Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

For oss som kom opp i kjemi(3KJ)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kom også opp i kjemi. Har skrevet 4 sider til tentamen som jeg egentlig aldri brukte, så da har jeg 16 sider til å skrive om organisk kjemi. Har seks i standpunkt så da kan det bare gå nedover. Tror ikke jeg får begynt øvingen før i morgen. Hva er den enkleste måten å få kjøpt eksamensheftet med løsningsforslag? Finner man det i bokhandelen?

Wow, 6 i kjemi er respekt. Jeg har alltid tatt realfagene lett, men 3KJ har jeg slitt med. Klarte 5, og håper den sitter på eksamen også.

Men til det du spurte om; du finner heftet i bokhandelen ja.

Har 16 sider notater jeg, mangler kun fra det siste kapitlet i boka, noe vi ikke har gjennomgått på skolen en gang. Et tips til alle er å se på læreplanmålene, har man kunnskap som dekker dem burde man klare eksamen.

 

Lykke til alle sammen. :)

Lenke til kommentar

Hmm, angående de 20 sidene.

Jeg laget 18 til tentamen, men det er masse kopiering her, så jeg får ikke lov til det på eksamen.

 

Nå som det er streik, og hvis den holder seg til onsdag, så får ikke jeg snakket med læreren min på tirsdagen.

 

Er det bare å skrive det omigjen alt jeg kopierte inn, eller er det flere regler jeg må ta hensyn til?

Har flere eksempler, hele kvantitativanalyse-oppskriften og vanlig tekst.

Lenke til kommentar
Er det ikke lov å kopiere?

 

Det er ikke lov til å skrive noe i formel- og tabellheftet og det er ikke tillatt å kopiere inn materiale på de 20 sidene. Derimot er det akseptabelt å skrive av direkte (noen i klassen har skrevet inn hele boka), så prøvesystetemet med 20 sider er ubrukelig.

Lenke til kommentar
Er det ikke lov å kopiere?

Med mindre reglene er endret fra i fjor, da jeg kom opp i 3KJ skriftlig, så er det lov å kopiere tabeller, men ikke ordinære tekstavsnitt. Jeg spurte læreren min om det jeg syntes var "gråsonemateriale", så som diagrammer over diverse kretsløp og sånn, og fikk egentlig kopiere det meste som ikke var ren tekst. Men som sagt så er det jo ikke noe problem å bare skrive av det du vil ha for hånd - da er man sikker på at det er "lovlig".

 

Det jeg ble litt overrasket over, var mangelen på kontroll av notatene mine på eksamensdagen. Ingen sjekket notatene mens jeg satt og jobbet med oppgavene, og ikke trengte jeg å levere dem inn etterpå. Ikke at jeg anbefaler noen å gå ut i fra dette, altså, siden andre eksamenssteder kanskje tar dette mer alvorlig. :p

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Det står jo tross alt 20 A4-sider med egenproduserte notater. Men er det ikke sånn krav om at notatsidene vi får ta med skal være stemplet med skolens navn osv?

 

Hadde 6ern i kjemi til jul, men datt ned til 5/4 på tentamen :( Sikkert fordi det ikke var like mye regning :p

Endret av Jonern
Lenke til kommentar

Det er ikke bare jeg som er forvirret ang. de 20 sidene ser jeg. :p

 

Læreren min har tillatt kopiering av eksamensoppgaver til tentamen, men innrømte selv at både han og de andre kjemilærerne på skolen var usikre på hva som var lov å ikke lov å ha med i notatene på eksamen.

 

Jeg har kjøpt eksamensheftet, og jeg mener det vil være mest nyttig for meg å få lov til å kopiere noen oppgaver med løsningsforslag derfra, i tillegg til egne notater. Er dette lov? Det virker ulogisk for meg at det skal være lov å kunne skrive av ordrett, men ikke kopiere, særlig fordi vi har lov til å bruke notater skrevet ut fra pc. (Det er dessuten lov å kopiere fra bøker til privat bruk, så det skal ikke være noe i strid med åndsverksloven ol.)

 

Det samme gjelder forøvrig oversiktene over framgangsmåtene i uorganisk kvalitativ analyse, kationanalysene er temmelig lange og kompliserte, så jeg ser det som hensiktsmessig å få lov til å kopiere de sidene fra læreboka. Noen som vet om dette er tillat?

Lenke til kommentar

Virker ikke som de er så veldig nøye med de arkene. Hvis du har med deg 20 sider med liten skrift så tviler jeg på at noen orker å gå igjennom alle de arkene. Har du liten nok skrift har ikke de gamlingene en sjanse til å lese det uansett:P Hvis ikke de er så erfarne at de har med seg forstørrelsesglass...

Lenke til kommentar

Mulig det var ekstremt slapt hos oss. Arkene min var en blanding av gamle og nyskrevne notater, hvorav ingen var skrevet på stemplet papir (tror ingen sa noe om at det var et krav, men det er mulig det egentlig skal være det :p). Ingen sjekket dette verken før eller under eksamen, men da jeg prøvde å levere inn hele spetakkelet, fikk jeg notatene i retur. Jeg kunne ikke levere inn noe som ikke var stemplet, sa de.

Lenke til kommentar

Jeej! Klarte det mesterstykket å være 1 blant 4 som kom opp i 3KJ på min skole! Har 6'er i standpunkt, og vil helst få likedan på eksamen, men er ikke så sikkert at det går i oppfyllelse. Føler at sensorer er gale, ubregnelige folk, og at den minste ting kan trekke deg ned. Enkelttilfeller av manglende tilstandssymboler bak stoffene f.eks.? Men, liker faktisk eksamensoppgaver, de tester ikke alle mulige former for særkunnskap, men baserer seg mer på logikk... Har itillegg arbeidet meg gjennom samtlige eksamensoppgaver (med unntak av 98 elr no...) allerede, så tror ikke de neste dagene blir sååå slit...

Lenke til kommentar

Angående de notatene, så spurte jeg kjemilæreren om jeg fikk kopiere fra boka (da snakka jeg om bilder og tabeller), og dette sa hun gikk helt fint.. Så håper jeg ikke kommer dit eksamensdagen og blir fratatt notatene? Hmm, dette må noen undersøke nærmere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...