Gå til innhold

Mindre og mindre harddisk


Anbefalte innlegg

:thumbdown::ermm::dontgetit:

nå blir jeg stressa. Etter å ha sjekket har harddisken min blitt 8GB mindre etter en uke. Jeg har ikke innstalert noen programmer, jeg har ingen virus og har bare brukt den som jeg pleier. Kan det ha noe med at jeg lukker maskinen uten å slå den av? Dvale/ventemodus? Hvordan får jeg løst problemet? Finner ikke dvalemodus under diskoppryddning. hva gjør jeg? Vil ikke ha full harddisk om 2 uker....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du lukker maskinen uten å avslutte operativsystemet kan være årsak. Men både dvalemodus og System Restore tar plass (skjulte systemfiler) og er den mest sannsynlige årsaken.

 

Mange som er overbevist om at de ikke har virus tar feil. Mange virus er vanskelige å oppdage og en gitt virusskanner (uansett merke) finner ikke alle virus.

Lenke til kommentar

Hvis operativsystemet har brukt 8GB til diverse formål tror jeg ikke dette tallet vil øke, dvs du trenger ikke være redd for at harddisken skal fylles.

 

Dvalemodus lagrer innholdet i ram på harddisk når maskinen er avslått. Denne filen blir da like stor som mengden ram du har, men denne filen skal slettes automatisk så fort maskinen blir slått på igjen.

 

En annen mulig synder er sidevekslingsfilen, som er en fil operativsystemet bruker hvis det går tom for ram. Størrelsen på denne kan du begrense ved å gå inn på System i kontrollpanelet.

 

For å finne ut om du har disse synderne, gå inn på C: (eller hvilken partisjon du har installert windows på), og se om du har en fil som heter hiberfile.sys (dvalemodus-filen) eller pagefile.sys (sidevekslingsfilen), og se om summen av størrelsen på disse to tilsvarer omtrent 8GB...

Lenke til kommentar

som PerB sier: dvalemodus og System Restore tar plass.

prøv å slette alle systemrestore punkter utenom de siste, da kan du se hvor mye plass

disse tar.

 

med vista: Systemgjenoppretting kan bruke inntil 15 prosent av plassen på hver disk. Når mengden diskplass fylles opp med gjenopprettingspunkter, blir eldre gjenopprettingspunkter slettet.

dette kan bli mange GB.

 

lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...