieffekt, men oss med seilbåt betyr ikke dette store utgiftsposten - bare husk å sjekk stramming innimellom. :thumbup:

 

Som seiler, foretrekker jeg å bruke motoren minst mulig, samtidig som jeg ønsker mest mulig komfort ombord. Stikkordet da er ordentlig lading, samt forbruksoversikt. En Ah-meter, f.eks. Sterling Powers PMP1, vil gi deg en nøyaktig oversikt over forbrukte Ah-timer. Da er det viktig å huske på at vanlige bly/syre batterier ikke har særlig godt av å bli ladet ut mer enn 50% av kapasiteten; har du et 100Ah batteri bør du ikke forbruke mer enn 50Ah. Dette er det kun et Ah-meter som kan fortelle deg, et voltmeter vil ikke gi nøyaktig nok avlesning - ikke før du kobler av alle forbrukere og lar batteriet "hvile" i en halv time.

 

I tillegg vil det svare seg å ha en skikkelig landstrømslader - da kan batteriene ligge å få lading mens du er hjemme å sover. Spesielt for oss med seilbåt er landstrømsladeren "uunnverlig". Min Hanse ble levert med en Sterling Power CED ProDigital lader. Denne har utallige funksjoner, bl.a. automatisk desulfatering - men i det store og det hele: Den virker - og den står alltid tilkoblet uttaket på brygga, når jeg ikke bruker båten. :love:

 

Batterier er jo også et interessant punkt, standard bly/syre gir mest for pengene - og er enklest mtp lading. De trenger vann, lading og renhold.

 

Dette er et svært, svært, svært omfattende tema - det første er begynne med lader og regulator, deretter batterier og oversikt. Etterhvert kan du utvikle dette - men det blir fort mye og dyrt å ta på én vinter. :blink: Litt penger og innsats, får du garantert et mye lettere forhold til strøm ombord - de fleste sliter jo med akkurat dette. :wow:

 

Det finnes utallige diskusjoner på baatplassen.no om alt fra dynamoer, regulatorer, batterier, strømbruk osv. Du vil nok finnes flere med båt, erfaring og kompetanse på området der! :tease:

 

Jeg understreker at jeg ikke ønsker å reklamere for spesielle produkter her, men dele mine utelukkende positive erfaringer med utstyr som faktisk fungerer, samtidig som det ikke koster skjorta.

Lenke til kommentar

Clue't her ligger vel akkurat i hvor mye penger man skal legge i dette. Hvor mye som er nødvendig kan til stor del avgjøres med egne tester/feilsøking av eksisterende utstyr. Hvis systemet fungerte tilfredstillende i lang tid men plutslig begynner å lage trøbbel, kan det godt hende løsningen kan være enkel.

 

 

space

Lenke til kommentar

Hei

 

Først vil jeg beklage at jeg "detter ut" litt innimellom, men ser jo at det er mange seriøse og gode forslag til løsninger.

 

Ble foresten bestefar i helga og fikk litt annet å gjøre i fritiden. Å ja, så var det noen som begynte å snakke om noe julegreier i tillegg.

 

Til Mezzy

Har nok noen framtidige mål omtrent som det du beskriver. Kontroll er jo et nøkkelord.

Må bare starte med å finne status på de komponentene jeg har ombord og hva som kan integreres i den endelige løsningen.

 

Til runmad

 

Mye interesant her.., får ta det litt etter hvert.

 

En sånn sak til å fjerne sulfater fra batteriplatene får man bl.a. kjøpt gjennom Seatronick i Moss. For 12 voltsanlegg kostet denne saken kr. 390,- i 2007. Kan nok være en grei innvestering for å friske opp de batteriene man har.

 

Interesant var dette med slitasje på likestrømsdynamoen og sannsynlig ladekappasitet.

For å lade 120 Ah hjemme med 10 A, så går det nesten 2 døgn. (fra flatt batteri)

Vil forenhver pris skåne denne geneneratoren mest mulig da dette som sagt er startmotoren og om den ikke uerstattelig så tror jeg det kan by på ufordringer å skaffe ny enten på pris eller tilgjengelighet.

 

Til Space17

Du har skjønt Clue't.

Finne ut hva som er feil, utbedre og gjøre fornuftige og praktiske løsninger for framtiden.

Man behøver kanskje ikke bytte båt pga. et ledningsbrudd *s*

 

Kapasitet på 120 Ah batteriet

Satte dette til ekstra lading forleden.

Etter lading og 1 døgns vile, leste jeg av volten. Varierende mellom 12,70 og 12,71 volt.

Koblet på 2 stk halogen lamper (12V/35W). Dette skulle gi meg en belastning på 70W = 5,83A på 12 volts anlegg om jeg har forstått matematikken riktig.

 

Om dette batteriet er 100% så viser mine beregninger at dette batteriet skal holde seg over 11 volt i ca. 57 timer??? Blir dette riktig?

 

Tror ikke dette batteriet holder så lenge. Etter 7 - 8 timer begyner det allerede å nærme seg 12 volt.

 

Lyser så fint i kjelleren foreløpig, men får se i morgen da...

Endret av Sam40
Lenke til kommentar

Må avbryte denne testen nå da jeg må ut å reise litt, men har da noen tall.

 

Startet altså med 12,7 volt på batteriet.(120Ah)

Belastet dette med 70 W = 5,83A.

 

Da dette hadde stått i nesten 22 timer (21:50 for å være eksakt),

så viste voltmetret 9,66 volt under belastning, men pærene lyste fortsatt godt.

 

Batteriet fikk vile i 1 time UTEN belastning og hadde da tatt seg opp til 10,93 volt.

Batteriet er nå satt på lading for noen timer.

 

Er dette tall som kan fortelle litt om batteriets tilstand???

Lenke til kommentar

Belastningen med 2x35 pærer er som du sier ca. 6A ved start men faller til under 5 mot slutten. Normalt måles capasiteten ved ultlading fra full-ladet ned til 10,5V med last. Spenningen faller fort under dette, så hvis vi sier at batteriet ditt brukte 20 timer ned til 10,5V så gir det ca. 5,5A * 20A = 110Ah. Med andre ord er det god kapasitet igjen i batteriet ditt. Fulladet hvilespenning på 12,7V er også i tråd med normalen.

 

 

space

Lenke til kommentar
Til Dj_eLmO vedr. polspenning på batteri

Fikk vel ikke helt tak i hva du mente, men antar at når vi måler med digitale voltmeter og leser av 12,7 (fulladet) så sier dette lite om kapasiteten på batteriet.

Kobler vi på en liten prøvelampe/belastning på batteriet i tillegg, så vil et godt batteri fortsette å vise 12,7 volt, mens volten på et dårlig batteri raskt vil begynne og krype nedover selv ved en liten belastning?

Stemmer det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...