Gå til innhold

Kjør Linux i Windows


Anbefalte innlegg

Amarok, DigiKam er nokre av programmene som eg savner på Windows skrivebordet. Nokon som veit om gnome-terminalen også fungerer? :)

 

gnome-terminal vil virke den, men vil kun ha access på cygwin install'en ;)

 

Jepp, en slags omvendt Wine.

 

Jeg blei litt satt ut av artikkelens overskrift "Kjør Linux i Windows" mes i artikkelen står det "noen av linux programmene...". Poenget er at en ikke kjører Linux i windows (overskriften er feil), men derimot har støtte for enkelte linux programmer under windows.

 

Vel, det er cygwin, så du booter en kernel i windows.

 

 

Og dette er jo ikke noe nytt, cygwin har eksistert lenge, og det er ett par distibusjoner som er basert rundt det. Personelig er det eneste programmet jeg har kjørt sånn aktivt WINE, for å kunne kjøre en debugger i windows mens man ser på WINE resultatene, det er faktisk ganske praktisk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med spilling i Windows hvis man kjører det under Linux?

 

Fortsatt ikke hardware acceleration av grafikk i virtual machines, så det blir med WINE, som varierer fra spill til spill. De fleste spill med opengl funker 100% og har god ytelse, directx varierer veldig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Vel, det er cygwin, så du booter en kernel i windows.

 

Aha... så du har i teorien mulighet til å kjøre de linux applikasjonene som kan kjøres på/via cygwin ?

Lenke til kommentar
Vel, det er cygwin, så du booter en kernel i windows.

 

 

Og dette er jo ikke noe nytt, cygwin har eksistert lenge, og det er ett par distibusjoner som er basert rundt det. Personelig er det eneste programmet jeg har kjørt sånn aktivt WINE, for å kunne kjøre en debugger i windows mens man ser på WINE resultatene, det er faktisk ganske praktisk ;)

 

coLinux (som for ordens skyld også har eksistert lenger) er litt annerledes enn cygwin da cygwin krever at programmene rekompileres for cygwin (alle blir .exe filer som med cygwin bibliotekene fungerer i windows). CoLinux derimot gør det mulig å boote en modifisert linuxkernel som en prosess under Windows. Det er stor forskjell på dette. Den eneste måten man kan snakke med en coLinux maskin er via de virtuelle enhetene (nettverk, tastatur) som den bruker. På denne måten kan man som i cygwin starte en X-klient og logge inn på en X-Server som kjører under coLinux.

 

Jeg ser coLinux som det beste alternativet til å få en så ren Linux opplevelse som mulig på veldig spesiell programvare som ikke booter linux idag.

 

Jeg blei litt satt ut av artikkelens overskrift "Kjør Linux i Windows" mes i artikkelen står det "noen av linux programmene...". Poenget er at en ikke kjører Linux i windows (overskriften er feil), men derimot har støtte for enkelte linux programmer under windows.

 

Siden Linux i seg selv og programmene er gratis er det jo enklere og sette opp en egen linux maskin (eller virtualisere) og heller kjøre RDP mot denne, da får en jo full støtte for alt.

Saken er jo at man faktisk starter en Linux kernel under windows og da pr. definisjon kjører Linux i Windows. Om ikke annet så trekker dette mye mindre strøm enn å sette opp en egen maskin og kjøre X mot denne. Vi må jo spare på resursene.

Lenke til kommentar
Vel, det er cygwin, så du booter en kernel i windows.

 

Og dette er jo ikke noe nytt, cygwin har eksistert lenge, og det er ett par distibusjoner som er basert rundt det. Personelig er det eneste programmet jeg har kjørt sånn aktivt WINE, for å kunne kjøre en debugger i windows mens man ser på WINE resultatene, det er faktisk ganske praktisk ;)

 

coLinux (som for ordens skyld også har eksistert lenger) er litt annerledes enn cygwin da cygwin krever at programmene rekompileres for cygwin (alle blir .exe filer som med cygwin bibliotekene fungerer i windows). CoLinux derimot gør det mulig å boote en modifisert linuxkernel som en prosess under Windows.

 

Dette er en typo fra meg, står også lenger ned hvordan colinux fungerer (booter linux kernel), cygwin er forresten mye eldere en colinux er, coLinux kom ikke ut før i 2004.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...