Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvorfor slår pcen seg av?


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har hatt en pc jeg bestilte fra komplett i ca et år. bestemte meg til slutt å oppgradere cpu og ram. Det vikret så det gikk ganske smertefritt. Helt til den begynte å slå seg av, jeg sjekket temperaturene å såg att ramen var ca 60 grader når jeg spilte. Det er vel alt for mye, det sa jaffal programmet jeg målte med. prøvde å innstalere en ekstra vifte som blåste mot ramen, med bare ett par grder i forskjell. og nå slår den seg av hele tiden etter bare et par minutter ( blir altså bare verre og verre ) av og til kommer det blå skjerm om att den må dumpe fysisk minne.. jeg får heller ikke tid til å teste ramen me memtest før den slår seg av.

 

Har også satt på ram heatsink men det heller hjalp ikke. Det er vel ganske sannsynlig att det er ramen som har blitt problemet?

 

Er det normalt å bli så varmt me 4 gb ram? Hva kan jeg gjøre og hva kan feilen være? Kan det hjelpe å formatere? i tilfelle hvordan gjør jeg det?

 

Her er oppsettet :

 

 

 

Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB

Kit w/two matched Value Select 1024MB ( har 2 til )

 

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2

16MB 7200RPM

 

Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX,

Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

 

XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3,

PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP,500/1600Mhz

 

USB2 multikortleser 3.5" sort/sølv,

for CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk)

 

 

Hiper Type-R 530W Sort, 2 Vifter, 18db,

4xSATA, ATX/BTX, 2xPCI-E, 20/24pin

 

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

 

Apevia X-Plorer, Sort med Vindu, 2x80mm

Blå LED-Vifter (Uten Strømforsyning)

 

Support Komplett.no - Komplett sin

egen telefon/mail support

 

Strømkabel PC m/jord 2m

 

CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,

for XP/Vista

 

Norman IC,1 år lisens, Virus Control,

 

Firewall OEM, kun for PC solgt med OS

Musmatte Blå 4/6mm

Støtsikker PC-eske

SoftThinks Installasjons og recovery

programvare, kun for PC solgt med OS

Samsung DVD-brenner SH-S182D IDE

Black OEM

MS COA Label Windows

 

MS Win Vista Home Premium Norsk

Endret av BS10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres litt rart ut at det er varmen som forårsaker dette med en gang den startes. Vil tro at det er noe annet, men siden du mistenker disse brikkene kan du vel teste med de du hadde før du oppgraderte? Dersom det fremdeles ikke fungerer da kan du eliminere dem.

 

Og til det andre spørsmålet: Dersom du skal formatere setter du DVDen med operativsystemet i pcen mens den er av, og slår på etter på. Dersom DVDen ikke starter må du inn i BIOS for å boote fra DVDen. Der må du sette pcen til å boote fra cd/dvd før harddisk. Da vil nok dvden i det minste starte ;)Eller mente du at når du gjør dette, så slokner pcen? I så fall bør det være et hardware-problem.

Lenke til kommentar

Jeg har ett liknende problem nå og fant denne tråden når jeg letet etter svar.

Når jeg spiller Call of duty 4 en stund så hender det at PCen slår seg av, jeg har mistanke om at det er temperatur på hardware som gjør det. Men jeg finner ingen programmer som støtter temperatur avlesning av Intel sin Quad core prosessor. Foreløpig er det kun ved spilling av akkurat det spille som gjør det men hvis det var software feil hadde det vel vært mer naturlig at bare spillet crashet ? PCen min er relativt ny (oktober i fjord) og inneholder

 

nvidia geforce 8800 Gts

 

Intel Quad 2400 MHz (med boxed vifte)

 

4 Gb ram

 

og et standard MSI hovedkort (selfølgelig med socet til Quad coren)

 

så alle komponente skal være av relativt god standard og lett takle Call of duty 4 men systemet slår seg fremdeles av, har blitt litt værre i det siste. Med en gang den har slått seg av vil den ikke på igjenn før etter en times tid. Er det temperaturen som er problemet ? hvilken software støtter temperatur måling av den type prosessor ? Jeg har Everest ultimate edition 2006 og den leser ikke CPU temp. GPU tempen er forøvrig rundt 79 grader. Vet det er normalt med varmere GPU enn CPU men er dette unaturlig høyt ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...