Gå til innhold

Hvilken skjerm og skjermkort til fotobruk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjermkortet har nok heller lite å si.

Dagens skjermkort er så å si like gode på 2D, og når det kommer til bildebehandling så vil aldri skjermkortet bli belastes så du trenger ikke noe kraftkort heller.

 

Skal du ikke ty til spilling så holder dette i massevis:

Geforce 8400GS

Passiv kjøling er det også, så du slipper unødvendig med støy.

 

Edit: Skal du ha en 30" med 2560x1600 i oppløsning så kreves dog et noe bedre skjermkort for å få Dual-Link DVI.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Er du profesjonell fotograf, eller er det snakk om å redigere familiebildene fra hytteturen? Og prisklasse er greit å ha hvis noen skal gi noen tips.

 

Bruken blir profesjonell fotograf... Hadde tenkt ca.2000-3000kr, men det er kanskje for lavt?

 

Jeg kjøper en stasjonær pc denne uka som har dette grafikkortet:

Skjermkort: Gainward GeForce 9600GT 512MB GDDR3 (Skjermkort og grafikkort er samme sak det, eller?) Er dette et godt (nok) kort?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Med ditt bruksområde ville jeg nok lagt minst et par tusenlapper til i skjerm, og evt. kalibreringsutstyr. Man får (i stor grad) det man betaler for, og du må en del opp i pris for å få nøyaktig fargegjengivelse.

 

Skjermkortet du har valgt holder i massevis.

Lenke til kommentar
Er du profesjonell fotograf, eller er det snakk om å redigere familiebildene fra hytteturen? Og prisklasse er greit å ha hvis noen skal gi noen tips.

 

Bruken blir profesjonell fotograf... Hadde tenkt ca.2000-3000kr, men det er kanskje for lavt?

 

Jeg kjøper en stasjonær pc denne uka som har dette grafikkortet:

Skjermkort: Gainward GeForce 9600GT 512MB GDDR3 (Skjermkort og grafikkort er samme sak det, eller?) Er dette et godt (nok) kort?

Som sagt, skjermkort har ikke noe å si på dette. Det kortet du har valgt holder i massevis og er nok ganske krafig overkill. Men da klarer den ivhertflal spill om du engang ønsker å spille det ivhertfall. :innocent:

 

Hva betyr forresten 2500:1, 1000:1 osv når det gjelder skjermspesifikasjoner? Og når det står 5ms, 8ms osv går jeg ut ifra at det er oppdateringshastigheten på skjermbildet?

Det er kontrastnivå. Altså hvor mange kontraster den klarer å vise mellom helt sort og helt hvit. Er det f. eks 3:1 så har du tre "kontraster", som da vill blitt: Sort - gråt - hvit.

 

Har du 5:1 så har du Sort - grå/sort - grå - grå/hvit - hvit <-- hvit

 

md andre ord: Jo høyere kontrastnivå, jo bedre. Da kan skjermen vise flere kontraster, og en vegg som kanskje ser helt hvit ut på en skjerm vil på en annen skjer mmed høyere kontrastnivå se ut som den består av flere forskjellige hvittoner.

 

Ms er responstiden/oppdateringstiden til skjermbildet ja. Er denne veldig høy så vil bevegelige objekter få en "hale" bak seg (blir uskarpt), da bildet ikke klarer å oppdatere seg raskt nok.

 

I bildesammenheng har det ingenting å si, men ved spill/film så har det en del å si.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Heisann.. Jeg også er en av dem som leter etter ei skjerm som kan brukes til foto, og en av dem skal kalibreres.

 

 

Begge må være 24"/26" 1920x? (++) minst. Regner med at jeg vil bruke ca 10.000 til sammens, men om det er must å gå høyere så greit.

 

 

(sorry for at jeg stjeler tråden din;p Men ser ikke no vits med å ha 2 tråder om det samme)

Lenke til kommentar

Så på den jeg også.. Stiv pris, menmen.

 

 

Kommer du med en statement når du har fått testet den? Kommer ikke til å kjøpe før til sommern hvor jeg skal gå innkjøp av pc, skjerm og masse annet fotoutstyr ; )

 

 

EDIT: Etter å ha lest andres meninger om den, har jeg blitt litt skeptisk.

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1197731&page=4 :S

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...