Gå til innhold

Hovedkort, prosessor og minne til 3000 kr.


Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe nytt hovedkort, prosessor og minne, har alt annet fra før av. Har kun er budsjett på ca. 3200 kr :shrug:

 

Har snust borti AMD Barton XP2500+, men lurer på om det er da mulig innenfor budsjettets rammer å kjøpe et godt hk og minne også... Kom gjerne med gode forslag til totalt nye løsninger, eller Bartonbaserte systemer som holder seg innenfor budsjettet mitt.

 

Maskinen skal brukes primært til spilling og bildebehandling.

 

På forhånd TAKK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:) Problemet ditt er at det er få hovedkort som støtter Barton , selv etter BIOS oppgradering. Noen få VIA 333 HK , VIA 400 og Nforce 2 .

DDR minne er ikke dyrt , men du må regne med ca 5-600 kr for 512 Mb. Da har du bare 1000 kr til HK. På komplett.no har de et ABIT NF7 eller NF7-S Nforce2 kort til 1000 kr.Kikk på det . Jeg skulle gjerne hatt Nforce2 kort selv , men vil ha RAID på HK , og det støtter ikke Nforce 2. Det er et annbefalt hovedkort , men for å få mest ut av minnet annbefales det 2 minnemoduler i samme størrelse. Det betyr at 1 stk 512 vil gi dårligere ytelse enn 2 stk 256 . Hadde jeg vært deg ville jeg gått for ABIT kortet , og kanskje gått ned til AMD 2400+ CPU + 2 minnebrikker. :p

Lenke til kommentar

Enig med foilltank, kjøp Asus A7N8X (ikke deluxe versjon) + 2stk. 256mb Twinmos PC3200 m/ Winbond + Amd Athlon XP2400+ men kjøp hos support shop hvis du skal komme under 3000 (kr 2948,-) Med dette minnet kan du overklokke fsb til 200, multiplier settes da til 10 (noe som gir 2GHz på cpu som er standard) og kjører med 400MHz systembuss i CAS2, da får du skikkelig valuta for pengene! 2 stk. minnebrikker pga... "By the way, just a note regarding the FSB=200 MHz. If on the nForce II chipset we set the memory bus to a mode synchronous to the processor bus, the bandwidth of the two DDR400 memory channels attains to the really incredible 6.4 GB/s. "

Lenke til kommentar

Alle(så vidt jeg vet) Nforce2 kort støtter barton. Og om man ikke krever innebygd raid kontroller, er det det smarteste valget for et AMD oppset i dag. Leverer mest ytelse, fratidsrettethet og tillbehør for prisen. Ikke stress med å oppnå dual ram(det er det man får med 2 brikker), da den ytelsesøkningen er minnimal. Du trenger da ikke å kjøpe 2 like brikke, da dual ram fint funerer med 2 ulike brikker. Du vil da få 2*(minste brikke) i dual ram, og resten i single ram.

Personlig ville jeg kjøpt enten:

AbitNF7-S = 1,000,-

XP2500+Boxed = 1,774,-

Twinmos256Mb 3200 = 359,-

=3133

Eller

AbitNF7-S = 1,000,-

XP2400+ = 1,260

Twinmos512mb 3200/mWinbound = 827,-

= 3087

Personlig hadde jeg gått for nr2, da 2400+ gir mest for pengene, og om du øker fsb til 200(og senker multiplyer om du ikke liker overklokking) er ikke ytelsesforskjellen mellom den og 2500+ stor, i alle fall ikke verdt prisforskjellen. Og 256Mb er erlig talt for lite i et nytt system i dag. Om du velger nr1, kan du som sagt greit kjøpe en 512mb brikke seinere.

Lenke til kommentar

Asus A7N8X (ikke deluxe versjon) + 2stk. 256mb Twinmos PC3200 m/ Winbond + Amd Athlon XP2400+ ...Høres veldig fornuftig ut, kommer etterhvert til å investere i vannkjøling, og dette systemet er vel meget overklokkingsvemmlig???

 

Takker for alle svar, men fortsett gjerne med å komme med gode forslag :)

Lenke til kommentar

Skal du overklokke så når du alt fra 2,25 til 2,45GHz, tror alle T-Bred som selges av XP2400 er B utgaven. Skal du klokke høyere så må du heller velge hovedkortet Epox 8RDA+ fordi den kan stile Vcore høyere (over 2V), om dette er lurt kan diskuteres. Har hørt rykter om at cpu tar kvelden, men vi får se når det har gått noen måneder og folk begynner å rapporterer om dødsfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...